مدیر انتشارات سنگ: ۵۰ درصد هزینه کتاب مربوط به کاغذ است

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱/خرداد/۱۴۰۲

مدیر انتشارات سنگ با بیان اینکه کاغذ به تنهایی نزدیک به ۵۰ درصد هزینه کتاب را تشکیل می‌دهد، گفت: مخاطبان به افزایش قیمت کتاب مانند دیگر کالاها عادت کردند و اگر به کتاب نیاز داشته باشند، کتاب را خریداری می‌کنند.

 

کامران محمدی با تاکید بر اینکه نمایشگاه فقط در بخش حضوری برگزار نمی‌شود، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: نمایشگاه در این دوره از نظر روش برگزاری خوب بود. برخی از افراد این نمایشگاه را با نمایشگاه‌هایی که پنج سال پیش برگزار می‌شد، مقایسه و اعلام می‌کنند که پیش از این نمایشگاه‌ها شلوغ‌تر برگزار می‌شد؛ اما این قیاس درستی نیست؛ زیرا در آن سال‌ها نمایشگاه مجازی فعالیت نمی‌کرد. باید مجموع فروش در بخش مجازی و حضوری را در نظر گرفت. زیرا مخاطبان شهرهای دیگر برای بازدید از نمایشگاه به تهران نمی‌آیند و برخی از مخاطبان در ایران هم خرید مجازی را ترجیح می‌دهند.
مدیر انتشارات سنگ با اشاره به روزهای شلوغی که سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه مجازی تجربه کرده است، توضیح داد: چند عنوان کتاب معروف داریم که با وجود افزایش قیمت، مخاطبان آن را تهیه می‌کنند، زیرا فقط کتاب نیست که گران شده است و قیمت همه کالاها افزایش یافته است.
کاغذ به تنهایی نزدیک به ۵۰ درصد هزینه کتاب را تشکیل می‌دهد
محمدی با بیان اینکه شب‌ها از منزل سفارش‌های بخش مجازی نمایشگاه را آماده می‌کند، ادامه داد: هر شب وقتی از نمایشگاه به خانه می‌روم، کتاب‌های بخش مجازی را تا ساعت یک یا دو صبح بسته‌بندی و آماده می‌کنم و صبح قبل از شروع نمایشگاه، بسته‌ها را تحویل پست می‌دهم؛ زیرا مخاطبان کتاب را خریدند و ناشران نمی‌توانند بعد از نمایشگاه حضوری کتاب‌ها را بفرستند. سعی می‌کنم همه کارها را منظم انجام بدهم، به همین دلیل به مشکل خاصی بر نخوردم مگر مشکلات کوتاه سایت که سریع رفع می‌شود.
مدیر انتشارات سنگ با بیان اینکه نمایشگاه در مجموع خوب است، ادامه داد: مسائلی که می‌شد به سادگی حل شود، مانند مساله ورود ماشین‌های شخصی که بار دارند و اجاره چرخ، ناشران را با سختی مواجه کرد. البته چرخ امسال وضعیت بهتری دارد زیرا دوره قبل وضعیت بدتر بود و سال قبل‌تر از آن وضعیت افتضاح بود.
او با اشاره به تخصیص کارت ناشران و کارت پارکینگ، یک روز پیش از شروع نمایشگاه کتاب، بیان کرد: در دوره پیش کارت‌های ناشران روز چهارم آماده شد، اما کارت‌های ناشران و پارکینگ امسال یک روز قبل آماده بود. امسال مسئولان یک تصمیم اشتباه گرفتند، اینکه ماشین شخصی را از در اصلی واقع در خیابان بهشتی به داخل نمایشگاه راه نمی‌دادند.
محمدی حداقل ۵۰ درصد از ناشرانی که در شبستان می‌بینیم ناشران کوچکی هستند که برای حمل کتاب‌هایشان نیاز به وانت و کامیون ندارند. کتاب‌ها را در صندوق عقب گذاشته بودم. با دو میزِ تاشو به نمایشگاه آمدم، اما به همین دلیل مرا از در اصلی راه ندارند و مجبورم کردند از ورودی ۱۵ وارد شوم. گفتند می‌توانم بارهایم را با چرخ وارد مصلا کنم. این در حالی است که هیچ چرخی در اطراف ورودی ۱۵ نبود تا به نیاز ناشران پاسخ بدهد.
هیچ چهارچرخی هزینه مصوب را رعایت نمی‌کند
محمدی با اشاره به وضعیت فعالیت چرخی‌ها در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته وضعیت چرخی‌ها خیلی بد بود و امسال وضعیت بهتر است اما هیچ چرخی نرخ را که ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است، رعایت نمی‌کند. بعد از شروع نمایشگاه، در روز چهارم نرخ چرخی‌ها را روی دیوار نصب کردند. این در حالی است که سه روز قبل از نمایشگاه به چرخ نیاز داشتیم. نمی‌دانم چرا مشکل چرخ را نمی‌توانند حل کنند؛ سال گذشته از جلوی در شبستان تا داخل غرفه، هزینه‌ای حدود ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند. امسال هزینه این راه کوتاه حدود ۲۰۰ هزار تومان بود.
مدیر انتشارات سنگ که کتاب‌ها و میزهایش را از پارکینگ شماره ۱۵ تا سالن شبستان در دست حمل کرده است، ادامه داد: سه روز مانده به شروع نمایشگاه کتاب، هیچ چرخی جلوی ورودی ۱۵ نبود. میزها را کول کردم و به نمایشگاه آوردم، زیرا هیچ چرخی نبود. اگر می‌گویند اتومبیل‌های شخصی‌ فضای نمایشگاه را شلوغ می‌کنند، باید بدانند که تعداد زیادی از ناشرانی که در این دوره نمایشگاه شرکت کردند، کوچک هستند و نیاز به وانت ندارند.
وی افزود: به سادگی می‌توانند مدرک اجاره غرفه را چک کنند، همچنین بار ماشین ناشران بار مشخص است و مسئولان با دیدن جعبه‌های کتاب و میز می‌توانند متوجه شوند که مراجعه کننده مسئول غرفه یا مدیر نشر است. بارها شاهد دعوا و مجادله مسئولان ورود با ناشران بودم این ماجرا در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه قبل از شروع نمایشگاه کتاب، ادامه داشت.
متاسفانه در توزیع کاغذ عدالت برقرار نمی‌شود
به گفته مدیر انتشارات سنگ، کاغذ به تنهایی نزدیک به ۵۰ درصد یا در برخی از کتاب‌ها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید کتاب‌ را به خود اختصاص داده است، در نتیجه این روند باعث شده که قیمت کتاب‌ها بالا برود. این در حالی است که در توزیع کاغذ عدالت برقرار نمی‌شود.
او ادامه داد: خبر دارم ناشرانی هزار بند کاغذ دریافت کردند؛ این در حالی است که دو تا سه سال است، چیزی حدود ۱۰ بند کاغذ دریافت کردم. سالی ۱۰۰ بند کاغذ می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای انتشارات سنگ باشد.
محمدی با اعلام اینکه نمی‌تواند از کاغذ مازندران برای کتاب‌هایش استفاده کند، ادامه داد: این مساله دلایل مختلف دارد، نخست اینکه چاپخانه‌داران این کاغذ را قبول نمی‌کنند، همچنین این کاغذ، بدرنگ است و علاوه بر اینها قیمتی که برای کاغذ مازندران اعلام شده است، با قیمت کاغذ در بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد. به نظر می‌آید مسئولان این بخش تصمیم گرفتند، کاغذ با یارانه دولتی را به گروه خاصی از ناشران بدهند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط