روز متفاوت برای سهام/ خریداران بورس را شارژ کردند

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲/دی/۱۴۰۰

معاملات روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰ اقبال خریداران را به دنبال داشت.

معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه بالاخره با اقبال خریداران مواجه شد، در این روز شاخص کل بورس بیش از ۴۰ هزار واحد رشد (معادل ۳.۰۸ درصد) را تجربه کرد و در نقطه ۱.۳۵۹ میلیون واحد ایستاد. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۹.۵ هزار واحدی (معادل ۲.۷۶ درصد) در نقطه ۳۵۷.۷ هزار واحد ایستاد. فارس، فولاد، فملی، شستا و پارسان جزو نمادهایی بودند که بیشترین اثر را روی رشد شاخص کل بورس داشتند.

در فرابورس، شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲۶۱ واحدی در نقطه ۱۸.۷ هزار واحد ایستاد. اگرچه بپاس بیشترین ممانعت را در رشد بیشتر شاخص کل فرابورس داشت اما آریا، زاگرس، کگهر، صبا و هرمز بیشترین تاثیر را در مسیر صعودی شاخص کل فرابورس داشتند.

ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام ۵.۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد که ۳.۸۹ هزار میلیارد تومان (نزدیک ۳.۹ هزار میلیارد تومان) سهم ارزش معاملات خُرد بود.

جریان پول در بورس برعکس شد

تراز پول حقیقی ها هم امروز متفاوت از روز های قبل دنبال شد؛ پس از اینکه روز سه شنبه از شدت خروجی پول حقیقیها به شدت کاسته شد، در معاملات امروز جریان پول حقیقی ها برعکس و ۲۳۱.۶ میلیارد تومان به بازار وارد شد. همزمان با ورود بخشی از پول حقیقی ها به بازار سهام، ۳۰۶.۸ میلیارد تومان از صندوق های با درآمد ثابت خارج شد.

دو نمادی که برای حقیقی های بورس جذاب شدند

حقیقی ها امروز در یک روز هیجان انگیز،تنها در دو نماد ثشاهد (۳۹.۸ میلیارد تومان) و فولاد (۳۳.۹ میلیارد تومان) پول وارد کردند. این در حالی بود که اطلس با ۲۹.۸ میلیارد تومان، بورس با ۲۰.۳ میلیارد تومان و فارس با ۱۶.۹ میلیارد تومان شاهد بیشترین ورودی پول حقیقی ها در بازار بودند. البته در برخی نمادها هم شاهد خروج پول حقیقی ها بودیم؛ به طوریکه در تپکو ۱۱ میلیارد تومان، در وبصادر ۹.۳ میلیارد تومان، در کهمدا ۹.۲ میلیارد تومان، در شیراز ۹.۲ میلیارد تومان و در امید ۸.۵ میلیارد تومان پول از حقیقی ها خارج شد.

حقیقی ها هم البته در نمادهای خودرویی همچون خساپا و خودرو، نمادهای پالایشی همچون شبندر، نمادهای بانکی همچون وبصادر و نماد فسرب، استراتژی خرید و در نمادهای صندوق ها استراتژی فروش صورت دادند.

صف های خرید ۵ برابر صف های فروش در بورس

سرانه معامله حقیقی ها البته با شکاف بسیار به نفع خریداران بود، به طوریکه سرانه خرید حقیقی ها ۲۳.۵ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها ۱۴.۵ میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید امروز نیز در یک روز متفاوت از ۱۰۲۶.۶ میلیارد تومان به ۱۱۴۶ میلیارد تومان رسید. این درحالی بود که ارزش صف های فروش از ۳۱۱.۹ میلیارد تومان به ۳۸۴.۸ میلیارد تومان رسید. شکاف ارزش صف های خرید از صفهای فروش امروز در روز نخست فصل زمستان بسیار بالا ارزیابی شد و البته تعداد نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش بیش از ۵ برابر بود.

کدام سهم ها در بورس و فرابورس بیشترین سود را دادند؟

در بورس بیشترین بازدهی برای سهم سیمرغ با ۵ درصد بود. بیشترین زیان نیز برای کبورس با ۳.۲۷ درصد بود. بیشترین حجم معامله در بورس برای نمادهای خودرویی خودرو و خساپا بود و این در حالی بود که بیشترین کاهش ارزش بازار برای نمادهای کبورس، امید، نمرینو و ثاباد بود.

در فرابورس هم بیشترین بازدهی برای سهم بهپاک با ۴.۹۸ درصد بود. بیشترین کاهش قیمت برای بپاس با ۴.۴۲ درصد بود. بیشترین حجم معاملات هم در فرابورس برای کرمان، فرابورس و سمگا بود. این در حالی است که بیشترین کاهش ارزش بازار نیز برای نمادهای بپاس، حآفرین، سدبیر، شکام و اتکای بود.

بیشترین نسبت حجم به شناوری در بازار نیز همانند دیروز برای حسیر با ۷.۵ درصد بود. صف های خرید و فروش در نماد حسیر متعادل بود و این سهم در معاملات امروز کمتر از یک درصد (۰.۹۵ درصد) بازدهی داشت.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط