آیا ناشران می‌توانند کاغذ مازندران را فروخته یا معاوضه کنند؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۹/مهر/۱۴۰۱

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره اخبار فروش کاغذهای داخلی تخصیص داده شده به ناشران در بازار آزاد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، قیمت کاغذ در بازار آزاد همچنان بالاست و کاهش چندانی نداشته است،‌ هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرمی یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.ناشران که یک هشتم از نیاز سالانه کشور به کاغذ را مصرف می‌کنند،‌در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت کاغذ با احتیاط بیشتری دست به انتشار کتاب زده‌اند.
از سوی دیگر در روزهای اخیر ناشرانی که کاغذهای ایرانی را خریداری کرده‌اند در حال دریافت حواله و محموله‌های کاغذ خود هستند،‌ محموله‌هایی که در مواردی سر از بازر آزاد نیز درآورده‌اند.
در بازار کاغذ مازندران به صورت رول آماده فروش است،‌ با توجه به اینکه تولید کاغذ تحریر در شرکت مازندران به دلیل تعهد شرکت به وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد جوابگوی عرضه مستقیم در بازار را ندارد،‌ شنیده‌ها حاکی از فروش کاغذ ایرانی از سوی ناشران در بازار است.اما آیا این اقدام قانونی است؟ یا کاغذ تولید داخل نیز به مانند کاغذ وارد شده با ارز ترجیحی تنها باید در چاپ کتاب مورد استفاده قرار بگیرد؟. آیا ناشر می‌تواند آن را با کاغذهای دیگر موجود در بازار معاوضه کند؟
 یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینباره به خبرنگار تسنیم گفت:‌ چون کاغذ تولید داخل است و از ارز ترجیحی استفاده نکرده، طبیعتاً ملاحظاتی که در مورد شرایط استفاده کالاهای وارد شده با ارز ترجیحی وجود دارد را شامل نمی‌شود.
وی ادامه داد:‌ اما نظارت بر مصرف کاغذ داخلی برای انتشار کتاب توسط خانه کتاب صورت می‌گیرد و نتیجه آن در درخواست‌های بعدی ناشران لحاظ می‌شود.
احمدوند در عین حال تأکید کرد: ناشرانی که کاغذ داخلی دریافت کرده‌اند،‌ مصرفشان  بیش از آن‌چیزی است که دریافت کرده‌اند، ممکن است ناشری لازم داشته باشد چند بند کاغذ را با نوع دیگری جابه‌جا کند، اما اینکه کاغذها را به قصد سودآوری در بازار آزاد فروخته باشند، وجود خارجی ندارد.
وی درباره دریافت نوبت‌های بعدی کاغذ نیز گفت:‌ ناشرانی هم هستند که مازاد بر موجودی اعلام نیاز کرده‌اند،‌ ما مجدد فراخوان خواهیم داد و واریز وجه صورت می‌گیرد و پارت‌های بعدی کاغذ نیز توزیع خواهد شد.
احمدوند دریافت کاغذ از کارخانه مازندران را فرآیند مستمر دانست و افزود:‌ ما در طول ماه محموله‌هایی را از کارخانه دریافت و بر اساس نیاز ناشران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.
وی از رضایت ناشران دریافت‌کننده کاغذ داخلی از کیفیت خبر داد و گفت:‌ بازخوردهایی که بنده گرفتم مبنی بر این بوده که ناشران از کیفیت کاغذهای دریافتی نسبت به گذشته رضایت داشتند.
محموله‌های تازه‌ای از کاغذ وارداتی آماده ترخیص
احمدوند در پاسخ به سرانجام واردات کاغذ با ارز ترجیحی نیز گفت:‌کاغذهای خریداری شده با ارز ترجیحی نیز در مراحل ترخیص است. حدود ۲۰ هزار تن به صورت تدریجی وارد و بین ناشران توزیع خواهد شد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط