کاغذ از مرز ۷۰۰هزار تومان گذشت/ توان تولید ۱۰۰درصدی کاغذ روزنامه وجود دارد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۳/آذر/۱۴۰۰

قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد با عبور از مرز ۷۰۰هزار تومان به بالاترین قیمت خود در سال جاری رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد امروز به بالاترین میزان خود از ابتدای سال تاکنون رسیده است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم ۷۱۰ تا ۷۲۰ هزار تومان معامله شده است.
قیمت سایر انواع کاغذ از جمله کاغذ روزنامه و گلاسه نیز افزایش داشته‌اند،‌ کاغذ روزنامه که با کمبود نیز مواجه شده است،‌ کیلویی ۳۰ هزار تومان و کاغذ گلاسه نیز ۳۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
افزایش قیمت‌های اخیر در بازار کاغذ نه به‌دلیل افزایش تقاضا بلکه ناشی از جو روانی افزایش قیمت دلار ایجاد شده است،‌ فعالان و کارشناسان بازار کاغذ معتقد هستند که رکود نسبی حاکم بر بازار طی چند سال اخیر موجب شده است بازار کاغذ با قیمت‌های اصلی خود فاصله داشته باشد‌، گاهی بیش از قیمت‌های اصلی و گاهی کمتر از قیمت‌های واقعی حرکت کرده است.
افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد در حالی اتفاق افتاده است که ناشران و چاپخانه‌داران چشم‌انتظار ورود کاغذهای تولید داخل به بازار هستند،‌ تولیدی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی‌اش از همان روزهای نخست آغازین فعالیت دولت نوید آن را داده‌اند.
روز گذشته نیز با معارفه مدیرعامل جدید کاخانه چوب و کاغذ مازندران این انتظار ایجاد شد که خط تولید چاپ و تحریر و روزنامه طبق سیاست جدید دولت مبنی بر حمایت از تولید داخل و پیگیری‌های رئیس جمهور در این خصوص هرچه‌ سریعتر به ظرفیت تولیدی خود نزدیک شود.
میزان نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر سالانه ۳۰۰ هزار تن برآورد شده است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظرفیت اسمی تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن را دارد.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه می‌گوید: در سال‌های اخیر همواره نیاز داخلی به کاغذ تحریر ۳۸۰ هزار تن برآورد می‌شد که امروز به‌دلیل تغییر شرایط این رقم به ۳۰۰ هزار تن رسیده است،‌ از سوی دیگر دولت نیز وعده کرده است تا یک سال و نیم آینده می‌توانیم به خودکفایی در عرصه تولید داخلی برسیم که با اطلاعات و آمارهایی که ما به‌عنوان سندیکای تولیدکنندگان در اختیار داریم می‌توان گفت که برای رسیدن به این وعده باید شرایطی را دنبال کرد.
وی ادامه می‌دهد:‌ در خصوص کاغذ روزنامه اکنون توان تولید در کشور به‌صورت ۱۰۰ درصد وجود دارد،‌ اما باز هم  شاهد خروج ارز از کشور برای واردات هستیم.
روغنی تصریح می‌کند:‌ اکنون امکان تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ در داخل وجود دارد،‌ اما بیش از ۴ هزار تن در سال تولید نمی‌شود، چرا؟ مطالبه رهبر انقلاب در خصوص حل مسئله کاغذ سال‌هاست که به زمین مانده و تازه در این دولت توجهی به آن شده است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد:‌ موضوع دیگر که باید تکلیف آن مشخص شود،‌ این است؛ متولی کاغذ در کشور کدام وزارتخانه است، وزارت صنعت مسئولیت دارد یا وزارت ارشاد؟ وزارت ارشاد به‌دلیل مشکلات روزنامه‌ها و نشر به‌دنبال مسئله کاغذ آمده است که جای تقدیر دارد،‌ اما ابزار صنعتی در اختیار ندارد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط