قیمت کاغذ تحریر کاهش یافت/ آیا باید نگران واردات بالک و تحریر از اروپا بود؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۸/دی/۱۴۰۱

قیمت کاغذ تحریر

در حالیکه قیمت کاغذ تحریر در بازار روند کاهشی به خود گرفته برخی از کارشناسان از تاثیر شایعاتی مبنی بر توقف تولید در کشورهای اروپایی بر این بازار خبر می‌دهند‌، آیا بای نگران این موضوع بود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  قیمت کاغذ در بازار آزاد که از اوایل هفته گذشته سیر صعودی به خود گرفته و به بندی یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان پیش رفته بود،‌ حالا با کاهش ۵۰ هزار تومانی به بندی یک میلیون  ۱۵۰ هزار تومان رسیده و بازار کاغذ از ثبات بیشتری برخوردار شده است.
اگرچه افزایش قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار ارز بود،‌ اما نبود تقاضا قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است. در این میان برخی از کارشناسان بازار معتقدند که افزایش قیمت‌های اخیر تنها به نوسانات بازار ارز مرتبط نبوده بلکه برخی اظهارنظرها مبنی بر توقف تولید در کشورهای مبدا به دلیل بحران انرژی در اروپا نیز عاملی برای تغییر نظم بازار کاغذ بوده است.
موضوعی که به گفته میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا چندان محلی از اعراب ندارد چرا که عمده کاغذ تحریر موجود در ایران از کشورهای چین،‌ هند و اندونزی وارد می‌شود و هیچ یک از این کشورها توقف تولید در فصل زمستان نخواهند داشت.
از سوی دیگر برخی از واردکنندگان کاغذ بالک که این سال‌ها کاغذ محبوب ناشران عمومی برای چاپ کتاب بوده است،‌ نیز از تعطیلی کارخانه‌ها در برخی کشورهای اروپایی خبر داده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها یک کارخانه تولید کاغذ بالک در نروژ اقدام به توقف تولید کرده است و سایر کارخانه‌های اروپایی کاغذ بالک همچنان فعال هستند و تغییر قیمت تازه‌ای نداشته‌اند. در عین حال حجم عمده کاغذ بالک وارداتی به ایران از سوئد تهیه می‌شود.
 قیمت هر بند کاغذ بالکی امروز در بازار کاغذ،‌ بین ۷۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. کارشناسان بازار معتقد هستند که افزایش قیمت بالک در ماه‌های پایانی سال کمتر محتمل است مگر اینکه تغییر محسوسی در بازار ارز ایجاد شود.
کاغذ بالک از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و نسبت به کاغذ چاپ و تحریر از ثبات بیشتری برخوردار است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط