کاهش ۳۰ هزار تومانی بهای کاغذ تحریر/کاغذ گلاسه گران شد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۳/بهمن/۱۴۰۱

کاغذ گلاسه

نگاهی به بازار ملزومات تولید کتاب نشان‌دهنده کاهش و ثابت قیمت کاغذ تحریر و بالا رفتن بهای کاغذ گلاسه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بازار ملزومات حوزه کتاب طی هفته‌های اخیر با فراز و فرود همراه بود، نوسانات بازار در این مدت از افزایش یا کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر حکایت دارد.
طی هفته اخیر اما کاغذ تحریر برای برخی بندها و حوزه‌ها نیز این نوسان را دوباره تجربه کرد، به‌طوری که امروز (دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه) هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ به‌قیمت یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به هفته گذشته ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد. هربند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز که در هفته جاری به بندی ۹۳۰ هزار تومان هم رسید، بار دیگر مثل هفته قبل به بهای ۹۴۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
کارشناسان حوزه کاغذ معتقدند که به دلیل مصرف بیشتر این گرماژ کاغذ در بازار چاپ و نشر، همواره قیمت آن ثابت است، اما کمبود موجودی از آن یکی از چالش‌های جدی است.
هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی۸۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ اما نسبت به هفته گذشته، تغییر قیمتی نداشته است و هر بند آن امروز حدود یک ‌میلیون و ۱۰ هزار تومان و هربند کاغذ چینی ۸۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ به قیمت یک‌میلیون و ۵۰ هزار تومان است.
بهای کاغذ گلاسه اما نسبت به هفته‌های اخیر افزایش قیمت ۴ هزار تومانی داشته است، به‌طوری که هر کیلو گلاسه گرم پایین به قیمت ۴۲ هزار تومان و کاغذ گلاسه گرم بالا نیز کیلویی ۴۳ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
بازار سایر ملزومات چاپ و نشر نیز نوساناتی را تجربه کرده است، امروز در بازار هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۱۵۳ هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت ۱۲۰ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۱۳۳ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به ۱۰۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
مرکب گلاسه خارجی نیز امروز هر کیلوی آن حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان در بازار عرضه شده و بهای هر ورق زینک نیز حدود  ۷۵ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.
هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۷۵ هزار تومان در بازار موجود است. همچنین هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۹۰ هزار تومان و چسب گرم کیلویی ۱۹۰ هزار تومان عرضه شده است.
نگاهی به بازار ملزومات مواد اولیه کتاب حاکی از این است که کاغذ نسبت به دیگر حوز‌ه‌ها از ثبات وضعیت نسبی برخوردار بوده و می‌توان امیدوار بود که این کالای استراتژیک حوزه نشر بتواند این آرامش را حفظ کند، البته خبرهایی که درباره این کالا منتشر می‌شود، همچنین همت مجموعه‌های داخلی برای تولید کاغذ ایرانی نیز در این حوزه بی‌تاثیر نبوده است.
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران نیز طی روزهای گذشته در گفت‌وگو با ایبنا، بر وجود کاغذ و مقوای مورد نیاز چاپخانه‌داران و ناشران در انبار تأکید کرد و نوسانات موجود در این حوزه را به دلیل نوسانات نرخ ارز طبیعی دانست. مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران طی خبری از تولید بیش از ۴۰ هزار تن کاغذ تحریر تا پایان سال خبر داده و گفته که برای سال آینده این رقم را به ۶۰ هزار تن خواهیم رساند. در این میان به نظر می‌رسد که ناشران می‌توانند از این آرامش برای تأمین کاغذ کتاب‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط