پیش بینی کف قیمت دلار/ اتفاق عجیب برای لیر

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۱/مهر/۱۴۰۰

فعالان بازار ارز درباره دلایل کاهش قیمت دلار از کانال ۲۸ هزار و به کانال ۲۶ هزار به سه عامل اشاره می کنند. اما کف قیمت دلار کجاست؟

قیمت دلار وارد فاز ریزشی شد.  این گزاره را تحلیلگران فنی  بیان می کنند. به باور آنان کف‌های حمایتی مهم برای قیمت دلار  شکسته شده است. کف حمایتی نقطه ای است که معامله گران با خرید دلار اجازه نزول بیشتر را نمی دهند وقتی کف شکسته می شوند یعنی معامله گران حاضر به خرید دلار نبوده اند.

تحلیل گران فنی بر مبنای محاسبات خود تاکید داشتند از اگر دلار کف های مهم کانال ۲۷ هزار را بشکند از فاز صعود خارج شده و وارد فاز نزولی می‌شود. در بین کف‌های متعدد که برای قیمت دلار ، کف ۲۷ هزار تومان، یک سطح متفاوت برای بازار ارز بود، چرا که این کف در چهل روز گذشته شکسته نشده بود و قیمت بالای این سطح نوسان داشت. شکست این کانال نشاندهنده تقاضای کم و عرضه زیاد ارز در بازار است. از این رو با شکست کف ۲۷ و سرازیری قیمت دلار به کانال ۲۶ می توان گفت بازار از مسیر صعود به سمت نزول چرخیده است.

سه دلیل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر 

فعالان بازار  ارز درباره دلایل کاهش قیمت دلار از کانال ۲۸ هزار و به کانال ۲۶ هزار به سه عامل اشاره می کنند.

 عامل اول، تحرکات جدید  بانک مرکزی از هفته قبل برای مدیریت نوسان دلار است. تزریق حواله ارزی به نیما با هدف اثر گذاری بر قیمت درهم، تحریک سمت عرضه در بازار متشکل ارزی و انعطاف در قیمت ارز رسمی با هدف تعدیل تقاضای سرمایه ای برای خرید ارز در صرافی های مجاز از جمله اقدامات بانک مرکزی در هفته گذشته بود

عامل دوم نیز از نگاه معامله گران به بانک مرکزی برمی‌گردد با این تفاوت که عامل دوم به تغییر در راس سکانداری سیاست ارزی کشور برمی گردد. بازار تا زمان روشن شدن رویکردها، سیاست‌ها و تاکتیک‌هایی که علی صالح آبادی می‌خواهد به کار بگیرد احتیاط در پیش گرفته است.

عامل سوم نیز به اخبار مثبت از مذاکرات ایران و عربستان و احتمال احیای مذاکرات هسته ای مربوط است. این سه عامل، دلیل کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر است.

پیش بینی کف قیمت دلار 

درباره پیش بینی کف قیمت دلار یک شکاف ۶ تا ۷ هزار تومانی وجود دارد. عده‌ای از دلار ۲۰ هزار تومانی صحبت می‌کنند و معتقدند این نرخ با احیای مذاکرات، تخفیف تحریم‌ها و مدیریت متغیرهای پولی مثل پایه پولی و نقدینگی در دسترس قرار دارد. اما گروه دیگری هستند که اعتقاد دارند کف قیمت دلار در محدوده‌های کنونی است. برای مثال برخی از آن‌ها به اظهار نظر یک عضو اتاق بازرگانی استناد می‌کردند که می‌گفت بانک مرکزی در تعیین قیمت دلار کاره‌ای نیست و قیمت دلار دست دولت است و ترجیح می‌دهد دلار را با قیمت بالاتری بفروشد.

البته از این مدل اظهارنظرها مستند نیست، اما وقتی در بازار به آن توجه می‌شود، می‌تواند علامتی از کف انتظاری می تواند باشد، که معامله‌گران با چنگ انداختن به این نظرات سعی در  مستندسازی چنین دیدگاهی دارند. برخی‌ها هم در تلاشند با استناد به وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی، روند تورمی و انتظارات پیش‌رو نشان دهند که برگشت قیمت دلار به نیمه اول ۲۰ هزار تومان راحت نیست.

آربیتراژ با لیر ترکیه

پای ترکیه به شکل جدیدی در بازار ارز ایران باز شده؛ تا کنون رایج بود ایرانی‌ها با هدف سفر و سرمایه‌گذاری به ترکیه مشتری لیر بودند  اما در روز اخیر اتفاق جدیدی رخ داده است عده‌ای با هدف کسب سود ریال را به دلار تبدیل می‌کنند و با فروش آن در ترکیه، لیر خریداری می‌کنند و آن را در بازار ارز ایران می‌فروشند و به ریال تبدیل می کنند. یکی از معامله‌گران این چرخه در هر بسته  ده هزار دلاری، بیش از چهار میلیون سود  دارد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط