تأخیر در تخصیص ارز نیمایی و احتمال بحران در بازار کاغذ/ با دلار ۵۰ هزار تومانی کاغذ چند می‌شود؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲/اسفند/۱۴۰۱

بازار کاغذ

ببا توجه به نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۱، سالی که برای حوزه نشر فرازی بدون فرود به همراه داشت باز هم شاهد افزایش قیمت دلار، تأثیر آن بر بازار کاغذ، تأخیر در تخصیص ارز نیمایی برای کاغذ و گران‌فروشی کاغذ با ارز نیمایی هستیم.

 

به گزارش خبرنگار کتاب وادبیات خبرگزاری فارس، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۱، سالی که برای حوزه نشر فرازی بدون فرود به همراه داشت باز هم شاهد افزایش دلار و تأثیر آن برکاغذ و پیوست‌های فرهنگی مرتبط با آن هستیم.
با دلار ۴۸ هزار تومان کاغذ چند می‌شود؟
با توجه به اینکه قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان رسید. اما بازار کاغذ در همان نرخ ثابت خود دارد با اختلاف‌های ۱۰ تا ۵۰ هزار تومانی می‌چرخد و این ثبات قیمتی به دلیل این است که کاغذهای وارداتی موجود در بازار با ارز نیمایی ۲۸ هزار تومان وارد شده‌اند.
البته مدتی است که تخصیص ارز نیمایی برای کاغذ با تأخیرهای ۴۰ روزه مواجه شده است و همین تأخیر در روز‌های آینده می‌تواند باعث یک شوک قیمتی و عدم موجودی کاغذ در بازار شود. البته اگر تخصیص ارز نیمایی صورت نگیرد، کاغذ باید با ارز آزاد وارد شود. واردات با ارز آزاد نیز موجب افزایش قیمت‌ در هر بند کاغذ می‌شود.
کاغذ همین الان‌هم در بازار گران به فروش می‌رسد!
یعقوب خانی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا درخصوص وضعیت بازار کاغذ با توجه به افزایش قیمت دلار گفت: کاغذ‌های تولید داخل ۲۰ درصد از نیاز ما را تأمین می‌کنند و ۸۰ درصد دیگر از طریق واردات تأمین می‌شود و اگر ارز نیمایی به کاغذ تخصیص داده نشود با یک گرانی مواجه هستیم چرا که تاجر باید با دلار آزاد و یا درهم امارات خرید داشته باشد که همین امر موجب افزایش قیمت کاغذ می‌شود.»
وی در ادامه بیان کرد: «در حال حاضر نیز کاغذ گران به فروش می‌رسد چرا کاغذ وارداتی تنی یک هزار و ۳۰ الی هزار و ۵۰ دلار است که اگر با دلار ۵۰ هزار تومان و ۱۳ درصد هزینه‌های جانبی محاسبه کنیم قیمت هر بند نیز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. درحالی که قیمت هربند کاغذ ایرانی در بازار آزاد ۷۸۰ هزار تومان است و اینکه گفته می‌شود بازار کاغذ خرید و فروش ندارد صحیح نیست.»
تأخیر در تخصیص ارز نیمایی کاغذ برای واردات
از طرفی دیگر هم یکی از واردکنندگان کاغذ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت که هزینه ارز نیمایی را پرداخت کرده‌ام اما به من گفته شده است که یک ماه دیگر ارز نیمایی داده می‌شود و همین امر موجب تأخیر و تداخل در روند بازار می‌شود.
توجه داشته باشیم که کتاب ارزان‌تر به نمایشگاه کتاب برسد
کاغذ از سال گذشته افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است و پیوست‌های فرهنگی مرتبط با کاغذ نیز از این افزایش قیمت جدا نبودند به گونه‌ای که کتاب در سال‌ جاری بیش‌از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشت.
با توجه به این که سه ماه آینده بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور را که نمایشگاه کتاب تهران است، در پیش داریم. ناشران برای رسیدن به نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های خود را باید در همین فاصله زمانی چاپ کنند البته در کنار چاپ کتاب، تولید سررسید‌ها نیز امسال گران‌تر تمام می‌شوند (به دلیل اینکه در تولید سررسید از کاغذ ایرانی استفاده نمی‌شود). خوب است که توجهات لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد تا کتاب با قیمت تمام شده کمتری در نمایشگاه کتاب تهران به دست مخاطب برسد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط