دلار ۳ و طلا یک درصد گران شد/ دلار ۳۰ هزار تومانی در راه است؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۶/آذر/۱۴۰۰

برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که پس از ماه‌ها توقف مذاکرات و مواضع حداکثری طرفین، دشوار است که توافق معناداری صورت بگیرد. این دسته امیدوارند اسکناس آمریکایی در هفته جاری به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی برود.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، در آخرین روز هفته، روند افزایشی دلار متوقف شد و این ارز نتوانست به بالای محدوده مقاومتی ۲۹ هزار و ۲۰۰تومانی نفوذ کند. به گفته فعالان، عدم صدور قطعنامه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌‌ای ایران، یکی از عواملی بود که زمینه‌ساز کاهش شدت نوسان دلار شد. روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی دچار افت ۱۰۰ تومانی شد و در محدوده ۲۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

به گفته فعالان، پس از اینکه دلار در روز چهارشنبه رشد سنگین بالای ۵۰۰ تومان را تجربه کرد، معامله‌گران به فاز احتیاطی رفتند. آنها از ابتدای صبح پنج‌شنبه منتظر برگزاری جلسه شورای حکام بودند و سعی کردند با احتیاط اقدام به خرید و فروش کنند. شایعه‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها پیش از جلسه شورای حکام حکایت از آن داشت که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد و طرفین غربی منتظر برگزاری مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۸ آذر باقی خواهند ماند. همین اتفاق نیز افتاد و بعدازظهر پنج‌شنبه اعلام شد که در جلسه شورای حکام قطعنامه‌ای صادر نشده است. به‌نظر می‌رسد بازار در ابتدای هفته نیز بیشتر به گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات هسته‌ای حساس باشد. در صورتی که اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود، احتمال افت سریع دلار وجود دارد. با این حال، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که پس از ماه‌ها توقف مذاکرات و مواضع حداکثری طرفین، دشوار است که توافق معناداری صورت بگیرد.

این دسته امیدوارند اسکناس آمریکایی در هفته جاری به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی برود. دلار در هفته گذشته نیز توانست حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند و در صورتی که روند صعودی با این شدت ادامه پیدا کند، احتمال شکست مرز ۳۰ هزار تومانی وجود دارد. با این حال، سال گذشته زمانی که اسکناس آمریکایی از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد، بازار در کمتر از یک هفته به جاده کاهشی بازگشت و برای ماه‌ها شاهد افزایش قیمت معنادار نبود. در اواخر مهرماه ۹۹ بود که دلار با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و حتی توانست تا محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومانی رشد کند. با این حال، لحظه‌ای که بازار کمی در انتخاب دوباره ترامپ تردید کرد، فروش‌های ارزی زیاد شد و پس از پیروزی بایدن نیز روند فشار فروش ادامه یافت. در مقاطعی از سال گذشته حتی دلار تا مرز ۲۱هزار تومان کاهش یافت.

جدا از بازار دلار در هفته گذشته میزان خریدها در بازار سکه نیز قابل توجه بود. سکه در طول هفته توانست یک درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند. این افزایش قیمت در حالی رقم خورد که در روز آخر هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۸۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین رفت. با توقف رشد سکه در انتهای هفته این فلز گران‌بها نتوانست به بالای مقاومت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نفوذ کند. به‌گفته فعالان، اگر افت بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نبود، سکه حتی می‌توانست به بالای مرز ۱۳ میلیون تومانی نفوذ کند. اونس طلا در بیشتر روزهای هفته روند نزولی داشت و تا روز پنج‌شنبه زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار نوسان کرد. با این حال، روز جمعه طلا افزایشی شد و این موضوع ممکن است تغییرات قیمتی فلز گران‌بهای داخلی در روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط