کاغذ نایاب می‌شود؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۹/فروردین/۱۴۰۱

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، از احتمال نایاب شدن کاغذ در صورت ادامه یافتن جنگ خبر داد.

احمد شریفان در مصاحبه با برنامه “تقاطع فرهنگ” با اشاره به افزایش قیمت کاغذ بعد از ثبات نسبی که در دولت قبل گرفته بود، اظهار کرد: با توجه به تورم جهانی، قیمت این محصول بالا رفته است و درصد بالایی به جنگ روسیه و اوکراین مربوط می‌شود.
وی با بیان این که عمده تولیدات کاغذ در این منطقه جغرافیایی بوده است و از سوی اتریش به شرق آسیا صادر می‌شود، اضافه کرد: در ایران نیز اتفاقی مشابه افتاده است.
شریفان با ابراز تاسف برای ناشرانِ دست به قلم که امروز در بن بست قرار گرفته‌اند، افزود: مدیریت غلط توزیع کاغذ در کشور وجود دارد و لاین تولید کاغذ تحریر در داخل کشور نیز تعطیل است.
وی ادامه داد: متاسفانه برای چاپ کتاب و انتشار، با بن بست قیمت رو به رو هستیم.
شریفان ناشران را به مرغ عروسی و عزای نابخردانِ توزیع کاغذ تشبیه کرد و گفت: برای چاپ یک کتاب زحمات بسیاری از سوی ناشران تحمل می‌شود.
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا همچنین به ارزی اشاره کرد که به کاغذ تعلق گرفت ولی کالاهای دیگر با آن وارد کشور شد و در این راستا از دولت گلایه کرد که آقای رئیسی در پی آن است که دلار ۴۲۰۰ تومانی –که از روز اول به مردم تحمیل شد- را [حذف کند].
به گفته شریفان وزارت ارشاد نیز در این ماجرا دخیل است و در اکثر جلسات به تنها موردی که اشاره نمی‌کنند، اتحادیه کاغذ است. حتی کارگروهی تشکیل داده و افراد مد نظر خود را در صدر آن نشانده‌اند و هیچگاه با فعالان این صنف مشورت نکرده‌اند.
وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بنده به عنوان تاجر کاغذ، این محصول را وارد کشور می‌کنم ولی الباقی راه را وزارت ارشاد می‌رود و واردکننده نمی‌تواند تصمیمی درباره جنسِ خود بگیرد.
شریفان در این میان دلار ۴۲۰۰ تومانی را نیز معضلی دیگر دانست و تاکید کرد: مسئولان به جای اینکه متهم جلسه را حذف کنند، به اصل داستان توجه کرده‌اند و با دمیدن در بوق حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، این بلا را برای کاغذ فروشان ایجاد کرده‌اند.
وی ادامه جنگ اوکراین را موجب اتفاقی دیگر در بازار کاغذ و احتمال نایاب شدن این محصول دانست و تصریح کرد: کاغذ تحریر ۸۰گرم را بیش از یک میلیون تومان خریداری کردیم و این رویه درست نیست.
شریفان همچنین تاکید کرد که هنوز برخی محموله‌های کاغذ وارد کشور نشده ولی از هم اینک قیمت آن را افزایش داده‌اند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط