آقایان زمانی سراغ کاغذ مازندران می‌روند که کاغذ خارجی تامین نشود

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱/دی/۱۴۰۰

رئیس کمیسیون فنی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در یک برنامه رادیویی گفت: آقایان زمانی به سراغ کارخانه چوب و کاغذ مازندران می روند که قرار به تامین کاغذ خارجی نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی برزن رئیس کمیسیون فنی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو و درباره تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تولید کاغذ در داخل کشور گفت: این صنعت در چند سال اخیر و علی‌رغم تحریم‌ها، اتفاقات خوبی را پشت سرگذاشته و مسائل میمونی از سوی بخش خصوصی رخ داده است.
وی با اشاره به رونق صنایع مختلف کاغذسازی از جمله دستمال کاغذی، بهداشتی و بسته‌بندی افزود: متأسفانه صنعت کاغذ چاپ و تحریر طی ۵ سال اخیر روالی منفی را پشت سر گذاشته است.
برزن با اشاره به ماشین‌های تولید کاغذ کارخانه مازندران از تراز اول های دنیا هستند ولی بر اثر سیاست دولت مردان، شاهد گرفتاری‌های عدیده‌ای بوده، گفت: ماشین کاغذی که می‌توانست تا ۹۰ هزار تن در سال تولید کاغذ کند، در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۵ هزار تن کاغذ تولید کرده است.
وی بخشی از دلایل را متوجه مشکلات حاکمیتی دانست و گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ تخصیص داد ولی ارز لازم را برای تامین قطعات اولیه در اختیار تولیدکننده داخلی نگذاشت و لذا تولید داخل را از چرخه رقابت خارج کرد.
برزن ابراز امیدواری کرد: به جای حمایت‌های ارزی از واردکنندگان، این کمک‌ها به سمت تولید گسیل داده شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی حدود ۴ درصد کاغذ چاپ و تحریرِ نیاز داخل را تولید می‌کنند که البته بضاعت محدود و مشکلاتی عدیده دارند.
عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان داشت: اگر دولت حمایت کند و فارغ از مسائل احساسی و عوام فریبی، چوب مورد نظر از جنگل های تعیین شده، استخراج شود، در تولید کاغذ موفق خواهیم شد.
برزن معتقد است با اجرای طرح «تنفس جنگل‌های شمال»، این کارخانه را زمین زده اند و اگر حمایت‌های لازم از تولیدکننده‌های مازندرانی، تبریزی و مراغه‌ای صورت گیرد، خواهیم توانست ۵۰ درصد نیاز به کاغذ چاپ و تحریر در کشور را در داخل تامین کنیم. اگر هم صرفاً کارخانه مازندران فعال باشد تنها ۲۵ درصد نیاز کشور را تامین خواهد کرد.
رئیس کمیسیون فنی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا تولید کاغذ تحریر را نسبت به انواع صنعتی و بهداشتی پیچیده‌تر خواند و افزود: تولید کننده قطعاً کاغذ صنعتی را دارای سود بالاتر و به صرفه‌تر می‌داند و خواهد توانست محصول خود را در بازار رقابتی به راحتی بفروشد.در خصوص کاغذ چاپ و تحریر مشکلات حاکمیتی نظیر ارزهای دولتی وجود دارد؛ مشکل دیگر مسئله مشتریان است که وقتی با ارز دولتی رو به رو هستند، واردات خارجی را جایگزین می‌کنند. البته بخش زیادی از مشتریان ما نیز دلسوز هستند و کاغذ ایرانی را خریداری کرده تا نزد مشتریان دیگر هم جا بیفتد.
وی تاکید دارد: این آقایان زمانی به سراغ کارخانه چوب و کاغذ مازندران می روند که قرار به تامین کاغذ خارجی نباشند؛ در غیر این صورت کارخانه در حوزه سرمایه گذاری دلسرد می‌شود.
برزن همچنین به معضلات پیش‌روی سرمایه داران اشاره کرد و گفت: وقتی یک محصول به صورت پیوسته تولید شود، قطعاً عیوبِ محصول نهایی قابل رفع است ولی وقتی یک کارخانه در سه سال تنها دو ماه فعال باشد، مشکلات بسیاری را پیش رو می بیند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط