تولید بیش از ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز در دو سال آینده

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۲/آبان/۱۴۰۰

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ما امیدواریم در یکسال و نیم آینده بیش از ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر را در کشور تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به کارخانه‌های کاغذ سازی در استان‌های مازندران، خوزستان و فارس افزود: در بازدید سفر استانی رئیس جمهور در استان فارس، این کارخانه می‌تواند در سال ۳۰ هزار تن کاغذ تولید کند.
وی با بیان اینکه کل نیاز کشور به کاغذ در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن بوده است، گفت: اگر به ظرفیت‌ها توجه و مشکلات آن‌ها را حل کنیم و اکنون در کارگروه مربوطه این کار را انجام می‌دهیم، امیدواریم نزدیک به ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن کاغذ در دو سال آینده تولید و کتاب و کتابخوانی را برای مردم ارزان کنیم.
آقای اسماعیلی با اشاره به آغاز هفته کتاب (از ۲۴ آبان تا ۳۰ آبان) گفت: دولت مردمی کار خودش را وقتی آغاز کرد که وارث همه مشکلاتی است که بوجود آمده است، نارسایی‌هایی در اقتصاد و معیشت مردم بوجود آمده و اهتمام خود را بر این قرار داده است که بتواند مشکلات را حل کند، اساسا این دولت با اعتماد مردم عزیز برای این شکل گرفته که بتواند در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مسایل و مشکلات پیش رو را حل کند و کشور را در آستانه یک جهش بزرگ قرار بدهد.
آقای اسماعیلی با اشاره به گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، امام شهدا، افزود: امروز از اینجا میزبان شهیده‌ای هستیم که بعد از نماز تشییع خواهیم کرد، شهیده فاطمه اسدی که یاد و خاطره ایشان و همه شهدای بزرگ را گرامی می‌داریم.
وی گفت: با اتفاقات مبارکی که رخ داد ما چند هفته‌ای است که شاهد برپایی نمازجمعه در ام القرای جمهوری اسلامی در شهر تهران هستیم، بحمدالله با اقدامات انقلابی که بعمل آمد، امروز در آستانه اعلام تزریق ۱۰۰ میلیون واکسن در کشور هستیم و تعداد بسیار زیادی از شهروندان و مردم عزیز ما در نقاط مختلف کشور امروز هر دو دُز واکسن خود را زده اند و در شهری مانند تهران نزدیک به ۸۰ درصد دُز اول تزریق شده است و نزدیک به ۶۰ درصد دو دُز را زده اند و الحمدالله کم کم این مراقبت‌های جمعی شکل گرفته است و ما شاهد برگزاری این اجتماعات بزرگ هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ان شاء الله با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی این بیماری ریشه کن شود.
وی افزود: در کنار اولویت اقتصاد و حل مسایل معیشتی، توجه به حوزه فرهنگ از اولویت‌های مهم دولت انقلابی و مکتبی است، اساسا انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی است، اگر امام راحل عظیم الشأن ما این شجره طیبه را در کشور ما بنیان نهاده برای این هدف بود که مردم به سعادت دنیا و آخرت برسند.
آقای اسماعیلی گفت: این یک هدف و هدف گذاری فرهنگی است، یک هدف گذاری مکتبی است، پس باید مسیر حرکت انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی بر این مبنا باشد که به این هدف بزرگ برسیم و این هدف دست نیافتنی است مگر اینکه ما به فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی توجه ویژه کنیم.
وی افزود: دولت انقلابی و مردمی علاوه بر توجه به حوزه اقتصاد و حل مسایل معیشتی باید با همان دست فرمان و با همان انگیزه و بلکه بیشتر خودش را موظف به حل مسایل فرهنگی جامعه کند، از این رو نباید به مسایل فرهنگی بی تفاوت باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در عین حال که مراقبت می‌کنیم و باید مراقبت بکنیم از اینکه دشمن از راه فرهنگی بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی جامعه ما را تضعیف نکند، برنامه دشمن است، دشمن در این ۴۰ و اندی سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد هیچ وقت این موضوع را رها نکرده است.
آقای اسماعیلی افزود: با تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و با جنگ نرم به مبارزه و مقابله با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمده است و متأسفانه طی دهه‌های اخیر بسیاری از مرز‌های فرهنگی ما دچار جا به جایی شده است، قبح برخی از مسایل شکسته شده است و این کار را برای دولت مردمی در ابتدای کار دشوار کرده است، ولی ما مصمم هستیم در حوزه فرهنگی مبتنی بر نظام آرمانی و مکتبی انقلاب اسلامی آموزه‌های امام راحل و رهنمود‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مسیر فرهنگی انقلاب و تعالی فرهنگی جامعه را ان شاء الله تسهیل کنیم.
وی گفت: اقدامات فرهنگی دولت یک بسته مشخصی است اعم از اقدامات ایجابی و سلبی، اعم از اقدامات حمایتی و نظارتی، همه این‌ها باهم در یک فرآیند روشن حرکت خواهند کرد.
آقای اسماعیلی افزود: ما در دولت مردمی نهضت تولید فرهنگی را خواهیم داشت در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری هیچ محدودیتی برای تولید گسترده با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم. جریان مؤمن انقلابی در صحنه حاضر هستند یکی از این سرفصل‌های مهم موضوع کتاب است. کتاب و کتابخوانی از توصیه‌های اکید رهبر عزیز انقلاب است. ایشان دو سال گذشته فرمودند؛ فرهنگ کتابخوانی باید در کشور ایجاد شود.
وی گفت: امروز که ما در محضر شما گزارش ارایه می‌کنیم پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از صد هزار عنوان کتاب در کشور تولید خواهد شد، ما از این عدد و رقم راضی نیستیم به دلیل فشار‌ها و مشکلاتی که در اقتصاد ایجاد شده کتاب و محصولات فرهنگی در سبد خانواده‌ها کم رنگ شده است و این را باید اصلاح کنیم و باید با اعمال حمایت‌هایی این کار را انجام بدهیم و این کار را شروع کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خیلی از مشکلات ما در حوزه کتاب موضوع کاغذ است، من محضر شما نمازگزاران عزیز، انقلابی و فرهنگی عرض می‌کنم متأسفانه بیش از ۹۰ درصد صنعت نشر ما از کاغذ، مرکب، ماشین‌های چاپ گرفته که وابسته به خارج است و این باید برگردد، این عدد و رقم باید مدیریت شود.
آقای اسماعیلی گفت: کار مهم در کنار آماده سازی بستر‌های نهضت کتابخوانی این است که مردم خودشان کتابخوان بشوند، شما کلی کتاب هم بخرید، کتاب ارزان هم تولید بکنید، اما این میل و نیاز در مردم در مراجعه به کتاب وجود نداشته باشد، فایده نخواهد داشت، ما دنبال این موضوع هستیم که نهضت کتابخوانی در کنار اینکه تولید کتاب، انتشار کتاب، موانعش و مشکلاتش حل بشود، صنعت نشر در کشور به خودکفایی برسد در کنار این مردم بتوانند کتاب بخوانند این نیاز مهم در خانواده‌های ما فهم شود و به آن توجه شود.
وی افزود: امروز اتفاقاتی افتاده است با گسترش فضای مجازی مصرف فرهنگی عمدتا در این حوزه‌ها اتفاق می‌افتد به همین دلیل کتابخوان کردن جامعه کار دشواری است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب؛ نهضت کتاب و کتابخوانی را عنوان می‌کنند و به همین عنوان باید اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه ما باید جشنواره‌های بزرگ مربوط به کتاب داشته باشیم، افزود: ما امروز پایتخت فرهنگی کتاب داریم و امیدواریم روز‌های آینده انتخاب شود، نگاهمان این است که در مناطق پیرامونی و محروم کشور این را گسترش دهیم، امر کتابخانه‌های عمومی از این نگاه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما چند روز گذشته در یکی از شهر‌های مرزی کتابخانه با عظمتی را افتتاح کردیم که شاید نظیرش در تهران نیست. این رویکرد نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم است. ما تعداد زیادی کتابدار داریم که در شهر‌های کوچک در کنار موضوع کتاب و امانت دادن کتاب به عنوان یک مأمور فرهنگی عمل می‌کنند.
آقای اسماعیلی گفت: کتابدار‌ها برای نسل‌ها و گروه‌های سنی مختلف دوره‌های مختلف کتابخوانی معرفی می‌کنند. این را باید گسترش دهیم.
وی افزود: کتابخوانی در خانواده‌های انقلابی و مکتبی باید جزء ثابتی از زندگی روزمره باشد. رهبر عزیز انقلاب نمونه اکملی برای این بحث هستند و ما به این موضوع اقتدا می‌کنیم به این مسأله باید تأسی کنیم و ان شاء الله نهضت بزرگ کتابخوانی در دولت سیزدهم اتفاق خواهد افتاد و مشکلات سخت افزاری آن حل می‌شود و به لحاظ تبلیغات گسترده‌ای که در این بخش داریم باید کتابخوانی را گسترش دهیم.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط