غلامرضا شجاع: حدود ۲۰ هزار تن کاغذ صرف چاپ کتاب بدون مجوز می‌شود

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۰/مرداد/۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان با اعلام اینکه آمار دقیقی از از کاغذهایی که برای چاپ کتاب‌های بدون مجوز مصرف می‌شوند، در دسترس نیست، گفت: مصرف در این حوزه حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تن تخمین زده می‌شود، در حالی که حدود ۵۰ هزار تن کاغذ برای کتاب‌هایی که دارای مجوز هستند، مصرف می‌شود.

غلامرضا شجاع درباره مهم‌ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کاغذ در ایران به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم یکی از بزرگ‌ترین مشکل کارخانه تولید کاغذ، تامین نقدینگی و فقدان دریافت تسهیلات با بهره کم برای واردات و مواد اولیه است. عمده مواد اولیه، چوپ، خمیر کاغذ، سفیدکننده، چسب و لوازم جانبی مانند لوازم یدکی(برای تولیدکنندگانی که ماشین‌آلات خارجی دارند) است. اما باید در نظر داشت لوازم یدکی فوق‌العاده گران است و این مسائل باعث می‌شود که بعضی کارخانه‌ها با تعطیلی‌های موقت مواجه شوند.
مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم حمایت از کالای داخلی است، گفت: از رئیس جمهور، رئیس وزارت صمت و معاون‌ها در خواست دارم اگر می‌خواهند در بخش‌های مختلف از تولید داخلی حمایت کنند، این امکانات را از راه ارائه تسهیلات کم بهره و تسهیل در تخصیص ارزی بانک مرکزی خارج از نوبت به آن‌ها بدهند .
مشاورعالی شورای سیاست‌گذاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کاغذ، مقوا و کارتن و محصولات سلولزی و ماشین‌آلات وابسته درباره مشکل جدیدی که تولیدکنندگان کاغذ با آن مواجه هستند، توضیح داد: تولیدکنندگان کاغذ در ایران مانند همه تولیدکنندگان هفته‌ای یک روز با قطعی برق مواجه هستند. اما این اتفاق برای کارخانه‌ای با ۸۰۰ کارگر مانند کارخانه چوب و کاغذ مازندران مشکل خیلی جدی است. حالا که استراتژی این دولت حمایت از تولید داخلی است، باید از کارخانه‌ کاغذ حمایت کند تا این حجم از کارگران در آن بیکار نشوند.
او ادامه داد: همچنین باید در تعرفه‌های واردات کالاهایی مانند لوازم یدکی، خمیر کاغذ و … تجدید نظر کنند و نگاه حمایتی مد نظر باشد .تولیدکنندگان کاغذ باید از پرداخت مالیات معاف باشند. البته برخی از تولیدکنندگان کاغذ معافیت مالیاتی دارند و برخی معافیت ندارد و در نتیجه واردات به سختی انجام می‌شود. دولت باید بتواند در این زمینه‌ها به تولیدکنندگان کاغذ و محصولات سلولزی کمک کند.
حدود ۴۸ هزار تن کاغذ برای کتاب‌های درسی مصرف می‌شود
شجاع درباره میزان مصرف کاغذ چاپ و تحریر در بخش‌های مختلف اطلاع داد: حدود ۵۰ هزارتن کاغذ چاپ و تحریر برای کتاب‌هایی که دارای مجوزاند، مصرف می‌شود. در داخل کشور حدود ۴۸ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر برای کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش مصرف داریم. خوشبختانه بعد از چندین سال توقف، امسال کارخانه چوب و کاغذ مازندران می‌تواند حدود ۴۰ هزار تن از این مقدار را تولید کند.
به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان، برای تولید کتاب‌های کمک درسی به حدود ۱۵  هزارتن کاغذ نیاز است. همچنین دفترچه‌های مدارس نیاز به ۶۰ تا ۷۰ هزارتن کاغذ تحریر دارند. در حوزه بسته‌بندی، به کاغذ با سایزهای مختلف نیاز است. مصرف کاغذهای بسته‌بندی حدود ۷۰ هزار تن است و مابقی کاغذها در حوزه کتاب‌های بدون مجوز، بسته‌بندی مواد غذایی، داروی و بهداشتی و ادارات و تبلیغات مصرف می‌شود.
شجاع با اعلام اینکه آمار دقیقی از از کاغذهایی که برای چاپ کتاب‌های بدون مجوز می‌شوند، در دسترس نیست، ادامه داد: مصرف در این حوزه حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار تن تخمین زده می‌شود .
به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران طبق آخرین آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حدود ۵۰ هزار تن کاغذ برای کتاب‌هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، مصرف می‌شود. مصرف کاغذ ناشران، در همه‌گیری کرونا کاهش و بعد از آن مجددا افزایش پیدا کرد.
شجاع با تاکید بر ضرورت استفاده از کاغذ با کیفیت کم در مطبوعات توضیح داد: با اینکه در سال‌های اخیر تیراژ مطبوعات به شدت کاهش پیدا کرده‌است، اما اگر تولیدکننده داخلی مانند کارخانه چوپ و کاغذ مازندران، امکانات لازم را داشته‌باشد، می‌تواند نیاز مصرف داخلی را تامین کند و حتی قادر به صادرات هم خواهدبود. باید توجه داشت هیچ جای دنیا از کاغذ مرغوب که می‌توان از آن در حوزه‌های دیگر استفاده کرد، برای استفاده در مطبوعات مصرف نمی‌شود؛ بلکه معمولا از کاغذ با کیفیت پایین استفاده می‌کنند.
در نتیجه شکل‌گیری ارتباط‌ در نمایشگاه کاغذ دست دلال‌ها کوتاه می‌شود
شجاع درباره تاثیر برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ و مقوا بیان کرد: نمایشگاه محلی است که تولیدکنندگان و واردکنندگان با مصرف‌کننده عمده ارتباط خوبی برقرار کردند. در نتیجه ارتباطی که با تولیدکنندگان در روزهای برگزاری نمایشگاه داشتم، متوجه شدم، مصرف‌کننده عمده توانسته است با تولیدکننده ارتباط برقرارکنند تا در نتیجه آن دست دلال‌ها و افراد منفعت‌طلب از میان برداشته یا کم شود. این فرصتی است که نمایشگاه می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان بگذارد. حتی واردکنندگانی در نمایشگاه هستند و ارتباط خوبی با مصرف‌کنندگان عمده برقرار کردند.
به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران تولیدکنندگان برای واردات برخی از کالاهای مصرفی نیاز به شناخت بازرگان معتبر داشتند. نمایشگاه تخصصی کاغذ و مقوا امکان برقراری این ارتباط را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین مسئولان در این نمایشگاه حضور داشتند که در نتیجه آن برخی از مسئولان قول‌هایی برای رفع مشکلات تولید داده‌اند.
او افزود: نشست‌هایی میان تعدادی از سازندگان ماشین‌آلات دستگاه‌های سلولزی و مدیرکل صنایع و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و برای اولین بار توانستند مشکلات خود را مطرح و قول حمایت و حل معضل‌ها داده‌شد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط