رئیس جمهور دستور تخصیص ۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به واردات کاغذ را صادر کرده است

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۱/خرداد/۱۴۰۱

معاون فرهنگی ارشاد گفت: رئیس جمهور اخیراً دستور داده تا ۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی واردات کاغذ که مصوبه سال گذشته هیئت دولت است، اختصاص پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد همچنان بالا و در حدود ۸۲۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که سایر انواع کاغذ نسبت به کاغذ تحریر افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند‌؛ به طوری که قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه تا ۳۹ هزار تومان پیش رفته و گلاسه براق ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۳۰۰ به ۴۶ هزار تومان به ازای هر کیلو نیز رسیده است.
کاغذ همچنان دغدغه اصلی صنعت نشر به شمار می‌رود و یکی از نگرانی‌های جدی ناشران برای انتشار کتاب‌هایشان تأمین کاغذ مورد نیاز است. از سوی دیگر توزیع دولتی کاغذ نیز در ماه‌های گذشته به دلیل نبود کاغذ با کُندی انجام شده است.
اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خلال بازدید از نمایشگاه کتاب تهران خبرهایی از اختصاص ارز برای واردات کاغذ داد. اسماعیلی گفت: دو موضوع را در حوزه کاغذ دنبال می‌کنیم که یکی تخصیص ارز برای واردات کاغذ در کوتاه مدت بود که با پیگیری حل شد و دومی خودکفایی در صنعت تولید کاغذ است که جزو برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دولت است. طبق برآورد ۲۸۰ هزار تن کاغذ نیاز صنعت انتشارات (مطبوعات و کتاب) کشور است، مجموعه‌ها و کارخانجات تولید کاغذ در حال فعال شدن و تکمیل ظرفیت هستند که می‌توانند بالای ۳۵۰ (هزار) تن کاغذ تولید کنند، این شعار نیست، یک برآورد دقیق است.
وی افزود: کارگروهی در دفتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، تشکیل شده است که وزارت فرهنگ و معاونت‌های تخصصی به همراه وزیر صنعت و مدیران عامل بانک های مرتبط همچنین استانداران مرتبط در این کارگروه حضور دارند که در آن، مشکلات و ظرفیت‌های مجموعه‌های تولید کاغذ را یک به یک بررسی کردیم.
اما ماجرای اختصاص ارز ترجیحی به کاغذ چیست؟ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در این‌باره به تسنیم گفت:‌ سال گذشته به دستور رئیس جمهور در دولت مصوب شد که ۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات کاغذ اختصاص داده شود،‌ اما اختصاص پیدا نکرد.
وی ادامه داد: حالا با دستور رئیس جمهور قرار شده است که این ارز امسال اختصاص پیدا کند. ما در مجموعه وزارت ارشاد امیدواریم این ارز زودتر اختصاص پیدا کند تا واردات کاغذ با ارز دولتی و توزیع آن میان ناشران بخشی از دغدغه تأمین کاغذ مورد نیاز نشر را برطرف کند.
در سوی دیگر ماجرای تأمین کاغذ،‌  تولید قرار دارد. تأکید بر حمایت از تولید داخلی از ابتدای دولت دردستور کار قرار گرفته است. بخشی از مشکلات کارخانه‌های تولیدی برطرف شده اما بخشی از مشکلات همچنان پابرجاست. انتظار این است که دولت در رفع این مشکلات سریع‌تر اقداماتی را انجام دهد و موانع و مشکلاتی را که منجر به گران شدن کاغذ تولید داخل و تأخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امضای قرارداد با کارخانه‌های تولید داخل شده، برطرف شود.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط