میرباقری: انجمن واردکنندگان کاغذ با چند نرخی شدن ارز مخالف است

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۸/خرداد/۱۴۰۲

انجمن واردکنندگان کاغذ

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ عنوان کرد: انجمن واردکنندگان کاغذ با هرگونه چند نرخی شدن ارز مخالف است، زیرا این امر سبب می‌شود رانت و فساد در بازار این کالای استرانژیک شکل بگیرد؛ بدین ترتیب علاوه بر مصرف‌کننده واردکنندگان نیز ضرر خواهند دید.

حسن میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ در گفت‌وگو با میزان درباره علل کاهش قیمت کاغذ در بازار گفت: همکاری معاونت صنایع سلولزی و تجار واردکنندگان کاغذ زمینه رابرای کاهش قیمت کاغذ فراهم کرده است. بدین ترتیب هم اکنون قیمت ایده‌آل در بازار کاغذ حکمفرما شده است.

وی در مورد نگرانی‌های انجمن وارد کنندگان کاغذ تاکید کرد: انجمن واردکنندگان کاغذ با هرگونه چند نرخی شدن ارز مخالف است زیرا این امر سبب می‌شود رانت و فساد در بازار این کالای استرانژیک شکل بگیرد بدین ترتیب علاوه بر مصرف کننده وارکنندگان نیز ضرر خواهند دید.

میرباقری تصریح کرد: رقابت بین واردکنندگان و مقوله عرضه و تقاضا است که قیمت مناسب را تعیین می‌کند و ثبات را به بازار کاغذ ارائه می‌دهد. هر زمان که عرضه بیشتر شود رقابت تجار بیشتر شده و در نتیجه قیمت کالا کاهش می‌یابد. هرچه عرضه کالا کمتر شود با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم شد.

وی در مورد تاثیر کاغذ داخلی بر روند قیمت کاغذ خارجی بیان کرد: کاغذ داخلی برای برطرف کردن نیاز کتاب‌های درسی سفارش داده شده و در عین حال این کاغذها مستقیما به آموزش و پرورش تحویل داده شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ همکاری بین وزارت صمت و تجار را مهم و اثرگذار بر بازار کاغذ دانست و افزود: همکاری دولت و تجار سهولت در روند داد و ستد را برای تجار فراهم می‌کند که ترخیص آسان کالا و به دنبال آن کاهش هزینه‌های اضافی همانند گمرکی و بسیاری از هزینه‌های دیگر را به دنبال دارد.

وی به اختصاص ارز اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی به دنبال دو نرخی کردن قیمت کاغذ در بازار هستند که به دنبال آن رانت شکل می‌گیرد. این امر نگرانی‌های بسیاری را به دنبال دارد، زیرا عواقب آن بسیار سخت است. امیدواریم تصمیمات دولت در راستای تک نرخی کردن قیمت ارز باشد. در جلسات اخیری که با مسئولان برگزار شد، اعلام کردند به زودی مشکل سامانه ثبت سفارش حل شده و در اسرع وقت تاجران می‌توانند به ثبت سفارش بپردازند.

میرباقری تصریح کرد: سیاست دونرخی شدن ارز هنگامی که با تعویق پرداخت ارز مصوب به تجار همراه شود، تشنج در بازار را در بر دارد. بنابراین تعلل و تاخیر در خرید کاغذ در عرصه بین‌المللی به دلیل نبود پول نقد در دست تجار سبب می‌شود تا فروشندگان بین‌المللی نیز کالا را با قیمت بالاتری به تاجر بفروشند و این یعنی بالا رفتن قیمت کاغذ برای مصرف‌کننده اصلی زیرا تاجر نمی‌تواند در قیمت رقابتی شرکت کند. از سوی دیگر در بازار ایران ۲ تا ۳ ماه تاخیر در پرداخت وجود دارد و این به تجارت صدمه می‌زند و قیمت کالا را بالا می‌برد.

وی تنها راه برای خروج از تنگنای قیمت کاغذ را مورد بررسی قرار داد و افزود: بهترین مسیر برای ایجاد رقابت در بخش خصوصی است و با همان ارز آزاد مسیر را برای تجار باز کنند. از سوی دیگر دولت می‌تواند مابه‌التفاوت ارز را به شکل سوبسید به کتاب اختصاص دهد که برای این منظور تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی و یا ناشران بهترین گزینه‌ها هستند.

میرباقری بیان کرد: اگر امروز شاهد ایجاد فضای مناسب در قیمت کاغذ هستیم، باید تاکید کنم که نتیجه همکاری و همراهی معاونت سلولزی وزارت صمت و تجار است که همکاری‌های خوبی در این زمینه رخ داد. واردات به موقع کاغذ از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کرد و بازاری با ثبات را در برداشت.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط