معاون فرهنگی به انتقادات درباره تخصیص کاغذ پاسخ داد/ چرا ناشران دولتی کاغذ گرفتند؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۵/دی/۱۴۰۰

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتقادات درباره تخصیص کاغذ در چند نوبت اخیر را پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با ورود محموله‌های جدید کاغذ به وزارت ارشاد که در احتکار برخی واردکنندگان بود‌،  تخصیص و توزیع کاغذ در معاونت فرهنکی دولت مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته است. تخصیص کاغذ که پیش از این توسط اتحادیه تعاونی ناشران آشنا انجام می‌شد،‌ حالا با تشکیل کمیته‌ای در معاونت فرهنگی انجام می‌شود و تاکنون چندین نوبت ناشران را مشمول دریافت کاغذ کرده است.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این درباره تغییر در سیاست‌های توزعی کاغذ چنین گفته بود:  لازم بود که ما بخش‌های مختلف را تفکیک کنیم، تخصیص کاغذ و تعیین اینکه سهم هر ناشر چقدر باشد از بخش‌های دیگر باید تفکیک می‌شد تا شایعاتی را که وجود داشت دامن نزند؛ بنابراین در بخشی که بخش حاکمیتی و فرهنگی کار است با استفاده از نظرات کارشناسان بدنه نشر گروهی تشکیل خواهند شد و ساز و کار تخصیص کاغذ به ناشران را بررسی می‌کند،‌ سایر مراحل به‌شیوه گذشته انجام می‌شود. اولویت این است که به کسانی که کار تولید و تألیف انجام می‌دهند، از کتاب‌سازی به‌دور هستند، در مراحل قبلی که کاغذ دریافت کردند،‌ استفاده روشنی داشتند و در مسیر تولید کتاب بوده است کاغذ اختصاص پیدا کند،
حالا پس از چند نوبت اختصاص کاغذ به ناشران،‌ اما این دریافت‌ها با اما و اگرهایی همراه بوده است‌، انتقاداتی نسبت به ورود ناشران دولتی به فهرست مشمولان کاغذ مطرح شده است. در پاره‌ای از موارد هم مبهم بودن اعضای کارگروه تخصیص انتقاداتی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم و در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر فزونی تعداد ناشران دولتی نسبت به خصوصی در فهرست اختصاص کاغذ گفت: اینگونه نیست‌، بالاخره کاغذ امروز مورد نیاز همه ناشران است،‌ همه طبیعتاً علاقه‌مندند که کاغذ با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند‌، برای ما فرقی ندارد که ناشر خصوصی باشد یا دولتی. اگر تولید محتوای مناسب انجام می‌شود و نداشتن کاغذ در تولید این محتوا اختلال ایجاد می‌کند، طبیعتاً باید مشمول دریافت کاغذ شود؛ البته ناشران دولتی توانمندی که می‌توانند کاغذ تهیه کنند؛ طبیعی است که نباید کاغذ یارانه‌ای دریافت کنند.
احمدوند تصریح کرد: از طرفی بخشی از ناشران دولتی هم مخاطب عمومی دارند که نگرفتن کاغذ می‌تواند قیمت کتاب‌هایشان را افزایش دهد. برخی ناشران ممکن است نیازمند دریافت کاغذ نباشند و بتوانند از بازار آزاد تهیه کنند ولی قیمت نهایی کتاب برای مخاطب قابل توجه خواهد شد.
 وی در پاسخ به اینکه اعضای کارگروه توزیع کاغذ چه کسانی هستند، ادامه داد: یک کارگروه کاغذ ذیل ستاد تنظیم بازار در معاونت فرهنگی تشکیل شده است که اعضای نهادهای مختلف در آن حضور دارند، از وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کننده، سازمان تعزیرات، سازمان بازرسی کل کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،‌ خانه کتاب، اداره کتاب و…. این کارگروه کمیته‌ای را برای تخصیص  تعیین کرده است که در این کمیته هم شامل نمایندگانی از خانه کتاب، اداره کتاب، حراست معاونت فرهنگی، اداره کل حقوقی وزارت ارشاد و یک نفر از فعالان حوزه کتاب حضور دارند. توزیع نیز توسط تعاونی ناشران آشنا انجام می‌شود و نظارت بر مصرف توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران.
وی همچنین درباره ناشرانی که به هر علت کاغذ دریافت نکرده‌اند‌ نیز گفت: ناشرانی که در گذشته کاغذ دریافت کردند،‌ اما شمارش آن انجام نشده است،‌ کاغذ دریافت نمی‌کنند، ناشرانی که قیمت کاغذ دریافتی در بهای تمام شده کتاب لحاظ نکرده باشند،‌کاغذ دریافت نخواهند کرد. از این به بعد هم الزام به درج عبارت این کتاب‌ها با تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است ضروری است.
الزام به درج در کتاب‌هایی که با کاغذ دولتی منتشر می‌شوند
احمدوند ادامه داد: البته الزام به درج عبارت پیش از این نیز وجود داشته اما ناشران رعایت نمی‌کردند،‌ مشاهدات نشان می‌دهد که ناشرانی کاغذ گرفته‌اند ولی کتاب را بدون لحاظ کردن این موضوع قیمت‌گذاری کرده‌اند.
ناشرانی که پول پرداخت کردند‌، نگران نباشند
وی در خصوص ناشرانی که در دوره‌های گذشته پول کاغذ را پرداخت کرده اما موفق به دریافت کاغذ نشده و در دو نوبت جدید نیز کاغذ دریافت نکرده‌اند‌، گفت:‌ ناشرانی بودند پول پرداخت کردند ولی در ماه‌های گذشته کاغذ را دریافت نکردند،‌ این ناشران در اولویت تخصیص کاغذ هستند؛ البته تعدادشان اندک است. هر کسی که پول پرداخت کرده باشد. قطعا کاغذ دریافت می‌کند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط