محموله ۲۲تنی خمیرکاغذ رولی قاچاق در مرز سومار کشف شد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲/مهر/۱۴۰۱

مدیر گمرک سومار گفت: محموله ۲۲تنی خمیر کاغذ رولی که در لابه لای حدود چهارتن کالای چسب حرارتی اظهارشده جاسازی شده بود با هوشیاری ماموران گمرک سومار کشف و توقیف شد.

بهنام دیلمی دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله قاچاق توسط افراد سودجو به قصد خروج از کشور توسط پرسنل گمرک سومار در درب خروج این گمرک کشف وضبط وجهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
وی اظهار داشت: ظرف ۱۰ روز گذشته یک محموله کالای قاچاق شامل گوجه فرنگی بوته ای که هرکیلو گرم  ۶۰۰۰تومان عوارض صادراتی دارد نیز توقیف شد.
مدیر گمرک سومار همچنین از کشف یک محموله میوه هلو و آلو که تحت عنوان سیب درختی اظهارشده بود خبرداد و گفت: این فرد سودجو قصد سوء استفاده از پروانه صادراتی آن جهت واردات موز را داشته که پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.
دیلمی ادامه داد: ارزش محموله های مذکور بیش از ۲۰ میلیارد ریال است.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به مرکز عراق و همچنین عتبات عالیات است با توجه به بستر بالقوه در فاصله با کربلای معلا تنها بازارچه محل عبور و تردد موکب داران در ایام منتهی به اربعین حسنی امسال است.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای دو شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
کرمانشاه ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی دارد.
استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه رسمی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.
مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و  ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط