ناشران از کیفیت کاغذ داخلی راضی‌اند

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۹/مهر/۱۴۰۱

یاسر احمدوند، رضایت‌‌مندی ناشران از مصرف کاغذ ایرانی را نشانه ارتقاء کیفیت آن دانست و گفت: در بازار، کاغذهای وارداتی زیادی با کیفیت بهتر و البته قیمت بیشتر وجود دارد؛ بنابراین ناشران حق انتخاب دارند که کاغذ را با کیفیت و قیمت‌های مختلف خریداری کنند.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره روند توزیع کاغذ ایرانی برای تولید کتاب، عنوان کرد: همه ظرفیت اعلام شده خریداری شده و در فرآیند تحویل به ناشران قرار دارد. با هدف اعتماد‌سازی بیشتر و کمک به ناشران تلاش شده، پیش‌پرداخت دریافت نشود و  کاغذ‌ها، نقدی و قطعی فروخته شود که تصمیم مهم و موثری بود؛ بنابراین ناشران مجبور نبودند، پولی پیش پرداخت کنند و منتظر بمانند؛ بلکه همزمان با تحویل کاغذ، واریز انجام می‌‌شود.
وی درباره کیفیت کاغذ ایرانی، گفت: به اذعان ناشران دربافت‌‌کننده و مصرف‌کننده کیفیت کاغذ‌های جدید نسبت به کاغدهای تولیدی سال‌های گذشته کارخانه چوب و کاغذ مازندران ارتقاء پیدا کرده است؛ اینکه این کاغذ، بهترین نوع کاغذ موجود بازار باشد، به‌طور طبیعی اینگونه نیست. در بازار، کاغذهای وارداتی زیادی با کیفیت بهتر و البته قیمت بیشتر وجود دارد؛ بنابراین ناشران حق انتخاب دارند که کاغذ را با کیفیت و قیمت‌های مختلف خریداری کنند.
وی با بیان اینکه تلاش کارخانه چوب و کاغذ مازندران، افزایش حداکثری کیفیت کاغذ است، بیان کرد:
تصور می‌کنم با توجه به استقبال ناشران، مصرف‌کنندگان از کیفیت و قیمت محصولات کارخانه چوب و کاغذ مازندران، راضی هستند.
احمدوند در ادامه درباره نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: نوسازی دستگاه‌های این مجموعه به وزارت «صمت» مرتبط است؛ اما با توجه به اینکه پایه تولید کارخانه، کاغذ شیمیکال است و این نوع تولید و کاغذ در همه جای دنیا با همین کیفیت عرضه می‌شود؛ بنابراین کیفیت قابل قبول است.
به گفته وی، مساله اینجا است که به تناسب مصارف مختلف، کاغذ تولید ‌می‌شود، گاهی کاغذ برای کتاب‌های ماندگار و نفیس، گاهی برای کتاب‌های درسی است؛ بنابراین به‌طور طبیعی برای انواع کتاب، کاغذهای متفاوتی استفاده می‌شود.
احمدوند درباره میزان صرفه‌جویی ارزی در حوزه کاغذ با توجه به استفاده ناشران از کاغذ ایرانی گفت: این موضوع به میزان کاغذی بستگی دارد که در داخل تولید و در اختیار ناشران قرار داده می‌شود؛ تصورم این است که اگر در سال آینده بتوانیم، بخش عمده نیاز نشر کشور را با کاغذ داخلی تامین کنیم، بخش زیادی از ارز اگرچه برای تامین مواد اولیه خارج می‌شود اما تا حد زیادی از خروج ارز جلوگیری می‌کند، صرفه‌جویی ارزی می‌شود، علاوه براین در ایجاد اشتغال و آرامش و اعتماد به‌دلیل وجود کاغذ در بازار تامین می‌شود. امید‌وارم سال آینده نیاز حداکثری بازار نشر به کاغذ را تامین کنیم؛ البته جامعه نشر می‌تواند از بازار آزاد نیز به خرید کاغذ اقدام کند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط