هفته‌ای نسبتا آرام در بازار کاغذ/ برآورد ۶۰ هزار تنی مصرف در نشر

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۸/آبان/۱۴۰۱

بازار کاغذ

قیمت کاغذ هفته گذشته در بازار کاغذ با کاهش مواجه شده و بازاری نسبتا آرام را سپری کرد. این در حالی است که معاون فرهنگی ارشاد از تولید ۶۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز صنعت نشر از سال آینده در داخل کشور سخن گفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ هفته گذشته روزهای نسبتا آرامی را سپری کرد،‌ هر چند در روزهای نخست هفته به دلیل افزایش قیمت ارز،‌ با افزایش ناگهانی روبرو شد،‌ اما در ادامه و از اواسط هفته قیمت‌ها دوباره فروکش کرده و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.
کاغذ روزنامه نیز در هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و به کیلویی ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان رسید.
هم‌چنین کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی و برخی از انواع کاغذ A4 نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.
کارشناسان دلیل کاهش قیمت این هفته بازار کاغذ را کمبود تقاضا و کاهش قیمت جهانی کاغذ عنوان کرده‌اند.
از سوی دیگر یکی از دلایل کاهش قیمت کاغذ در دو هفته گذشته را می‌توان به کاهش خرید ناشران از بازر مرتبط دانست، ناشران که حدود ۳۰ درصد از خرید بازار را به خود اختصاص می‌دهند،‌ حالا با ورود کاغذهای داخلی به سیستم توزیع کمتر از بازار آزاد خرید می‌کنند.
نخستین محموله کاغذ داخلی در هزار تن شهریور ماه میان ناشران توزیع شد و پارت بعدی نیز به صورت مستمر پس از تولید از کارخانه وارد سیستم توزیع شده است،‌ سیستم توزیع کاغذ دولتی از کارخانه چوب و کاغذ مازندران به انبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت روزانه انجام می‌شود‌، خانه کتاب و  ادبیات ایران به عنوان مجری توزیع کاغذ،‌ پس از واریز وجه به کارخانه،‌ کاغذهای تحریر داخلی را که به صورت ماهیانه هزار تن تولید می‌شوند،‌ دریافت و پس از صدور حواله به ناشران تحویل می‌دهد.
با این وجود هنوز نیاز اصلی نشر به کاغذ با کاغذ داخلی پاسخگو نیست،‌ بنا به گفته معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیاز ناشران به کاغذ تحریر سالانه ۶۰ هزار تن است که با راه‌اندازی تولید کاغذ پارس و کاغذ زاگرس شیراز در سال آینده می‌توان این نیاز را پاسخ داد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط