محموله‌های کاغذ روزنامه در راه است/ بخش‌نامه‌های جدید، کاغذ را در گمرک دپو کرد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۸/دی/۱۴۰۰

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از بخشنامه‌های جدیدی انتقاد کرد که موجب دپوی محموله‌هایی از کاغذ a۴ و مقوا در گمرک شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ و مقوا روزهای نسبتاً آرامی را می‌گذراند‌، خبری از افزایش قیمت لحظه‌ای در این بازار طی چند هفته گذشته نبوده است،‌ در عین حال بنا به فعالان این بازار رکود شدیدی نیز در بازار حاکم است.
در برخی کالاها از جمله تحریر قیمت‌ها کاهش داشته و در برخی دیگر با افزایش چند هزار تومانی مواجه شده است،‌ از جمله کاغذ روزنامه،‌ مقوا و کاغذ a4. کاغذ روزنامه همچنان در بازار نیست ولی قیمت آن دچار افزایش شده است.
به نظر می‌رسد برای ماه‌های آینده بازار با ورود حجم نسبتاً مناسبی از کاغذ تولید داخل با شوک روبرو شده و رکود نیز از بین برود،‌ اما در حال حاضر واردات برخی از کاغذها به کندی انجام می‌شود؛ کاغذ روزنامه،‌ مقوا و a4 از آن دسته‌اند.
سید حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه به تسنیم گفت: واردات کاغذ تحریر با توجه به رکودی که در بازار دارد،‌ سود چندانی ندارد. از سوی دیگر، وزارت ارشاد نیز به دنبال وادرات با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که طبیعتاً بسیاری از واردکنندگان این نوع کاغذ به سمت واردات دیگر کاغذها رفته‌اند.
وی ادامه داد: البته با اعلام فراخوان وزارت ارشاد برای واردات کاغذ دولتی‌، برخی از واردکنندگان اعلام آمادگی کردند که خبری از مقدمات انجام شده ندارم.
میرباقری با اشاره به بخش‌نامه جدید وزارت بازرگانی که آن را بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه خواند گفت: یکی از مشکلاتی که در آینده بازار کاغذ خود را نشان می‌دهد‌، کمبود کاغذ a4 و مقوا است. اخیراً وزرات بازرگانی سیستمی اتخاذ کرده است که طی آن واردکننده‌ای که که ثبت سفارش کرده،‌ مجوز تأمین ارز را دریافت کرده،‌ کالا را پس از چند ماه وارد کرده و حالا باید برای ترخیص  مابقی ارز را پرداخت کند،‌ دوباره باید از طرف سیستم تأیید شود.
به عبارت دیگر، طبق بخشنامه جدیدی که دی ماه صادر شده است،‌ اگر از ثبت سفارش یک کالا چند ماه گذشته باشد،‌ با وجود اینکه قبلاً مجوزها اخذ شده اما برای ترخیص باید توسط سیستم تأییدیه انجام شود؛ بنابراین واردکننده‌ای که کالا را وارد کرده برای تمدید ثبت سفارش قبلی با مشکل مواجه شده است.
میرباقری افزود: اکنون حجم زیادی از کاغذ و مقوا در گمرک دپو شده است و واردکننده نتوانسته کالای خود را ترخیص کند،‌ این‌گونه مشکلات موجب می‌شود که در آینده نزدیک قیمت این دو کالا در بازر افزایش یابد و واردکننده نیز فعلاً به دنبال واردات نرود.
وی گفت: مشابه این اتفاق چند سالی است که در بازار کاغذ روزنامه رخ داده است‌. وقتی اعلام کردند که به کاغذ روزنامه ارز دولتی می‌دهند،‌ واردکننده‌ها به دنبال واردات کاغذ روزنامه نرفتند یا کمتر رفتند‌،‌ حالا بازار کاغذ روزنامه دچار مشکل است و با کمبود مواجه هستیم.
میرباقری البته به حل این مشکل در آینده نزدیک اشاره و اضافه کرد:‌ به زودی محموله‌های جدید کاغذ روزنامه به کشور وارد می‌شود و قیمت‌ها نیز شکسته می‌شود؛ البته در صورتی که که تأمین ارز کالا به موقع انجام شود.
وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در وزارت صمت افزود:‌ با توجه به همت دولت در برخورد با مسئله کاغذ من به آینده بازار کاغذ بسیار خوشبین هستم‌.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط