کلنگ احداث شهرک چاپ و بسته‌ بندی اردبیل به زمین زده شد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۴/دی/۱۴۰۱

شهرک چاپ و بسته‌بندی اردبیل

کلنگ احداث شهرک چاپ و بسته‌ بندی استان اردبیل با حضور مسئولان به زمین زده شد و طی آئینی از فعالان صنعت چاپ و نشر تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس اتحادیه چاپخانه داران ایران، عصر پنجشنبه در نهمین جشنواره چاپ و نشر استان اردبیل در پارک بانوان شهرداری اردبیل اظهار کرد: صنعت چاپ در ایران بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارد و با وجود اینکه همه صنایع به آن صنعت وابسته هستند و کالایی نیست که از مواهب چاپ برخوردار نباشد، هنوز صنعت چاپ کشور به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
هاشم شجاع افزود: صنعت چاپ در آمریکا با ۲۲۵ میلیارد دلار گردش مالی بعد از فروش سلاح و محصولات کشاورزی، بزرگترین گردش مالی را دارد و این صنعت در انگلستان، هندوستان و مالزی پنجمین صنعت محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: مشکل اصلی صنعت چاپ، وابستگی به واردات مواد اولیه و ماشین آلات است و با توجه به گرانی کاغذ، دولت تلاش می‌کند نواقص را تامین کند و امیدواریم در سال آینده همه کتاب‌های درسی دانش آموزان با کاغذهای داخلی چاپ و نشر شود.
وی گفت: اگر شرایط اقتصاد و وضع مالی مردم خوب باشد، صنعت چاپ نیز وضع خوبی پیدا می‌کند و این صنعت در استان‌های مرزی قابلیت صادرات دارد و در استان اردبیل با توجه به وجود ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای سی آی اس، امکان رواج و رونق صنعت بسته بندی را داریم و تحقق رشد و صادرات آن حمایت دولت را می‌طلبد.
شجاع، سیستم استاد شاگردی را مشکل دیگر صنعت چاپ اعلام کرد و گفت: متاسفانه در این حوزه آموزش‌های لازم ارایه نشده و باید طرحی در این رابطه از ناحیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شود و اگر لازم باشد استادانی از خارج کشور برای آموزش فعالان چاپ و نشر آورده شود.
استاندار اردبیل نیز در این آئین گفت: بشر از دیرباز برای نشر افکار و ایده‌های خود به چاپ و نشر نیاز داشته و این صنعت در رشد و بالندگی ایده‌ها و تحول آفرینی در زندگی بشر نقش مهمی دارد و با توجه به عقب ماندگی در صنعت چاپ، باید برای جبران آن گام‌های بلندی برداریم.
سید حامد عاملی افزود: زیبایی‌های فرهنگ ما در حال تسخیر دنیاست و همچنان به چاپ و نشر اندیشه‌های روشن و اخلاقی در جهان نیاز داریم و استانداری اردبیل از صنعت چاپ به عنوان یک زیرساخت رشد و توسعه استان حمایت می‌کند.
وی از اتحادیه چاپخانه داران استان اردبیل خواست، میزان سرمایه در گردش مورد نیاز خود را احصا و به استانداری اعلام کنند تا با تامین آن از این صنعت حمایت شود.
عاملی همچنین با اشاره به بالندگی فضای مجازی گفت: رشد فضای مجازی منافاتی با صنعت چاپ و نشر ندارد و از اهمیت این صنعت نمی‌کاهد.
کلنگ احداث شهرک چاپ و بسته‌بندی اردبیل به زمین زده شد
عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این برنامه، عدالت فرهنگی را رسالت مهم دولت در این بخش اعلام کرد و گفت: زندگی انسان معاصر با صنعت چاپ مرتبط است و مطالبات بشر از این صنعت، روز به روز افزایش می‌یابد و باید برای تامین نیازهای خود در این صنعت، خودکفا شده و نیازمند خارج نباشیم.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر سفارش‌های خارج از کشور برای دریافت خدمات چاپ و نشر کمتر شده و احیانا سفارش‌هایی نیز برای دریافت خدمات چاپ و نشر به خارج از کشور داده شده ولی باید تلاش کنیم در این حوزه به خارج نیازمند نباشیم و با صادرات خدمات، ارزآوری کنیم.
بحرالعلومی گفت: استان‌های مرزی از قابلیت صادرات خدمات چاپ و نشر برخوردار هستند و از امروز احداث شهرک تخصصی چاپ و نشر اردبیل به عنوان سومین استان دارای این شهرک، بعد از استان‌های خراسان و قم آغاز می‌شود و این شهرک در شمال غرب کشور برای نخستین بار ساخته می‌شود.
اروجعلی زاده صاحب چاپخانه و پیشکسوت صنعت چاپ و نشر اردبیل نیز در این آئین گفت: این صنعت در استان اردبیل از سوی خانواده مرحوم جودت بنیان گذاشته شد و اکنون ماشین آلات چاپ و نشر استان فرسوده شده و از این حیث در مقایسه با برخی استان‌ها ۲۰ سال عقب هستیم.
وی افزود: صنعت چاپ و نشر بالاترین میزان اشتغالزایی را در صورت حمایت مسئولان خواهد داشت و برای شروع تحول در این صنعت و تداوم عملیات احداث شهرک چاپ و بسته بندی در استان به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و امیدواریم دولت در این راستا حمایت کند.
وی در آئین کلنگ زنی احداث شهرک تخصصی چاپ و بسته بندی اردبیل در حوالی روستای آبی بیگلو نیز گفت: این شهرک در زمینی به مساحت ۳۸ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود.
در پایان این آئین با اهدای هدایایی از چاپخانه داران، صحافان، فعالان و صنعتگران چاپ و نشر استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.
استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط