ناآشنایی صنف با عرضه کاغذ در بورس کاغذ را گران کرده است

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۶/شهریور/۱۴۰۱

به گفته رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا، عرضه کاغذ در بورس و ناآمادگی بازار سنتی برای داد و ستد در این بازار، یکی از دلایل افزایش قیمت کاغذ طی هفته اخیر است.

احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به دلایل افزایش قیمت کاغذ طی هفته اخیر، گفت: مدتی است که دولت کاغذ را وارد بورس کرده است، اما با توجه به بازار سنتی نشر، شاهد بروز مشکلاتی هستیم.
وی با بیان اینکه عرضه کاغذ در بورس اقدام مثبتی است، ادامه داد: زمانی بورس خوب است که فعالان صنف، به اصطلاح با راه آن آشنا باشند؛ به‌عبارت دیگر بدانند که چگونه باید در آن کار کنند، اما وقتی فعال این حوزه نمی‌‌داند باید چه‌کار کند و از سوی دیگر بازار سنتی هم نداند چگونه با آن کار کند، بازار به چالش کشیده می‌شود.
شریفان افزود: در این زمینه به تازگی با معاون صنایع عمومی و مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت نشستی داشتیم و این موضوع را بیان کردیم و قرار شد، راهکارهایی برای مدیریت این مساله اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه پس از عرضه کاغذ در بازار بورس، هر کاغذی که در بازار است طبق قانون بورس، کالای قاچاق محسوب می‌شود، مگر اینکه از بورس خریداری شده باشد، عنوان کرد: از ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال دستورالعمل این موضوع صادر شده بود اما اکنون در حال اجرایی شدن است و به همین دلیل در بازار نوسان قیمت ایجاد شده است.
شریفان همچنین به مشکل نوسان قیمت جهانی کاغذ اشاره کرد و یادآور شد: در بازارهای جهانی قیمت کاغذ، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شد، به‌طوری که به زودی این افزایش قیمت در بازار احساس خواهد شد؛ البته بخش دیگری از این موضوع به جنگ اکراین ارتباط داشت.
وی به عرضه انواع کاغذ خارجی در انبارها اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات رسیده کاغذ خارجی به وفور در میان صنف موجود است، از سوی دیگر کاغذ داخلی نیز از سوی کارخانه‌های دولتی در حال تهیه است تا به کمک بازار بیاید.
به گزارش ایبنا؛ طی روزهای اخیر قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۱۰۰ در ۷۰ در بازار کاغذ به بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط