حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن کارخانه مازندران؛ از رکوردزنی در تولید کاغذ مازاد بر نیاز تا آمار‌های تأسف‌بار در تولید تحریر

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۹/آذر/۱۴۰۰

برکناری مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران این روزها به ماجرای حساسیت‌برانگیزی تبدیل شده است،‌ ماجرایی که با خبر تعطیلی کارخانه مازندران و بعد تکذیب شدن آن شروع شد. اما کارخانه مازندران در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در وانفسای اوضاع بحرانی کاغذ چاپ و تحریر در ایران و افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته این بار حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن بزرگترین کارخانه تولید کاغذ تحریر در ایران یعنی چوب و کاغذ مازندران برای بازار کاغذ دردسر ساز شده است.

ماجرا از تغییر ناگهانی مدیرعامل وقت در آبان ماه آغاز شد،‌ تغییر مدیری که تنها ۱۰ ماه بر مسند مدیریت در این کارخانه نشست و سرنوشت مدیریت وی هم به مانند سعیدی، مدیرعامل پیشین چند ماه بیشتر دوام نیاورد. اما حاشیه از زمانی آغاز شد که یکی از رسانه‌ها به نقل از شریفان، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، از تعطیلی این کارخانه خبر داد.

خبری که منجر به افزایش قیمت کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه و در پی آن کمبود کاغذ در بازار شد؛ این در حالی بود که کارخانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد و خبر تعطیلی آن هم در شرایطی که همه کشور بر طبل تولید کاغذ می‌کوبند‌، چندان باورپذیر نبود.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران در سال‌های گذشته وضعیت خوبی نداشته است، متوقف شدن تولید کاغذ چاپ و تحریر که هدف اصلی راه‌اندازی کارخانه بود و نبود مواد اولیه و … از جمله مشکلات سال‌های اخیر بوده است،‌ تا جاییکه کارخانه در چند سال گذشته در آستانه مزایده قرار گرفت،‌ اما با تغییر سیاست‌های شرکت آینده پویا سرمایه‌گذار این کارخانه مسیر جدیدی را در پیش گرفت.
کارخانه‌ای که با هدف تولید کاغذ تحریر راه‌اندازی شده بود و حالا سال‌ها بود تنها کاغذ فلوتینک و لاینر و … تولید می‌کرد ـ کاغذی که بر اساس آمارها مازاد بر نیاز در کشور تولید می‌شود ـ و خط تولید تحریر و روزنامه‌‌اش بر اساس سیاست مدیر عامل وقت را خاموش کرده بود.
 با تغییر دولت و اجرایی شدن سیاست تولید کاغذ تحریر در کشور چشم‌انداز تازه‌ای پیش روی خود می‌دید.چشم‌اندازی که حالا پس از گذشت ۹ ماه از سال هنوز به اجرا نرسیده است.
 اگرچه راه‌اندازی خط تولید تحریر و ورود آن به صورت مستقیم به بازار  مقرون به صرفه نبود ، اما در مذاکرات متعدد با وزارت آموزش و پرورش به دنبال امضای قرارداد برای تولید تمام و یا نیمی از کاغذهای مورد نیاز کتب درسی در کشور مطرح بود.
با توجه به نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر و نگاه به تولید در این بخش،‌ شرکت هولدینگ آینده پویا و بانک ملی که سرمایه‌گذار اصلی این کارخانه محسوب می‌شوند،‌ از ابتدای سال بر حرکت کارخانه به تولید تحریر و روزنامه تاکید داشتند و در این راستا در ابتدای سال جاری نیز مصوبه هیئت مدیره مبنی بر تولید ۵۶ هزار تن تحریر و روزنامه تا پایان سال به مدیریت ابلاغ شد. اما در عمل کارخانه موفق به تولید فلوتینگ بیشتر شد.
تولید فلوتینگ در کارخانه مازندران اگرچه چرخ کارخانه را به حرکت وامی داشت و هزینه‌های جاری را برآورده می‌کرد،‌ اما در عمل مقرون به صرفه نبوده و کارخانه را از هدف اصلی‌اش دور می‌داشت. شنیده‌ها حاکی از این است که تغییرات مدیریتی در دو سال گذشته در کارخانه مازندران نیز در این راستا بوده است.
از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که حرکت کارخانه از تولید فلوتینگ و لاینر به سمت تولید تحریر و روزنامه نیازمندی‌‌هایی دارد‌، نیازمندی‌هایی که مدیران عامل وقت در مذاکرات با سازمان جنگل‌ها برای دستیابی به چوب‌های برزمین  افتاده و شکسته‌، در مذاکره با آموزش و پرورش و… تا حدودی بدنبال آن بودند.موضوعی که چندان محقق نشد. اما در عمل کارخانه در سال جاری موفق به رکورد زنی در برخی از حوزه‌ها شد.
آمارهای تولید در کارخانه چوب و کاغذ مازندران در سال جاری نشان می‌دهد که کارخانه مازندران در آبان ماه‌، ۱۲هزار و ۳۰۰ تن انواع کاغذفلوتینگ،‌ لاینر و تست لاینر روانه بازار کرد و رکورد فروش از سال ۱۳۹۷ شکسته شده است. همچنین با تولید ۱۱ هزار تن کاغذ در آبان ماه، رکورد تولید طی یک سال اخیر هم شکسته شد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط