رئیس سازمان منابع طبیعی: ایران از واردات چوب و کاغذ بی نیاز می شود

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۴/آبان/۱۴۰۱

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به توسعه زراعت چوب و مشارکت مردم در این زمینه در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباسعلی نوبخت روز سه شنبه در حاشیه بازدید از زراعت چوب و نهالستان های شهرستان دهلران اظهار داشت: تولید یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال در دستور کار قرار گرفته که در سطح کشور توزیع و با مشارکت مردم کاشت می شود و به همین منظور از استان های مختلف کشور بازدید و ظرفیت زیرساخت ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
وی با اشاره به ۱۲۶ نهالستان منابع طبیعی در کشور با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۵ هکتار افزود: در این نهالستان ها سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ایلام را از استان های پیشرو در تولید نهال دانست و گفت: این مسئله موجب شده ایلام در این مورد نیز مورد توجه واقع شود و بازدیدها از نهالستان های آن انجام گیرد.
نوبخت به زراعت چوب در عرصه هایی از استان هم اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه در کشوری نیمه خشک قرار گرفته ایم، لذا توسعه کمی و کیفی زراعت چوب در دستور کار است و برای تحقق این مهم نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم.
وی به تلاش کارکنان این سازمان برای توسعه عرصه های منابع طبیعی هم اشاره کرد و گفت: این تلاش ها با هدف ایجاد کشوری سرسبز برای نسل های آینده است و در این کار نیازمند حمایت و همراهی مردم هستیم.
رئیس سازمان منابع طبیعی گفت: از ۱۳ اقلیم جهان ۱۱ اقلیم در ایران شناسایی شده و به همین خاطر ظرفیت تولید درخت در همه فصول در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به قانون برنامه و ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها افزود: توقف بهره برداری از جنگل ها باعث شده رویکرد خود را به سمت سطوحی که عرصه قابلیت چوب وجود دارد، سوق دهیم و امروز شاهد فرهنگ زراعت چوب با مشارکت مردم در کشور هستیم.
نوبخت گفت: با توجه به مشارکت مردم در عرصه زراعت و تولید چوب در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیاز می شود و با این کار چوب مورد نیاز کشور را تامین و در این موضوع بی نیاز خواهیم شد.
وی وسعت ایران را ۱۶۵ میلیون هکتار ذکر و تاکید کرد: از این میزان ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۴۰ میلیون هکتار هم در معرض فرسایش بادی قرار دارد.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به برنامه ریزی برای آبخیزداری در سطح یک میلیون هکتار در سال اشاره کرد و افزود: با توجه به دغدغه دولت باید مقیاس فعالیت های آبخیزداری را افزایش دهیم و برنامه ریزی لازم برای مطالعه و اجرای ۱۰ میلیون هکتار در سال برابر برنامه هفتم و هشتم فعالیت ابخیزداری را در کشور انجام دهیم.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط