از رفع کمبود کاغذ در کشور تا سرمایه گذاری ۵ کشور در مازندران

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۳/تیر/۱۴۰۱

وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکل کاغذ، خیز دوباره کرونا،گرد و غبار در برخی استان ها، ضمانت دولت برای تسهیلات پرداختی به زنان سرپرست خانوار و سرمایه گذاری پنج کشور در مازندران از مهمترین رویدادهای بیستم تیرماه در استان‌ها بود که خبرنگاران استانی نسبت به پوشش آن اقدام کردند.

به گزارش گروه اخبار استان‌ها، مراکز و دفاتر ایرنا بیستم تیرماه ماه علاوه بر پوشش برنامه های خبری در سطح استانی و ملی، موضوعات مختلفی را  دستمایه اخبار و گزارش های خبری و تحلیلی خود قرار دادند که با مطالعه آنها می توان از رخدادهای مهم کشور اطلاع پیدا کرد.
به گزارش گروه اخبار استان ها،خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف همچنین سوژه های مهمی را با عناوین رفع تشنگی شهرهای گروه الف مازندران پس از ۱۳ سال انتظار ،  از حاشیه تا شهر؛ نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر ری ، طرح فولاد سبزوار، گرفتار در چرخه کاغذبازی‌های غیرضرور ، رنگ رخسار درختان قزوین خبر می‌دهد از سرّ درون ، تور سپیدی که بخت بلوط‌های زاگرس را سیاه کرد ، آیا مهاجرپذیری اصفهان پایان یافته است؟ ، قصه ناتمام آبیاری مزارع با فاضلاب در شیراز + نقشه و فیلم ، غار آهکی دلیجان با قدمت ۷۰ میلیون سال و تلالو رویای مسی مردم آذربایجان‌شرقی پس از سفر رییس جمهور پیگیری و به بحث و گفت و گو با کارشناسان پرداختند.
در بخشی از گزارش مرکز کهگیلویه و بویراحمد با عنوان مردم گچساران در انتظار تعیین تکلیف طرح تونل دیل  می خوانیم : مردم شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اهمیت ساخت تونل دیل برای افزایش امکانات رفاهی و نقش آن در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری از مسوولان انتظار دارند تا پس از مدت ها تعطیلی این طرح را تعیین تکلیف کنند.
اصفهان نیز با انتشار گزارشی با عنوان آیا مهاجرپذیری اصفهان پایان یافته است؟ به بررسی جریان مهاجرتی به استان اصفهان اشاره کرده است که بر اساس آخرین پژوهش‌های رسمی، اصفهان تا سال ۹۵ خورشیدی به دلیل فراهم بودن زمینه اشتغال و شرایط آب و هوایی مناسب در شمار یکی از مهاجرپذیرترین نقاط ایران بود ؛ این در حالی است که گفته می‌شود  جریان و نمودار مهاجرت در این خطه تغییر شکل داده و روند معکوس پیدا کرده است.
در بخشی از این گزارش می خوانیم : سال ۹۷ پژوهشی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با عنوان “بررسی جریانات مهاجرتی استان اصفهان” انجام شد که بر اساس آن پدیده “مهاجرت” در این خطه تا سال ۹۵ و بر  اساس آمار نفوس و مسکن  از روستا به شهر و از شهر های اطراف به شهر اصفهان ثبت شده است.
فارس نیز با تهیه گزارشی با عنوان تور سپیدی که بخت بلوط‌های زاگرس را سیاه کرد به پروانه برگ خوار سفید بلوط جنگل‌های زاگرس اشاره کرده است که بعد از گرمای زودهنگام اسفندماه گذشته از ابتدای سال ۱۴۰۱ از میان جنگل‌های زاگرس سر در آورد و رفته رفته به دامن منابع طبیعی زاگرس در استان‌های فارس،خوزستان کهگیلوئیه و بویر احمد افتاد و در حال حاضر این آفت به بیش از ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در این سه استان هجوم آورده است.
پروانه سپیدی که برخلاف نام زیبایش مانند عنکبوت به جان درختان جنگلی زاگرس افتاده و با تار تنی سفید رنگ گرداگرد تنه و تک تک شاخ و برگ بلوط‌ها، تومار این درختان را در هم پیچیده و بخت آنها را با سیاهی پیوند زده است.
مرکز گیلان نیز با انتشار فیلمی با عنوان پلنگ املش در قاب دوربین محیط‌بانان گیلانی از تلاش فراوان محیط‌بانان حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش (واقع در شرق گیلان) و نصب دوربین تله، از تصویربرداری یک قلاده پلنگ نر در این منطقه گزارش داده است.
ماموران یگان حفاظت شهرستان املش موفق به فیلمبرداری از پلنگ در این منطقه شده اند و گزارشات مکرر مردمی و ماموران  اجرایی از مشاهده پلنگ در منطقه حاکی از آن است  که این منطقه  مامن و زیستگاه فوق العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.
برخی عناوین خبری مهم استان ها
مشکل کاغذ برطرف می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص کمبود کاغذ در کشور گفت: طی روزهای آینده و با همت و دستور رئیس جمهور محموله‌های بزرگ کاغذ با ارز بسیار مناسبی وارد شد که با همکاری مطبوعات و بازار نشر امیدواریم مشکل کاغذ در کوتاه مدت حل شود و برای بلند مدت نیز بحث خودکفایی مد نظر است.
دولت ضامن زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات می‌شود
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ضمانت یکی از مشکلات بانوان سرپرست خانوار برای اخذ تسهیلات است که براساس مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، دولت از این پس ضمانت آنها را به عهده می‌گیرد.
۱۰ درصد از درآمد دانشگاه‌ها صرف ساخت خوابگاه‌های دانشجویان متاهل می‌شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از منابع تملک دارایی دانشگاه‌های کشور، صرف ساخت خوابگاه‌های ویژه دانشجویان متاهل می‌شود.
محمدعلی زلفی گل افزود: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به افزایش جمعیت و تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تقویت پایه های تشویقی اعضای هیات علمی کشور گفت: ۶۰ پایه تشویقی برای اساتید دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که به زودی ابلاغ می‌شود.
حفظ واحدهای صنعتی موجود از مهمترین برنامه‌های اقتصادی در قم است
رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده و نقشی که واحدهای صنعتی در تولید محصولات مورد نیاز مردم و اشتغالزایی دارند، فعال‌ نگه داشتن آن‌ها در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان است.
خیز دوباره کرونا، برگزاری مراسم‌ عمومی را در مساجد گناوه و دیلم ممنوع کرد
اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان‌های گناوه ودیلم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا، برگزاری تمامی مراسم‌ عمومی در مساجد و حسینیه‌های این شهرستان‌ها، ممنوع است.
شمار مبتلایان به کرونا در زنجان افزایشی شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هر چند  استان همانند روزهایی گذشته مورد فوتی کرونایی  نداشت اما روند افزایشی مبتلایان سرپایی زنگ خطر بازگشت دوباره بیماری را به صدا در آورده  که در این ارتباط رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است.
سرمایه‌گذاری پنج کشور در ۲۵ طرح اقتصادی مازندران تایید شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران از تایید سرمایه‌گذاری پنج کشور به ارزش ۲۳ میلیون دلار در ۲۵ طرح اقتصادی مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
حسن خیریانپور  افزود: با رایزنی‌های مستمر مسئولان ارشد استان، سرمایه‌گذاری کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات و روسیه در حوزه گردشگری، انرژی و صنعت استان تایید شد و به زودی این طرح‌ها در گام اجرایی قرار خواهند گرفت.
ارزش صادرات از ۲ گمرک شهرستان خوی ۱۰۰ درصد افزایش یافت
فرماندار خوی گفت: ارزش صادرات از ۲ گمرک داخلی و مرز رازی این شهرستان، از ابتدای امسال تاکنون به ۱۱۲ میلیون دلار رسید که ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.
به گزارش ایرنا، ذبیح الله کاظمی روز دوشنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: از ابتدای امسال ۱۲۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار از گمرک داخلی و گمرک مرزی و ریلی رازی خوی به خارج از کشور صادر شده است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط