سکته بازار کاغذ در روزهای بعد از نمایشگاه کتاب تهران

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۱/خرداد/۱۴۰۲

وضعیت بازار کاغذ در روزهای پس از نمایشگاه کتاب چگونه است؟ کارهایی در هفته‌های گذشته درباره واردات صورت گرفته و خبری درباره خودکفایی کاغذ منتشر شده تا بازار کاغذ به ثبات برسد، اما فعلا بازار نسبت به آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کتاب از ابتدای سال گذشته شروع شد و تا امروز نیز از صعود خود عقب‌نشینی نکرده است و مهم‌ترین عامل گرانی کتاب همین افزایش قیمت کاغذ از ابتدای سال ۱۴۰۱ در بازار بود. فعالان بازار می‌گویند، قیمت هر بند کاغذ تحریر سفید از ۴۰۰ هزار تومان در ابتدای سال گذشته به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است.

بالاخره کاغذ، ارز نمایی می‌گیرد یا نه؟

هفته گذشته یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به فعالیت‌هایی درباره کاهش قیمت کاغذ بیان کرد: اقداماتی مثل تغییر گروه کالایی کاغذ وارداتی و خمیر کاغذ از گروه ۲ به گروه یک کالاهای اساسی به معنای این است که کاغذ و خمیر کاغذ از ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برخوردار می‌شوند.

به گفته وی، این ۲ کالا، برای تأمین ارز نیمایی در بانک مرکزی اولویت تخصیص و تأمین ارز خواهند داشت.

احمدوند با بیان اینکه این موضوع حدود ۳۰ درصد قیمت کاغذ وارداتی را کاهش خواهد داد، ادامه داد: کاهش قیمت کاغذ وارداتی اتفاق مبارکی برای ناشران و بازار است و بعد از انتشار این ۲ خبر ازسوی دولت، طلیعه و آثار آن را شاهد بوده‌ایم و بهای کاغذ روند کاهشی دارد.

کاغذ، محصولی است که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان، نمی‌توان به صورت غیرقانونی وارد کشور کرد و باید به صورت رسمی وارد شود. تولید داخل هم به دلیل کیفیت متوسط، می‌تواند ۲۰ درصد نیاز کشور را تأمین کند. کیفیت کاغذ‌های ایرانی موجود در بازار به دلیل نداشتن شفافیت و سفیدی کاغذ وارداتی در کتاب‌های آموزشی، روزنامه و از این قبیل موارد کاربرد دارد. وزیر ارشاد نیز ادعا کرده است: در نیمه دوم سال جاری جشن خودکفایی کاغذ را برگزار می‌کنیم.

اگر ارز نیمایی تخصیص داده شود، خوب است!

یعقوب خانی، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا به خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اختصاص ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گوید: دی‌ماه سال گذشته در جلسه‌ای که با آقای احمدوند داشتیم، هشدار دادیم که ما در سال آینده با بحران کاغذ مواجه می‌شویم. می‌بینید که کاغذ از بندی ۹۵۰ هزار تومان در ابتدای پاییز گذشته به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

خانی می‌افزاید: در ایام نمایشگاه کتاب، اخباری درباره کاغذ از سوی دولت سیزدهم منتشر شد و بازار در حال حاضر ایستاده تا ببیند قیمت‌ها چگونه می‌شود؛ مگر آن‌که نیاز فوری وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به وعده‌های متعدد و عملی‌نشده به تجار کاغذ می‌گوید: اگر ارز نیمایی تخصیص داده شود، هم خوب است!

او ادامه می‌دهد: در یک ماه گذشته کاغذ به بندی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود که الان با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در قیمت جدید متوقف شده و همه کاغذهای موجود در بازار نیز از واردات سال گذشته است که با ارز نیمایی صورت گرفت. البته باید قیمت عرضه آن نیز حدود یک میلیون تومان باشد، اما به دلیل نوسانات بازار این امر صورت نمی‌گیرد.

خانی درباره نوسانات اقتصادی حوزه کاغذ می‌گوید: تاجر نمی‌تواند محصولی را که آورده با قیمت قبل عرضه کند. اگر این کار را بکند، برای عرضه محصول جدید با کسری ناشی از بی‌ثابتی بازار و اقتصاد مواجه می‌شود. مثلاً شما خانه‌ای را که پنج سال پیش خریده‌اید، امروز می‌توانید با همان قیمت بفروشید؟ اگر این کار را بکنید، دیگر نمی‌توانید خانه بخرید.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا درباره افزایش هزینه‌هایی که منجر به افزایش قیمت نهایی کاغذ می‌شود، اظهار داشت: سال‌های گذشته هزینه حمل کاغذ از بندرعباس به تهران ۶ میلیون تومان بود، اما امروز نزدیک به ۲۶ میلیون تومان شده است. هزینه‌های دیگر هم افزایش داشته که باید به آن‌ها توجه کرد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط