سهم ۳۶ درصدی صنعت در اشتغال کشور

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۰/مهر/۱۴۰۰

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سهم ۴۷ درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی و سهم ۳۶ درصدی آن در اشتغال، اظهار کرد: تحریم در کنار تهدیدها، فرصت زیادی برای رشد صنعت ایجاد کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در حاشیه افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت در جمع خبرنگاران گفت: صنعت موتور محرکه رشد اقتصادی کشور است. برای ایجاد رشدهای بزرگ و رفاه و امنیت اقتصادی برای مردم باید توجه کافی به حوزه‌های صنعت، معدن و خدمات داشته باشیم.

وی با اشاره به سهم ۴۷ درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی و سهم ۳۶ درصدی آن در اشتغال، اظهار کرد: این آمار بزرگی است و نشان می‌دهد صنعت می‌تواند لوکوموتیو رشد اقتصاد کشور باشد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایرانی از فعالیت شرکت‌ها در حوزه‌های موتور، الکتروموتور و الکتروپمپ ابراز خوشحالی کرد و گفت: تا حدود ۱۰ سال گذشته بیشتر محصولات به کشور وارد می‌شد، اما حالا با قدرت اسبهای بالا در کشور ساخته می‌شوند که یک موفقیت بزرگ است.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه صنعت در همه زمینه‌ها به موتور، الکتروموتور و الکتروپمپ نیاز دارد، گفت: صنعت در سال‌های اخیر افت و خیزهای فراوانی داشته و در حال حاضر با مشکلات زیادی از جمله تورم قوانین و مسائل مربوط به مالیات، تامین اجتماعی و تامین مالی مواجه است و علیرغم اینکه رهبری، مسئولان کشور و مجلس پشتیبانی کردند معمولاً این مشکلات وجود دارند.

البته به گفته وی در سال‌های اخیر رشد صنعتی هم رخ داده، چرا که تحریم‌ها هم تهدید بود و هم فرصت. تحریم فرصت زیادی ایجاد کرده است. هرچند کشور در این سال‌ها به لحاظ تکنولوژیکی و صادرات عقب مانده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هدف دولت برای صادرات غیرنفتی ۷ میلیارد دلاری در ۴ سال اول رقم بالایی نیست، تصریح کرد: ترکیه بالای ۷۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد. کشوری ما پتانسیل‌های زیادی دارد و جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری هم در پیرامون کشور هستند. این فرصت مزیت زیادی برای ایران دارد که باید زیرساخت‌هایی برای تحقق آنها فراهم شود. برای مثال تورم قوانین، قوانین نامتجانس و قوانین خلق الساعه بازدارنده خواهند بود.

پیشنهاد اتاق بازرگانی به وزارت امور خارجه

وی با اشاره به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، اظهار کرد: صنعت زمانی می‌تواند رشد کند که با رقبای خارجی رقابت کند و نه داخلی. رقابت داخلی اثر جدی ندارد. اما در حال حاضر دیپلماسی اقتصادی بسیار ضعیف است و سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند. پیشنهاد اتاق بازرگانی این است که سفارتخانه‌ها از حقوق‌بگیران دولتی فاصله بگیرند و افراد بازرگان، تولید کننده و باتجربه در توسعه تجارت و بازرگانی به طور رایگان در کشورهای هدف حضور پیدا کند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی همچنین با اشاره به جهش ارزی در دولت قبل تصریح کرد: بانک مرکزی در دولت قبل به کشور خیانت کرد. علیرغم افزایش نرخ ارز که می‌توانست برای کشور مزیت ایجاد کند، با دستورات بازدارنده مشکلات بزرگی برای کشور ایجاد کرد. این در حالی است که جهش ارزی فرصتی برای ایجاد رفاه، افزایش درآمد ارزی و رشد و توسعه صنعتی بود.

به گفته وی هدف نمایشگاه صنعت این است که رابطه منطقی و تعاملی بین صنعتگران و فعالان اقتصادی ایجاد کند تا با برقراری رابطه مناسب تعامل سازنده در کشور و خارج از مرزها برقرار شود.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه دولت و مجلس قوانین محکمی برای حمایت از تولیدکنندگان تدوین کردند، اظهار کرد: یکی از قوانین مترقی حمایت از ساخت داخل است. اما چون قوانین به صورت جزیره‌ای ایجاد شده، برای مثال استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد و پیوست محیط زیست تهیه نشده اثربخش نیست.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی با اینکه در کنار هر تهدیدی یک فرصت وجود دارد، گفت: کرونا یک فرصت بزرگ بود و کشوری که از این فرصت استفاده کرد و رشد اقتصادی بزرگی داشت چین بود. در ایران در دوره کرونا برخی صنایع و خدمات گردشگری به شدت آسیب دیدند و برخی هم از جمله آرایشی بهداشتی رشد قوی داشتند. احتمالا دوره پسا کرونا دوره بهتری از قبل از آن است، چرا که دیجیتال مارکتینگ تا حدودی گسترش پیدا کرد که می‌تواند برای توسعه بازار کمک کننده باشد.

گفتنی است که بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت، امروز (یکشنبه) با حضور آقای ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مشاور رئیس اتاق ایران، آقای دکتر زمانی و آقای دکتر احمد مهاجری، از معاونت توسعه و مدیریت از بنیاد سازمان کوثر بنیاد شهید، دکتر خلیلی، مدیرکل حقوقی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آقای دکتر لک، مدیرعامل هادی نت اقتصادی سپاه، و چند تن دیگر از مسئولان افتتاح شد. این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی تا روز چهارشنبه، هر روز ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای علاقمندان خواهد بود.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط