استان مرکزی، نه کمبود کاغذ دارد و نه آمار مصرف / کاهش چاپ نشریات استان مرکزی به یک پنجم / اختلال در معادلات بازار کاغذ

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۷/دی/۱۴۰۰

کمبود کاغذ به دلیل وقفه چند ماهه در واردات و افزایش همزمان قیمت آن در بازار، نگرانی بسیاری در جامعه فعالان رسانه‌های کاغذی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اینکه به طور همزمان، مدیران و فعالان مطبوعات کاغذی با ۲ بحران جدی افزایش قیمت و کمبود مواجه شوند، زنگ خطری بر بستر فرهنگ روزنامه‌خوانی به واسطه عدم چاپ روزنامه‌های محتوایی است که هرگز فضای پرجاذبه مجازی نمی تواند جایگزین آنها باشد.
قیمت تمام شده مطبوعات کاغذی توجیه اقتصادی ندارد
رئیس انجمن مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی نیز پیرامون این اتفاق در جامعه فرهنگی کشور، گفته است: کاهش موجودی و گرانی کاغذ ۲ عامل مقرون به صرفه نبودن مطبوعات چاپی است.
علیرضا بختیاری در اظهارات خود افزوده است: قیمت تمام شده مطبوعات کاغذی آنقدر بالا است که توجیه اقتصادی ندارد. علت هم این است که دولت در فواصل مختلف در این بازار دخالت کرده است.
وی ادامه داده است: اگرچه فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است، اما رسانه های چاپی به دلیل تاثیرگذاری و برخورداری از بسته های تحویلی برای مخاطبان، همچنان جایگاه ویژه خود را دارند.
معادلات بازار کاغذ دچار اختلال شده است  
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران نیز با انتقاد از فعالیت کارخانه کاغذ مازندران، گفته است: تا زمانی که مدیران سیاسی در راس امور کارخانه کاغذ مازندران باشند، اوضاع همین است.
احمد شریفیان افزوده است: این کارخانه حتی تا چند ماه گذشته کاغذ روزنامه تولید می کرد، اما اکنون به دنبال تولید کاغذهای لاینر و کراف و فلوتین است که این کاغذها غیر روزنامه‌ای هستند.
وی ادامه داده است: میزان تولید سالانه کاغذ در کارخانه کاغذ مازندران ۱۸۰ هزار تن  و مصرف داخلی این کاغذ ۴۰ هزار تن است؛ اما   با تعطیلی این کارخانه، کل معادلات بازار کاغذ دچار اختلال شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا  با انتقاد به وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتخاب نوع کاغذ برای کتب درسی دانش آموزان، اظهار داشته است: کاغذی که دانش آموز نهایتاً ۷ ماه از آن استفاده می کند، چرا باید کاغذ لوکس باشد؟! با مدیریت غلط، دلار مملکت به هدر می رود و اینگونه است که کشور با کمبود کاغذ مواجه می شود.
شریفیان به حجم ۳۰ هزار تن کاغذ روزنامه که با دلار ۴۰۰۰ تومانی در دولت دوازدهم خریداری شد اشاره داشته و تصریح کرده است: این کاغذ می بایست در اختیار روزنامه ها قرار می گرفت، اما هیچ اثری از آن در بازار نیست. ما در تولید کاغذ مشکل نداریم بلکه در توزیع مشکل داریم.
ثبات موجود در بازار کاغذ شکننده است
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، پیرامون آخرین تحولات قیمت کاغذ در بازار در اظهاراتی گفته است: عدم نوسان در قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر به همت واردکنندگان خوش نام و شناسنامه‌دار همچنین همکاری وزارت صمت انجام شده است.
سید حسن میرباقری افزوده است: اما موضوع اینجاست که ثبات موجود در بازار کاغذ شکننده است و باید برای تداوم ثبات، اقدامات لازم در نظر گرفته شود تا در آینده شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار نباشیم.
این اظهار نظر هرچند کوتاه، برای متولیان تأمین کاغذ که مسلماً تأمین کننده تقاضای فرهنگ مطالعه و تقویت بستر فرهنگی جامعه است، به مثابه هشدار خواهد بود.
حوزه کاغذ روزنامه دچار کمبود مصرف شده است
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز در خصوص روند بازار کاغذ در کشور گفت: به دلیل توسعه فناوری فضای مجازی، حوزه کاغذ روزنامه دچار کمبود مصرف شده است. چرا که تا ۵ سال گذشته، نیاز مصرف کاغذ روزنامه در کشور سالانه ۱۳۰ هزار تن بود، اما امروز این رقم به ۳۰ تا نهایتاً ۴۰ هزار تن رسیده است.
ابوالفضل روغنی برای بررسی دلایل و پیامدهای افزایش نرخ کاغذ، افزود: باید ظرفیت سازی در کشور صورت گیرد تا بتوانیم از این مسیر مشکل داخلی کاغذ روزنامه را حل کنیم.
وی با ردّ ادعای وزیر ارشاد که گفته است «ما می توانیم طی چند سال با حمایت از تولید داخلی، در صنعت کاغذ خودکفا شویم»، ادامه داد: این شدنی نخواهد بود. شاید آدرس غلط به جامعه می دهند و مطالبه گری را در جامعه ایجاد می کنند.
میزان چاپ نشریات استان مرکزی به یک پنجم رسیده است
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اوضاع بازار کاغذ در استان را آرام عنوان کرد و گفت: کاغذ با کیفیت مطلوب به وفور در اختیار استان قرار گرفته است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
علیرضا حاج علی بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: در حوزه نشریات کاغذی باید عنوان کرد که با توجه به کاهش آمار چاپ در استان به دلیل هزینه های بالا، به دوره اُفت چاپ رسانه های کاغذی رسیده ایم و به همین واسطه میزان چاپ و تیراژ نشریات در استان مرکزی به یک پنجم رسیده است.
وی با بیان اینکه علت اصلی این اتفاق، هزینه های سنگین کاغذ و عدم توجیه اقتصادی برای نشریات کاغذی است، ادامه داد: در سطح استان مرکزی، ۳ روزنامه و حدود ۲۰ هفته نامه که تا حدودی مستمر چاپ می شوند با ظرفیت یک پنجم در طول ۲ سال فعالیت دارند و در شرایط بغرنجی به سر می برند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: این اداره کل نسبت به سایر حوزه‌های چاپ و نشر و سایر دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها و … سهم کمتری از کاغذ دارد.
حاج علی بیگی تصریح کرد: بخش اعظمی از سهمیه مصرف کاغذ استان مرکزی در صنعت، آموزش و پرورش و آموزش عالی است، از این رو آمار دقیقی از میزان مصرف کاغذ در استان مرکزی و یا مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط