شرکت چوب و کاغذ مازندران تعطیل نشده و ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ را دارد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۷/آذر/۱۴۰۰

تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه این روزها یکی از چالش‌های بزرگ اهالی نشر و مطبوعات است،‌ این درحالی است که کارخانه‌های دولتی توان تولید ۱۰۰ درصدی کاغذ روزنامه و ۴۵ تا ۵۰ درصدی کاغذ تحریر را در کشور دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه چوب و کاغذ مازندران در فضای مجازی منتشر شد؛ خبری که تب‌وتابی در بازار کاغذ ایجاد کرد و قیمت‌ها را افزایش داد. این در‌ حالی بود که روابط عمومی این کارخانه ضمن رد این ادعا از رکوردشکنی تولید کاغذ، در این مجموعه به ایبنا خبر داد و با در اختیار گذاشتن آمار تولید، نسبت به فعالیت این مجموعه تاکید کرد.
شرکت چوب و کاغذ مازندران، با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ شامل ۹۰ هزار تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و ۸۵ هزار تن کاغذ فلوتینگ مشغول فعالیت است و در آبان ماه امسال، رکورد تولید در این شرکت با تولید بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن کاغذ شکسته شد که این آمار، رکورد فروش سال ۹۷ این شرکت را شکست. همچنین با تولید ۱۱ هزار تن کاغذ در آبان ماه، رکورد تولید طی یک سال اخیر هم شکسته شد.
در این زمینه اما باز هم در کشور با کمبودهای کاغذ تحریر و روزنامه روبه‌رو هستیم و بسیاری از اهالی نشر و مطبوعات با مضیقه ‌مواجه‌اند. حالا باید پرسید؛ بایدها و نبایدهای تولید کاغذ چاپ و تحریر،‌ روزنامه و بسته‌بندی در کشور ما چیست؟ چرا با وجود ظرفیت‌های خوبی که در داخل کشور وجود دارد، تا به‌امروز کمتر در زمینه تولید کاغذ موفق بوده‌ایم؟
لزوم حمایت دولت از کاغذ دولتی
ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا که سال‌هاست تجربه حضور در حوزه کاغذ و مقوا را داشته، با بیان اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران افتخار صنعت کاغذسازی ایران است، درباره آمار مصرف کاغذ در کشور گفت: نیاز کشور به کاغذ بسته‌بندی، حدود ۸۵۰ هزار تن؛ به کاغذ مطبوعات، حدود ۳۰ هزار تن و به کاغذ تحریر، حدود ۳۸۰ هزارتن است.
وی در این زمینه توضیح داد: درحال حاضر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور تولید می‌شود و این بدان معناست که ما نه‌تنها می‌توانیم نیاز داخل را کاملا تامین کنیم؛ بلکه باید مازاد آن را صادر کنیم تا این صنعت زنده بماند. البته زنده بودن این تکنولوژی که سرمایه‌گذاری کلانی بر روی آن انجام شده است، در گرو صادرات است.
روغنی با اشاره به تولید کاغذ روزنامه نیز عنوان کرد: الان در داخل کشور توان تولید ۳۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز مطبوعات را داریم و همچنین ظرفیت تولید حدود ۱۵۰ هزار تن کاغذ تحریر نیز در کشور وجود دارد اما به دلیل محدودیت‌ها، نیاز به واردات داریم.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره فعالیت شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: این شرکت ظرفیت تولید حدود ۱۷۵ هزار تن کاغذ را دارد؛ به طوری که خط یک این کارخانه حدود ۹۰ هزار تن شامل کاغذ تحریر و روزنامه و خط دوم آن نیز حدود ۸۰ هزار تن ظرفیت تولید دارد که برای کاغذ بسته‌بندی است.
به گفته وی، اگر این شرکت در صورتی که مورد حمایت دولت قرار گیرد، نیاز ۱۰۰ درصدی کاغذ روزنامه و حدود ۴۵ درصدی کاغذ تحریر را تامین خواهد کرد؛ اما اجرایی شدن ظرفیت‌ها مشروط بر این است که با وضع تعرفه مناسب و حمایت‌های لازم از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط