افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر/رشد ۸ درصدی قیمت کاغذ در یک هفته

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۶/شهریور/۱۴۰۱

نگاهی به بازار کاغذ نشان می‌دهد طی هفته اخیر، قیمت هر بند کاغذ تحریر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

ه گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، تولید کتاب در کشور تابع تهیه و تامین مواد اولیه‌های مختلف است که قیمت هریک از این کالاها در طول هفته و گاهی روزهای مختلف متغیر است، در این گزارش نگاهی به قیمت انواع مواد اولیه مورد نیاز کتاب داریم؛
طبق آخرین اطلاعات در بازار کاغذ و مقوا، هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ به قیمت ۸۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود، این در حالی است که قیمت این کاغذها در هفته قبل یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار و ۷۹۰ هزار تومان بود.
همچنین هر بند کاغذ اندونزی ۸۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، هر بند کاغذ اندونزی ۸۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ به قیمت یک‌میلیون و ۲۰ هزار و هر بند کاغذ اندونزی ۱۱۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت ۷۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.
نگاهی به بازار کاغذ گلاسه که بخش عمده آن در بخش کتاب‌های کودک و نوجوان، آثار قرآنی و مذهبی، همچنین کتاب‌های نفیس مصرف دارد، نیز نوسانات مختلفی را تجربه کرده است، به‌طوری که هر کیلو کاغذ گلاسه ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه ۱۲۸ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه ۲۵۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو کاغذ گلاسه ۲۰۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به قیمت ۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان است.
در بخش مقوای پشت طوسی نیز که اکنون برند هندی آن در بازار ایران است قیمت‌ها به تناسب گراماژ و سایز از ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار متغیر است.
یکی دیگر از ملزومات پرکاربرد کتاب، چسب صحافی است که هر کیلو چسب صحافی چسب سرد موجود در بازار بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و چسب گرم کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می‌‌شود. همچنین نوع دیگری از چسب ایرانی اکنون در بازار به قیمت ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، این قیمت در مقادیر بالا کمی متفاوت است، به طوری که هر گالن ۴ کیلویی چسب صحافی ایرانی به قمیت ۲۱۵ هزار تومان محاسبه می‌شود که کیلویی ۵۳ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود. همچنین گالن ۲۲ و نیم کیلویی این چسب نیز به قیمت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است که کیلویی ۴۸ هزار و ۲۲۲ تومان است.
ثبات در مرکب و الکل
هر کیلو مرکب گلاسه خارجی به قیمت ۲۱۰ هزار تومان، همچنین هرکیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی، ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.
همچنین هر کیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو مرکب تحریر مشکی ۹۷ هزار تومان در بازار موجود است که نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت این اقلام طی دو ماه گذشته تغییر زیادی نداشته است.
و اما الکل ایزوپروپیل که برای شستشوی ماشین‌های چاپ استفاده می‌شود از برند مترون  با ثبات قیمتی در بازار، کیلویی ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
همچنین هر ورق زینک به عنوان یکی از ملزومات حوزه لیتوگرافی تا هفته گذشته هر ورق زینک درجه یک چینی دو ورقی ۵۰ در ۷۰ به قیمت ۶۳ هزار تومان فروش می‌رفت، همچنین زینک درجه دو دو ورقی ۵۰ در ۷۰ با قیمتی  حدود۶۰ تا ۶۱ هزار تومان در بازار فروش می‌رفت.
اما با توجه به جهش قیمت کاغذ در هفته گذشته، در هفته جاری قیمت زینک هم افزایش داشته، به طوری که بهای زینک درجه دو با ۲ هزار تومان افزایش به حدود ۶۳ هزار تومان رسیده است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط