ثبات نرخ ارز شرط عقب‌گرد قیمت کاغذ

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۵/فروردین/۱۴۰۳

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا درباره وضعیت بازار کاغذ، گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته، برخی عوامل موجب نگرانی اهالی چاپ و نشر و واردکنندگان کاغذ شد؛ ایجاد سقف واردات موجب شد که تجار نتوانند به میزان کافی کاغذ به کشور وارد کنند.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا ، حمید نیکدل با اشاره به وضعیت بازار کاغذ در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: در روزهای آغاز سال جدید قرار داریم؛ قیمت‌ها در بازار هنوز مشخص نشده و به‌اصطلاح گیج است اما کالا به میزان مورد نیاز مصرف‌کنندگان و مشتریان وجود، دارد.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی کاغذ و خمیر کاغذ طی ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است، گفت: در این ماه‌ها بهای جهانی این دو کالا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار کاهش قیمت داشته و پیش‌بینی می‌شود که این موضوع به زودی بر قیمت نهایی کاغذ در ایران تاثیر خواهد داشت.

کاهش قیمت جهانی خمیر کاغذ بر بازار ایران اثر می‌گذارد

حمید نیکدل با بیان اینکه قیمت‌های کنونی بازار کاغذ همانند فروردین‌ماه سال گذشته است، افزود: طی روزهای اخیر به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت کاغذ تحریر افزایش داشته است اما به‌زودی با ثبات نرخ ارز بار دیگر به قیمت‌های سابق برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در ماه‌های پایانی سال گذشته، برخی عوامل موجب نگرانی اهالی چاپ و نشر و واردکنندگان کاغذ شد؛ ایجاد سقف واردات موجب شد که تجار نتوانند به میزان کافی کاغذ به کشور وارد کنند. در این زمینه، خواستار رفع سقف واردات هستیم که امیدوارم در سال جدید اجرایی شود.

حمید نیکدل با اشاره به موجودی خوب کاغذ در بازار، گفت: بخش عمده کاغذهای تحریر مورد نیاز در کشور از کشورهای چین و اندونزی است و مصرف‌کنندگان می‌توانند کالای مورد نیاز خود را به راحتی از بازار تهیه کنند.

وی همچنین به تولید کاغذ داخلی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش توان تولید داخلی کاغذ تحریر پارس و مازندران که وعده آن برای سال ۱۴۰۳ داده شده است و موجودی انبارها، پیش‌بینی این است که در این حوزه افزایش قیمت زیادی نخواهیم داشت.

در بازار هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ اندونزی به قیمت یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر اندونزی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ به قیمت یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش شد.

منبع

نظرات

پست های مرتبط