قیمت کاغذ سرسام آور شد!

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۴/فروردین/۱۴۰۱

در نخستین روز از هفته کاری فروردین ماه سال جدید،‌ بازار کاغذ همچنان التهاب روزهای پایانی سال را تجربه کرد. با وجود اینکه در نخستین روز بازگشایی چندان نمی‌توان به قیمت‌های ارائه شده مطمئن بود،‌ اما تاجران مبنا را بر افزایش قیمت قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بازار کاغذ در سال‌های گذشته بازار پر رکودی را تجربه کرده است، قیمت‌ها از یک سو با افزایش کاذب همراه بوده و از سوی دیگر مشتری چندانی در این بازار وجود نداشته است، ناشران که از جمله مشتریان پروپاقرص سال‌های دور این بازار به شمار می‌آمدند، حالا چند سالی است با افزایش قیمت‌ها دیگر توان خرید جدی از این بازار را ندارند.
اما در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به نمایشگاه کتاب تهران و کمبود یا نبود کاغذ یارانه‌ای به نظر می‌رسد چاره دیگری جز استفاده از کاغذ آزاد برای ناشران باقی نمانده باشد. شاید بتوان گفت یکی از دلایل افزایش قیمت‌های فعلی در دو ماه پایانی سال و ماه پیش رو، رجوع دوباره ناشران به بازار کاغذ برای انتشار کتاب ها تا پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه باشد.
روند صعودی افزایش قیمت در بازار کاغذ که بسیار زودهنگام آغاز شده است،‌ تنها اختصاص به کاغذ تحریر ندارد؛ بلکه این موضوع در کاغذ روزنامه،‌ گلاسه‌، کرافت و مقوای پشت طوسی نیز مشهود است.
البته کاغذ روزنامه که در روزهای پایانی سال در بازار نایاب شده بود،‌ حالا با ورود پارت‌های جدید به کشور از فراوانی خوبی بهره‌مند شده است.
نگاهی به قیمت ها
کاغذ کرافت هر کیلو گرم ۴۹۰ هزار تومان تا یک میلیون و صد هزار تومان به فروش می‌رسد.
کاغذ a4 هر بسته ۶۹۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
مقوای پشت طوسی هر کیلو گرم ۲۶۷ هزار تومان تا ۴۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
کاغذ گلاسه براق هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود.
کاغذ روزنامه هرکیلوگرم ۳۷۰ هزار تومان تا ۳۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
کاغذ تحریر هر بند ۵۴۵ هزار تومان تا یک میلیون و صد هزار تومان توزیع می‌شود.
تاجران کاغذ موجود را گران کردند
قدبیگی کارشناس بازار کاغذ، درباره التهاب روزهای اخیر بازار کاغذ در گفتگویی بیان کرد:‌ به دلیل افزایش قیمت سوخت و انرژی در کشورهای اندونزی‌، چین و اروپایی و افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت کاغذ در مبدأ گران شده است در نتیجه تاجران داخلی نیز کاغذ خود را گران کرده‌اند.
قدبیگی درباره تقاضا در بازار نیز عنوان کرد که اگرچه تقاضا پیش از عید در بازار افزایش یافت ولی طبیعتاً در  روز های آغازین فعالیت‌ها تقاضا آنچنان افزایشی پیدا نکرده که منجر به افزایش قیمت‌ها شود.
**تولید ۱۲۵ هزار تن کاغذ طی سال ۱۴۰۱
امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران که این روزها همراه با یک هیئت تجاری در مسکو به سر می‌برد،‌ در گفت و گویی به توضیح می‌پردازد : ما امسال تولیدمان را به ۱۲۵ هزار تن خواهیم رساند،‌ تلاشمان این است که با ظرفیت بیشتری خصوصاً در حوزه چاپ و تحریر قدم برداریم، ۴۵ هزار تُن از این رقم مختص کاغذ چاپ و تحریر است، البته ظرفیت بیشتری برای تولید داریم.
راهکارهایی که می‌توان قیمت کاغذ داخلی را کاهش داد
یکی از این راهکارها این است که در بحث واردات چوب دولت بتواند کمک کند؛ برخی مواردی وجود دارد که باید مرتفع شود، اگر واردات خمیر الیاف بلند از روسیه تسهیل شود،‌ می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد.
بحث ورود چوب با پوست که مدت‌هاست پیگیری می‌شود،عملا اتفاق نیفتاده است‌، راهکاری در دولت قبل در نظر گرفتند که مصوبه ستاد تسهیل بود‌، اما بعدا دیدند ضد عفونی کردن چوب با گاز ممکن نیست و تخریب محیط زیستی در پی دارد،‌ اخیرا راهکار دیگری درنظر گرفته‌اند که با حرارت این کار انجام شود‌، در سازمان دامپزشکی روسیه این موضوع تایید شده است،  اگر سازمان حفظ نباتات ما هم پیگیری کند، به شرطی که حرارت آنچنان نباشد که رطوبت مورد نیاز کاغذ در چوب را از بین ببرد،‌ برای ما به صرفه خواهد بود.
ماجرای ارز کاغذ که سر از بازار لوازم خانگی درآورد و تولید داخل
اگر سرمایه‌گذاری ارزی در بروزرسانی ماشین‌الات،‌ مواد اولیه و خام صورت گیرد‌، بهره‌وری ما تا ۴ برابر بالا می‌رود،‌ با این ۴۰ میلیون دلار ۴۰ هزار تن کاغذ وارد کشور می‌شد‌، نصف این رقم را در اختیار ما قرار می‌دادند ما تا ۳ برابر کاغذ با قیمت تمام شده بسیار کمتر تحویل دولت می‌دادیم.
تلاش ما این است که قیمت تمام شده کاغذ تحریر را با نقطه سر به سر تحویل بازار دهیم‌، به هر حال سرمایه‌گذاری دولت در حوزه کاغذ باید جواب دهد و ما هم در این زمینه به وظایف خود عمل کنیم.
در بازار چه خبر است؟
در گزارش میدانی که تیم خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص افزایش قیمت کاغذ داشت، قیمت حدودی انواع کاغذ در مقیاس کوچکتر به شرح زیر می‌باشد:
کاغذa4 کپی مکس بسته ۵۰۰ عددی قیمتی معادل ۱۰۰ هزار تومان دارد.
کاغذ گلاسه بسته ۱۵۰ عددی حدودا ۴۵ هزار تومان در فروشگاه ها به فروش می‌رسد.
کاغذ کرافت بسته ۱۰۰ عددی ۲۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط