رکود بازار خودرو در روزهای نخست پاییز ۱۴۰۰

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۰/مهر/۱۴۰۰

بازار خودرو در هفته ای که گذشت رکود عجیبی را تجربه کرد. قیمت ها به جز در مورد چند خودروی انگشت‌شمار نوسان چندانی نداشتند و تغییر قیمتی تنها توسط «سمند lx با موتور EF7»، «رانا پلاس»، «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» و «تیپ ۵ »رقم خورد.

اگر امسال هم روندی که در سال های گذشته بر بازار خودرو حاکم می‌شد، بر بازار حاکم بود، شروع پاییز می‌توانست دلیلی برای این رکود عجیب و کاهش قیمت این چهار خودرو باشد، چرا که هر ساله با شروع پاییز و اتمام فصل سفر، بازار خرید و فروش خودروها برای مدتی به خواب فرو می رفت، اما کرونا و طرح های ممنوعیت تردد، روند همیشگی بازار را بر هم زد را امسال به هم زد و شروع و پایان فصل سفر تاثیر چندانی بر بازار و قیمت های آن نداشت تا به این طریق بتوانیم رکود روزهای اخیر را به آن نسبت دهیم.

فعالان بازار خودروها دلیل خاصی برای این رکود و کاهش قیمت «سمند lx با موتور EF7»، «رانا پلاس»، «پژو ۲۰۶ تیپ ۲» و «تیپ ۵» اعلام نمی کنند. اما به نظر می رسد برخی حواشی و خبرهای سیاسی همچون پیش‌بینی‌های نه‌چندان مثبت از مذاکرات هسته ای و بی‌قراری‌های نرخ ارز را می توان از دلایل این رکود دانست.

از سوی دیگر با نگاهی به روند بازار خودروها در روزهای پایانی تابستان و روزهای نخستین پاییز مشاهده می کنیم که روند قیمت ها در آخرین روزهای شهریورماه نزولی شد و بازار خودروها کاهش قیمت های ۲ تا ۱۱ میلیونی را ثبت کرد اما در نخستین روزهای پاییز بازار دچار توقف قیمتی شد و به نظر می رسد که افت قیمت های خبرساز در پایان تابستان فعالان بازار را دست به کار کرده تا جلوی افت بیشتر قیمت ها را بگیرند و بازار را به یک آرامش پاییزی دعوت کنند.

روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودروها در نخستین هفته کاری پاییز نشان می دهد که در این هفته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۶ میلیون تومانی قیمت بیشترین افت را در بین خودروها تجربه کرده و رکوردار کاهش قیمت در هفته های اخیر است. این خودرو در هفته آخر تابستان هم با کاهش قیمت ۱۱ میلیون تومانی بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده بود.

رصد بازار خودروها و قیمت های اعلامی از سوی فعالان بازار نشان می دهد که در این هفته هیچ خودرویی حتی افزایش قیمت یک میلیونی هم نداشت.

قیمت کوییک در بازار خودرو

در هفته سپری شده، خانواده کوییک هم همچون سایر خودروها در ثبات قیمتی به سر بردند. کوییک معمولی ۱۷۰ میلیون تومان قیمت داشت و «کوییک R» هم ۱۶۹ تومان معامله شد.

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. این خودرو تا اواسط هفته گذشته در رهن شرکت سایپا بود و امکان قیمت سنجی آن وجود نداشت، اما با فک رهن این خودرو در بازار قیمت آن در آخرین روزهای هفته به ۳۴۳ میلیون تومان رسید. این خودرو پس از فک رهن چند بار افت قیمت را در بازار تجربه کرد.

قیمت محصولات پژو در بازار

داستان خانواده «پژو ۲۰۶» در هفته سپری شده، با داستان سایر خودروها کمی متفاوت است. ۲۰۶ ها این هفته را نیز با کاهش قیمت سپری کردند ارزیابی بازار نشان می دهد که قیمت «۲۰۶ تیپ ۲» کاهش ۶ میلیون تومانی داشته و از ۲۴۸ میلیون تومان به ۲۴۲ میلیون رسید. «پژو ۲۰۶ تیپ ۵» نیز با افت یک میلیونی قیمت دیگر خودرویی بود که در هفته سپری شده کاهش قیمت را تجربه کرد و ۲۸۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد. صندوقدار این خانواده اما علاقه ای به کاهش قیمت نداشت و ثبات قیمت را ثبت کرد. «پژو ۲۰۶ صندوقدار» در نخستین هفته پاییز ۲۸۳ میلیون تومان قیمت داشت.

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که یکی دیگر از خودروهایی که در هفته جاری کاهش قیمت را تجربه کرد، از خانواده سمند بود؛ «سمند lx با موتورEF7  ». این خودرو با کاهش قیمت چهار میلیون تومانی از ۲۶۴ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسید.  «سورن پلاس» ثبات قیمتی داشت و در بازار با قیمت ۳۰۷ میلیون تومان عرضه شدند.

قیمت تیبا در بازار

در این هفته در میان پرتیراژهای داخلی هم خبری از تغییر قیمتی نبود. خانواده تیبا هم ثبات قیمت داشتند، «تیبا صندوقدار» در بازار ۱۴۴ میلیون تومان دست به دست شد و «تیبا۲» معمولی نیز ۱۵۶ میلیون تومان قیمت خورد. ساینا هم که در هفته گذشته تنها خودروی افزایش قیمت یافته بازار بود، این هفته تغییر قیمتی نداشت و ۱۵۶ میلیون تومان قیمت خورد.

 

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط