وزیر ارشاد: با وجود حذف ارز ترجیحی، واردات کاغذ با نرخ قبلی صورت گرفت

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۵/تیر/۱۴۰۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همین وضعیت اقتصادی و حذف ارز ترجیحی با حمایت شخص رئیس جمهور واردات کاغذ با نرخ ارز قبلی صورت گرفت. این کار مهمی است که دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی برای این بخش انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از شایستگان سی و نهمین دوره کتاب سال، امروز سه‌شنبه چهاردهم تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از برگزیدگان، نویسندگان و پدیدآورندگان کشور در تالار رودکی برگزار شد.
حمید پارسانیا، دبیر علمی این دوره از جایزه کتاب سال ضمن خوشامدگویی به حضار، گزارش مختصری در خصوص سی و نهمین دوره داد و گفت: اجمالا ۷۷ هزار ساعت از ناحیه داوران وقت گذاشته شد که حدود ۵۷ اثر شایسته تقدیر و ۲۰ اثر هم برگزیده شدند.
وی اظهار داشت: قلم و کتاب در همه‌ مراحل هستی اثر خود را دارد. نظام هستی در تعبیر قرآنی قلم الهی است که به صورت کتابت ظاهر می‌شود. کتاب، مقدمه، مخزن و تجسم فرهنگ است و معنا تا زمانی که از قلب به کتابت نرسد، فرهنگ نخواهد شد.
دبیر علمی جایزه کتاب سال ادامه داد: ما مراکز و مجموعه‌های متعددی از تقدیر کتاب داریم که همپوشانی میان این‌ها وجود دارد؛ مثل جایزه فارابی و جایزه کتاب سال. بنابراین یک هماهنگی میان این‌ها نیاز است. البته تعدد خوب است، اما باید نظم و هماهنگی میان جوایز ایجاد شود که ان‌شاءالله تا سال آینده بازبینی در این خصوص انجام می‌شود.
در ادامه با پخش ویدیویی از سخنرانی رئیس جمهمور در خصوص اهمیت کتاب در فرهنگ و شناخت تمدن‌ها و پل ارتباطی بین تمدن‌ها پخش شد.
سپس یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توضیحی مختصر درباره جایگاه جایزه کتاب سال که در راستای توجه به علم در کشور است، ادامه داد: اگر از حوزه علم و کتابت غافل شویم، مغلوب خواهیم شد و همت و اهتمام دولت و وزیر محترم بر تقویت این حوزه است.
وی در پایان روز قلم را به اهالی قلم تبریک گفت.
وزیر ارشاد: عدالت فرهنگی شعار و مبنای عملی دولت است
وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در این نشست گفت: این حوزه یکی از حوزه‌های افتخار آمیز جمهوری اسلامی است. در فضای رسانه‌ای سیاه وقتی می‌خواهیم از افتخارات جمهوری اسلامی صحبت کنیم، چنان موضوع و فضا تنگ می‌شود که کارمان به لکنت می‌رسد.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: حوزه نشر و کتاب در طول عمر بابرکت جمهوری اسلامی به یک بلوغ و رشد خیره کننده رسیده است. اگر اعداد و ارقام را مقایسه کنیم، خواهیم یافت که علی رغم همه مشکلاتی که در این حوزه داریم، رتبه قابل قبولی در میان کشورها و سطح بالایی در منطقه داریم.
وی خاطرنشان کرد: در همین نمایشگاه کتاب تهران که در اردیبهشت ماه برگزار شد، اعداد خوبی به دست آمد. میزان فروش ما به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که در سال‌های گذشته این عدد ۹۰ میلیارد تومان بود. این کار مهمی است که دولت در عدالت فرهنگی پیش گرفته است. این بخشی است که باید در نهضت کتابخوانی گفته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در یک برنامه متراکم در دولت قصد داریم از تمام ایستگاه‌های موجود در این فرآیند حمایت کنیم. آقای رئیس جمهور در روزهای آتی سفری به استان همدان خواهند داشت و ما در جلسه پیش سفری که داشتیم نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ارتقاء کتابخانه‌های عمومی استان بودجه مصوب کردیم.
اسماعیلی گفت: ما نهضت کتابخوانی را بنا به فرمایش رهبری در دستور کار قرار دادیم و خودمان را متعهد می‌دانیم در همه بخش‌ها کمک کنیم تا این مسیر اعتلاء پیدا کند؛ علی رغم همه مشکلاتی که الان وجود دارد.
وی در خصوص کمبود و گرانی کاغذ بیان کرد: کارگروه حمایت از تولید داخلی کاغذ را با حضور معاون اول رئیس جمهور برقرار کردیم و پنج مجموعه بزرگ کشور را نیز مورد حمایت قرار دادیم تا به شعار راهبردی ملی شدن صنعت نشر که در ابتدای دولت عنوان کردیم، برسیم.
عالی‌ترین مقام فرهنگی کشور اظهار داشت: در همین وضعیت اقتصادی و حذف ارز ترجیحی با حمایت شخص رئیس جمهور واردات کاغذ با نرخ ارز قبلی صورت گرفت. این کار مهمی است که دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی برای این بخش انجام می‌دهد. رویکرد دولت در بخش‌های مختلف، نگاه حمایتی است و من این را ماموریت برخود می‌دانم تا با همه توان به انجام برسانم.
اسماعیلی در پایان با بیان این که عدالت فرهنگی شعار دولت و مبنای عملی دولت است، گفت: ما نگاه جزیره‌ای نداریم و همه مسئول هستیم و افراد اصلی در این بخش اصحاب قلم هستند؛ ما هیچ ابایی نداریم از انجام کارهایی که باعث پیشرفت شود، البته نافی مشکلات نیستیم و یاد گرفته‌ایم از امید و امیدواری صحبت کنیم.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط