نمایشگاه پلی برای دسترسی آسان به کتاب/ قیمت کاغذ متعادل شود

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۲

مدیر انتشارات فروغ در همدان نمایشگاه را پلی برای دسترسی آسان به کتاب دانست و گفت: با ایجاد تعادل در بازار کاغذ می‌توان ناشران را برای چاپ کتب بهتر با کیفیت بیشتر حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود، نمایشگاهی که دیگر به یک جشنواره آن هم برای ناشران تبدیل شده و آنها سعی می‌کنند هر چه دارند در طبق معرفت و دانش خود ارائه کنند.
ناشران یکسال در اندیشه شرکت در نمایشگاه هستند تا بتوانند رونقی دوچندان به حوزه کتاب ببخشند.
با وجود اینکه شرکت در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ نیز چالش‌های خاص خود از جمله جانمایی غرفه‌ها، اسکان، حمل و نقل و… دارد اما بزرگترین نما برای دیده شدن ناشران است و هر سال به امید برطرف شدن مشکلات قبل پا در آن می‌گذارند.
بر همین اساس با محمدباقر ضیافتی مدیر انتشارات فروغ در همدان که به صورت مجازی در نمایشگاه شرکت خواهد کرد، صحبت کردیم.
مزایای حضور کتابفروشان و ناشران در نمایشگاه کتاب چیست؟
حضور در نمایشگاه اثرات مثبتی دارد، نمایشگاه باعث ترغیب کسانی است که از نمایشگاه بازدید دارند، تا بتوانند ضمن بازدید، خرید هم داشته باشند‌
برگزاری نمایشگاه آن هم در این فصل از سال بسیار دل‌انگیز است و باعث می‌شود افراد در این روزهای بهاری ضمن بازدید کتاب نیز خرید کنند.
نمایشگاه موجب می‌شود کتب مختلف در دسترس باشد و همه مردم از شهرستان‌های مختلف بتوانند از آنها بازدید کنند.
چرا کتاب در سبد خانوار چشمگیر نیست و نسبت به گذشته خرید کتاب رونق چندانی ندارد؟
وضع اقتصادی و گرانی کاغذ علت اصلی نبود رونق در حوزه کتاب است اما آرامش فکری و انگیزه نیز از دلایل کم توجهی به این بخش است. اما شبکه‌های مجازی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست، بنده حدود ۵۳ سال است که کتابفروش هستم اکنون تیراژ برخی کتب،۳۰۰ تا ۵۰۰ است که این فاجعه است.
چگونه می‌توان رونق را به کتابفروشی‌ها برگرداند؟
ابتدا باید اقتصاد بهبود یابد، زیرا وقتی مردم سر هر ماه تامین مالی باشند، می‌توانند به سمت خرید کتاب هم بروند اما اگر مسائل اقتصادی درست نشود، نمی‌توان به مطالعه فکر کرد.
به طوری که افرادی را می‌شناختم که اهل کتاب و مطالعه بودند اما اکنون نیستند زیرا توان خرید کتاب ندارند.
قیمت بالای کتاب ناشی از چیست و چه کسی می‌تواند آن را کنترل کند؟
قیمت‌گذاری کتاب به نرخ کاغذ مربوط است، زیرا وقتی کتابی با قیمت بالای کاغذ منتشر می‌شود، طبیعتا کتاب با نرخ بالایی به مخاطب عرضه می‌شود.
گرانی کاغذ باعث شده، کتاب هم گران باشد، بنابراین دولت باید به ناشران سهمیه کاغذ داده و با حمایت از آنها قیمت‌ها را کنترل کند

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط