چالش های پیش روی صنعت کاغذ و مقوا

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۳/خرداد/۱۴۰۰

چالش‌های صنعت کاغذ و مقوا و مشکلات واحدهای کارتن سازی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح و بررسی شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، انحصار‌های کاغذ بلای جان صنعت کارتن  در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور رسول ورشوچی منفرد عضو هیات مدیره انجمن صنایع کارتن سازی و ورق و اسفندیاری عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اسفندیاری عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه وضعیت دو سال اخیر، معیار خوبی برای سنجش بازار کاغذ و مقوا نیست گفت: شرایط ویروس کرونا از یک طرف جمع آوری ضایعات کاغذ بازیافتی را کم کرده و از طرف دیگر مصرف کاغذ افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت آخال از ۷۰ دلار تا یک مقطع به ۲۳۰ دلار رسید ادامه داد: آخال درجه یک تا ۳۳۰ دلار از ترکیه وارد کشور می‌شد، در کشور ما کل جمع‌آوری ضایعات رسمی ۸۰۰ هزار تن در سال است، میزان تولید کاغذ در سال ۹۸ و ۹۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود برای این میزان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آخال نیاز است.

عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه در کل کشور تا سال ۹۴، ۷۰۰ هزار تن تولید داشتیم افزود: امروز ظرفیت تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است. میزان تولید ما تا ۲ میلیون می‌تواند باشد. تا سال ۹۴ وارد کننده کاغذ بسته بندی بودیم.

 اسفندیاری با اشاره به اینکه اطلاعات ما در کدال قابل بررسی است خاطرنشان کرد: کشور ما استاندارد در زمینه آخال مصرفی ندارد. آخال در کشور ما متولی ندارد ، در این صنعت تا سال ۹۴ وارد کننده بودیم.

 وی اظهار کرد: تامین نیاز داخلی با شرایط تحریمی صادرات کاغذ ساده نیست، نقل و انتقال پول ساده نیست، دو هزار تن آخال آورده ایم به طوری که ۱۵ شرکت آخال را وارد کرده اند.

به علت گرانی مواد اولیه بازار مان را از دست دادیم

ورشوچی منفرد عضو هیات مدیره انجمن صنایع کارتن و ورق در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در خصوص کارتون سازی آماری ندارم که بخواهم بگویم که تا چه حد این واحد ها تعطیل شده‌اند افزود: قیمت کاغذ خوب ایرانی ۱۰ برابر شده است لذا کمبود نقدینگی واحدها را طی سالیان اخیر شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه به علت گرانی مواد اولیه بازار مان را از دست دادیم به طوری که سه سال پیش قیمت کاغذ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما اکنون به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع کارتن و ورق با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها قطعی است گفت: به واسطه افزایش قیمت دلار، صادرات کاغذ توجیه دارد و لذا صادرات کاغذ آغاز شده است . تعادل قیمتی کاغذ در ایران به گونه ای که برای ما توجیه داشته باشد نیست تا بتوانیم کاغذ را وارد کنیم .

ورشوچی با اشاره به اینکه علت گرانی کاغذ و مواد کارتون باطله باید مورد بررسی قرار بگیرد عنوان کرد: واردات انحصاری باعث افزایش مواد اولیه شده است. عمده واردات آخال مملکت ما از عراق است، دو یا سه مجموعه هستند که آخال را وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سه برابر باید آخال وارد کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم افزود: حاشیه سود باید بالا برود، آخال در دنیا گرند بندی شده است، لذا آخال وارداتی کیفیت خوبی دارد اما در داخل آخال را خراب می‌کنند.در کشور جنگل کاری نداریم تولید آخال منوط به جمع‌آوری کارتن داخلی است.

بزودی توان تولید شانه تخم مرغ هم نداریم

محمد کهترپور فریمان عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ۲۳۰۰ تن مجوز تولید و بسته بندی کاغذ صادر شده است عنوان کرد : بیش از یک میلیون ماشین نصب شده داریم که آماده راه‌اندازی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد کوچک و متوسط داریم که ۴۰ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را به وجود آورده‌اند افزود: ۹۰ درصد این صنعت را واحدهای کوچک و متوسط برعهده دارند .

عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ گفت: بزودی توان تولید شانه تخم مرغ هم نداریم چراکه ۲۵۰ واحد کاغذساز و شانه تخم مرغ در آستانه تعطیلی هستند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط