کاغذ تحریر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۳/شهریور/۱۴۰۱

کاغذ تحریر

قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۱۰۰ در ۷۰ در نخستین روز از هفته جاری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ ظهیرالاسلام در نخستین روز از هفته دوباره در تب و تاب افزایش قیمت کاغذ افتاده است. بر اساس این گزارش هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم به بندی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
همچنین قیمت هر بند کاغذ ۶۰ در ۹۰ با گرماژ ۷۰ گرم نیز به ۷۶۰ هزار تومان رسیده است.کاغذ تحریر اندونزی نیز با اندکی کاهش به  یک میلیون و ۳۰۰ تومان رسیده است.
افزایش قیمت‌ها تنها به کاغذ تحریر اختصاص ندارد،‌ در سایر انواع کاغذ از جمله کاغذ روزنامه،‌ مقوای پشت طوسی و کاغذ a4 نیز دیده می‌شود،‌ اگرچه افزایش قیمت در این کاغذها به اندازه تحریر نبوده است.
هرچند افزایش قیمت در بازار کاغذ و مقوا در هفته‌های گذشته امری شایع بوده است، اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه و آغاز سال تحصیلی این افزایش قیمت شتاب بیشتری به خود گرفته است.
در این میان بنا به گفته کارشناسان این بازار،‌ افزایش قیمت‌ها ناشی از سودجویی یک شبه برخی تجار است که با بر هم زدن نظم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد رکود همچنان عضو جدایی‌ناپذیر بازار کاغذ و مقواست و خریداران فعلا ترجیح می‌دهند که خریدی از این بازار نامطمئن نداشته باشند.
ناشران نیز به عنوان یکی از مهمترین مصرف‌کنندگان این بازار،‌ عمدتا از کاغذ بالک استفاده می‌کنند و حالا با فراخوان ثبت‌نام کاغذ و کاهش قیمت‌ها در آخرین روز هفته گذشته بنا به اعلام خانه کتاب استقبال خوبی داشته‌اند. هرچند برخی از ناشران نیز هم‌چنان تمایل به استفاه از کاغذ بالک دارند و برای دریافت کاغذ ایرانی ثبت‌نام نکرده‌‌اند.
به نظر می‌رسد، آنچه استفاده یا عدم استفاده ناشران از کاغذ ایرانی را تعیین می‌کند،‌ در درجه نخست قیمت و پس از آن کیفیت باشد.کیفیتی که ناشران حالا پس از چندسال وقفه در تولید از آن اطلاعی ندارند.و بر این باورند که کیفیت همان کیفیت کاغذ مازندران در ابتدای دهه ۹۰ است. موضوعی که مدیرعامل کارخانه به کل آن را رد کرده و از نظارت بالا بر کیفیت تولید خبر می‌دهد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط