اجازه کشت درخت پالونیا را در اراضی ملی نمی‌دهیم

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۲/خرداد/۱۴۰۲

درخت پالونیا

رشت – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه درخت پالونیا گونه‌ای مهاجم وغیربومی و به شدت آسیب‌زا برای جنگل‌های استان است، گفت: به منظور حمایت از گونه‌های بومی اجازه کشت آن‌را در اراضی ملی نمی‌دهیم.

سرخوش کرم‌زاده روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: کشت این درخت در اراضی ملی ممنوع است اما در اراضی غیرملی و مستثنیات از حوزه اختیارات ما خارج است اما باید نسبت به آسیب این گونه مهاجم اطلاع رسانی لازم انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به بزرگترین پروژه در دست اجرای حوزه منابع طبیعی در قالب طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور رئیس جمهور ابلاغ شده و بایدظرف چهار سال یک میلیارد درخت در سطح کشور تولید و به مرحله کاشت برسد.

وی عنوان کرد: ضرورت اجرای این پروژه به دلیل افزایش جمعیت، گسترش شهرسازی و صنایع، کاهش مساحت جنگل‌ها، مراتع و فضای سبز است که طی سالها بسیاری از اکوسیستم‌ها تخریب و محیط زیست آلوده شده است.

کرم‌زاده تصریح کرد: برای جلوگیری از تغییر اقلیم، احیا و بازسازی اکوسیستم و بوم‌زیست‌ها باید به طبیعت کمک کنیم در این راستا بهترین راه حل تولید نهال، درخت کاری، ایجاد فضای سبز و توسعه جنگل است که به کاهش گازهای گلخانه‌ای و اکوسیستم کمک می‌کند.

پالونیا ( Paulownia) ) درختی با برگ‌های بزرگ و گل‌های خوشه‌ای به رنگ سفید مایل به بنفش است که بومی کشور چین می‌باشد و در میان مردم کشور چین به درخت امپراطور و درخت نوروز شهرت دارد این درخت همچون گیاه سنبل آبی در دنیا بعنوان گیاهی مهاجم شناخته می‌شود.

چوب و تنه درخت پالونیا در صنعت مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن حتی هواپیما و گلایدر و ادوات موسیقی قابل استفاده است و برگها و گل آذین این درخت هم در تولید کمپوست و تغذیه دام مصرف می شود.

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، درخت پالونیا مهاجم است و هیچ کشوری اجازه ورود گونه خارجی گیاهی و جانوری را به سرزمینش نمی‌دهد.

استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع دارد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط