ثبت رکورد ۵ ماهه طلا

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۰/آبان/۱۴۰۰

قیمت طلا برای پنج روز متوالی به طور پیوسته در حال افزایش بوده و طولانی‌ترین روند مثبت خود را از هفته اول جولای(تیر) به دست آورده است.

پس از ماه‌ها ناامیدی در مورد وضعیت بازار طلا در برابر افزایش قیمت واقعی کالاها و خدمات در آمریکا، این فلز گرانبها به رستگاری دست یافت و به بالاترین سطح پنج ماهه خود، یعنی به رقم ۱۸۷۰ دلار در هر اونس رسید.

بالاترین قرارداد آتی طلای آمریکا، دسامبر(دی)، با ۲۵.۴۵ دلار یا ۱.۴ درصد افزایش، پس از رسیدن به ۱۸۷۰.۳۵ دلار به ۱۸۵۶.۲۵ دلار در هر اونس رسید که بالاترین میزان از ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) بوده است.

این افزایش در حالی رخ داد که وزارت کار ایالات متحده در اوایل روز گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا، که نشان دهنده سبدی از جمله محصولاتی از بنزین و مراقبت های بهداشتی گرفته تا مواد غذایی و اجاره است، برای ۱۲ ماه منتهی به اکتبر ۶.۲ درصد افزایش یافته است. این سریعترین رشد CPI از نوامبر(آذر) ۱۹۹۰ بود.

طلا همیشه به عنوان پناهگاه در برابر تورم معرفی شده است. اما در طول سال گذشته به نظر می‌رسد نتوانسته به این نقش خود به درستی عمل کند، زیرا گمانه‌زنی‌های بی‌وقفه مبنی بر اینکه فدرال رزرو مجبور به افزایش سریع‌تر از حد انتظار نرخ اقدام می کند، بازدهی خزانه‌داری و دلار را نسبت به قیمت طلا افزایش داده است.

این روند در هفته گذشته پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای چندمین بار اطمینان داد که بانک مرکزی با هرگونه افزایش نرخ بهره را تنها پس از اواسط سال ۲۰۲۲ و به احتمال زیاد تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد، مخالفت خواهد کرد، کاهش یافت.

فارغ از افزایش روز چهارشنبه، قیمت طلا برای پنج روز متوالی به طور پیوسته در حال افزایش بوده و طولانی‌ترین روند مثبت خود را از هفته اول جولای(تیر) به دست آورده است، زمانی که بازار به مدت هفت روز در فضای سبز باقی ماند.

شاخص دلار که در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی اندازه گیری شد نیز در روز ۰.۸ درصد افزایش داشت.

از ۳ نوامبر(۱۲ آبان)، طلای دسامبر بیش از ۹۰ دلار یا ۵ درصد افزایش یافته است.

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA، در این باره تاکید کرد: «تورم که به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسید، موسیقی دلنواز به گوش تاجران طلا بود.گمانه‌زنی‌ها در بازار طلا در روزهای آتی مثبت به نظر می‌آیدد. طلا از سطح ۱۸۴۰ دلار عبور کرد و اکنون با مقاومت آزمایشی در سطح ۱۹۰۰ دلار روبرو است. اگر بازدهی واقعی کاهشی شود، حرکت طلا باید ثابت بماند.»

صعود بیت‌کوین به همراه طلا

دارایی‌های ذخیره‌شده ارزشی مانند بیت‌کوین و طلا در حال افزایش هستند، زیرا سرمایه‌گذاران در پی افزایش بیش از حد انتظار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) چسبندگی تورم را دوباره ارزیابی می‌کنند. از زمان انتشار گزارش CPI وزارت کار، قیمت بیت کوین (BTC) نزدیک به ۳هزار دلار افزایش یافته و به رکورد جدید ۶۸هزار و ۹۵۰ دلار رسیده است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط