قیمت طلا امروز (گرم و مثقال ۱۸ عیار، اونس جهانی)

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۷/مهر/۱۴۰۰

امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار مانند روز قبل رشد قیمت را تجربه کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار که روز قبل تا ۱,۱۴۷,۲۰۰ (یک میلیون و یکصد و چهل و هفت هزار و دویست ) تومان رسیده بود، امروز – چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ مصادف با ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱ – با رشد ۰.۷۷ درصدی به ۱,۱۵۶,۲۰۰ (یک میلیون و یکصد و پنجاه و شش هزار و دویست ) تومان رسید.

  • هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۱,۱۵۶,۲۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۷۷ درصدی داشته است.
  • هر مثقال طلا ۱۸ عیار، امروز به ۵,۰۰۸,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۷۷ درصدی داشته است.
  • هر اونس طلا در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۳.۵۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ افزایش، ۱,۷۴۱ نرخ گذاری شد.
  • هر گرم طلا ۲۴ عیار در بازار ۳۴۰ روز پیش نسبت به ۴۱۶ روز پیش، با ۳۳۱۹۰۰ تومان افزایش، ۱,۷۵۴,۳۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

 جدول قیمت بازار طلا امروز

گرم طلا ۱۸ عیار۱,۱۵۶,۲۰۰ تومان
مثقال طلا ۱۸ عیار۵,۰۰۸,۰۰۰ تومان
اونس طلا۱,۷۴۱.۱۰ دلار
گرم طلا ۲۴ عیار۱,۷۵۴,۳۰۰ تومان
آخرین بروزرسانی چهارشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸

  • سکه امامی، امروز به ۱۱,۸۸۷,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰ درصدی داشته است.
  • نیم سکه در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۵۰۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.
  • ربع سکه در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۴۱۰۰۰ تومان افزایش، ۳,۵۵۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.
  • هر سکه گرمی در بازار روز قبل نسبت به ۳ روز پیش، با ۲۰۰۰ تومان افزایش، ۲,۱۹۱,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

جدول قیمت بازار قیمت سکه

سکه امامی۱۱,۸۸۷,۰۰۰ تومان
منیم سکه۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
ربع سکه۳,۵۵۰,۰۰۰ تومان
سکه گرمی۲,۱۹۱,۰۰۰ تومان
آخرین بروزرسانی چهارشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸

نحوه تعیین قیمت طلا

هر کالایی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود اما درباره طلا که یک قیمت واحد دارد عرضه و تقاضا چگونه در سراسر جهان می توانند با یکدیگر دیدار کنند؟به دلیل بانک های بزرگ طلا و بانک های مرکزی معاملات به گونه ای انجام می شود که در نهایت قیمت طلا در بازار جهانی یک قیمت واحد است.اما نحوه تعیین قیمت این گونه است.هر روز کاری قیمت جهانی طلا به صورت توافقی و در دو نوبت از طریق بانک های بزرگی که صاحبان شمش طلا هستند به صورت تلفنی تعیین می شود.در واقع صبح و بعد از ظهر به وقت لندن (صبح نیویورک) ۵بانک بزرگ شمش طلا در تماس های تلفنی با یکدیگر تعیین قیمت می کنند. در این تماس های تلفنی رییس گروه، قیمتی را اعلام می‌کند و این پنج بانک با تماسی که با مشتریان خود می‌گیرند نهایتا در زمان محدودی که شاید به ده دقیقه نرسد به یک قیمت توافقی برای خرید و فروش طلا دست پیدا می کنند قیمت توافق شده به دنیا اعلام می شود و مبنای باز شدن بازار قرار می گیرد در این معاملات، واحد معامله ۱۰ شمش طلا است. وزن شمش های طلا حدود ۴۰۰ اونس است این شمش ها در یکی از بانک‌های شمش طلا در لندن تحویل می شود. قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ مبنایی قرار می گیرد تا دیگر بانکها و مشتریان عمده برا مبنای آن اقدام به خرید و فروش کنند. www.goldfixing.com

در سراسر روز نیز طلا در بورس های کالایی به قیمت لحظه ای خرید و فروش می شود این قیمت ها در حول و حوش قیمت توافق شده ۵ بانک مرکزی که به وقت صبح لندن تعیین شده تغییر می‌کند تا مجددا در بعد از ظهر قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ اعلام شود. به این ترتیب قیمت‌های لحظه‌ای طلا در بورس‌های کالا انحراف کمی از قیمت‌های توافقی در لندن را خواهند داشت. البته خریداران کوچک و خرد امکان دسترسی به اونس طلا با این قیمت در بورس‌ های کالایی را ندارند و این قیمت مخصوص خریداران عمده است. 

قیمت آتی طلا 

منظور از قیمت آتی طلا قیمتی است که خریداران و فروشندگان بر سر  تحویل طلا در زمان آینده به توافق می‌رسند. این قراردادها می‌تواند بین دو طرف به طور خصوصی بسته شود یا از طریق بورس‌های کالا، بین خریداران و فروشندگان به طور محرمانه تنظیم شود.در عرف بازارها به خصوص بورس های کلالیی بزرگ جهان برای هشت ماه از سال تحویل طلا دارند. ماه‌های دسامبر، ژانویه، فوریه، مارس، آوریل، ژوئن، اوت و اکتبر ماههایی هستند که به صورت روتین تحویل طلا انجام می شود.طبق استانداردی که در بورس های کالایی رعایت می شود طلاهای تحویلی به مشتریان باید دارای درجه خالصی ۹۹.۵ باشد. هر قرارداد آتی نیز برابر ۱۰۰ اونس (حدود ۳۱۵ گرم است.)

دلیل جذابیت طلا

سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری معمولا چندین گزینه پیش رو دارند بازار سرمایه که در آن می توانند سهام یا اوراق قرضه دولتی و خصوصی را بخرند می توانند در بانکها سپرده گذاری کنند و از قبل این سپرده گذاری درصد سود ثابتی بگیرند می توانند در مستغلات سرمایه گذاری کنند و از تفاوت قیمت سود گیری کنند.بسته به ریسک طلبی فرد گزینه های سرمایه گذاری متفاوت است.اما سرمایه گذاری روی طلا در چه شرایطی انجام می شود.برخی اعتقاد دارند سرمایه گذاری روی طلا یک نوع سرمایه گذاری مرده است و فقط ارزش حفظ پول دارد اما برخی دیگر نظری متفاوتی دارند.آنچه مشخص است نگهداری طلا بازده مشخص و مطمئنی ( نظیر سود سپرده‌های بانکی یا اوراق قرضه ) به دنبال نخواهد داشت زیرا قیمت طلا در معرض نوسان است بنابراین وقتی یک سرمایه گذار تصمیم می گیرد دارایی خود را به طلا تبدیل کند ریشه در دو نوع ذهنیت دارد یا تصور می کند قیمت طلا در بازار افزایشی خواهد بود که در این  حالت با نوعی رفتار سفته بازارنه یا شرط بندی روبرو هستیم.حالت دیگر نوعی اطمینان خاطر است طلا دارایی امن است برخی سرمایه گذاران با هدف حفظ قدرت پول خود طلا می خرند در کشورهایی که تورم بالا دارند این رفتار می تواند زیاد به چشم بخورد در این حالت طلا به عنوان یک پناهگاه شناخته می شود.زیرا  گزینه‌هایی (نظیر خرید‌سهام ) به هرحال خطر از دست دادن اصل سرمایه را با خود دارند.اما طلا در بلند مدت بری از چنین خطری است.

اونس طلا

اونس یک واحد سنجش است.در گذشته و در روم باستان یک دوازدهم لیور بوده است این میزان درفرانسه یک شانزدهم لیور است که وزنی قریب به ۳٠ گرم برآورد می شود.در مجموع واحد اونس در دو قالب انگلیسی و امریکایی است در قالب انگلیسی هر اونس حدود ۲۸ گرم است و در واحد آمریکایی هر اونس معادل ۳۱.۱ گرم است.در بازار جهانی طلا هر اونس بر مبنای واحد امریکایی محاسبه می شود.

رکورد های تاریخی اونس طلا

اونس طلا در ۲۰ سال گذشته سه رکورد قیمتی را جابجا کرده است.بالاترین سطح قیمتی که طلا لمس کرده است ۱۹۲۱ دلار بوده است.این اتفاق در سال ۱۳۹۰ اتفاق افتاده است.اما رکورد بالاترین قیمت بسته شده که به معنای پایان کار بازار ها با آن قیمت است یک روز قبل از این تاریخ زده شده است.طلا در در ۱۴ شهریور همان سال با قیمت ۱۹۲۰ بسته شد تا بالاترین رکورد اسمی تاریخ قیمتی را ثبت کند.پایین تریخ سطح قیمتی طلا  نیز در ۲۰ سال گذشته ۲۵۵ دلار بوده است.

رکورد بالاترین قیمت باز شده برای اونس طلای جهانی مربوط به شهریور سال ۱۳۹۰ است.قیمت باز شده قیمتی اسن که بازارها کار خود را با آن آغاز می کنند.در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۰ بازار جهانی طلا با قیمت ۱۹۰۳ دلار باز شده است.پایین تذرین قیمت باز شده نیز در ۲۰ سال گذشته روز ۱۴ فروردین ۱۳۸۰ است هر اونس طلا در این روز با قیمت ۲۵۵ دلار آغاز به کار کرد.

تفاوت طلا ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

عیار واحد اندازه گیری خالصی فلزات است که معولا از ۲۴ به معنای خلوص کامل شروع می شود.برای خالص بودن طلا نیز از عیار استفاده می شود که وجه لاتین ان قیراط است.در کشورهای مختلف مبنای عیار متفاوت است.برای مثال در کشورهای عربی و چین مبنای عیار ۲۴ است.در روسیه نیز عیار مرسوم از ۹ تا عیار متفاوت است.

طلای ۲۴ عیار طلایی است که درجه خلوص آن ۱۰۰ درصدی است.اگر به حافظه خود مراجعه کنید در برخی فلیم ها و کارتون ها سکه را گاز می گفتند.این کار با هدف مشخص شدن عیار طلا بود اگر جای دندان روی سکه می ماند عیار سکه ۲۴ عیار بود.هر چه عیار طلا بالاتر باشد مقاومت آن در برابر فشار خارجی کمتر است.مبنای طلا در ایران ۱۸ عیار است.طلای ۱۸ عیار طلایی است که درجه خالصی طلای ان ۷۵ درصد است.یعنی طلای های تولید شده در ایران از چنین ترکیبی برخودار است:۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد باقی مانده نیکل،روی،آهن،مس و.. است.در یک جمع بندی می توان گفت چهار عیار پرکاربرد طلا به این شرح است:

  • طلای ۲۴ عیار با ۱۰۰ درصد خلوص
  • طلای ۱۸ عیار با ۷۵ درصد خلوص
  • طلای ۱۴ عیار با ۵۸ درصد خلوص 
  • و سرانجام طلای ۱۰ عیار با حدود ۴۲ درصد خلوص

مثقال طلا

از قدیم در جوامع اسلامی واحد های برای محاسبه وزن بوده که به واحد توزین معروف است.برخی از این واحدها در بازارهای دیگر نیز کاربرد پیدا کرده است.مثقال از جمله واحدهای توزین است که از روزگار قدیم در بازار طلا کاربرد دارد.هر مثقال معادل ۴.۶ گرم است و کاربرد مثقال در بازار طلای ایران بیشتر برای طلای آب شده است.عمده فروشندگان و خریداران طلای آب شده را مبنای مثقال خرید و فورش می کنند.

گرم طلا

گرم نیز یکی از واحدهای وزن کشی در بازار طلا است معمولا گرم در معاملا خرد کاربرد دارد و طلا فروشان از این واحد برای داد و ستد با مشتریان عادی استفاده می کنند.

چکش خوری طلا

طلای قابلیت چکش خواری فوق العاده ای است به گونه ای که ۴۰ گرم طلا قابلیت آن را دارد که تبدیل به یک ورق چند متری شود.البته این روق به شدت نازک خواهد شد. 

طلای آب شده

طلای دست دوم و اسقاطی در بازار که از سوی برخی طلاسازها ذوب می شود طلای آب شده می گویند.واحد معامله طلای آب شده مثقال است و برای مصارف صنعتی و زینتی کاربرد دارد.در سالهای اخیر طلای آب شده خاصیت سرمایه ای پیدا کرده است.معامله گران در کنار ارز و سکه هر روز طلای آب شده را نیز داد و ستد می کنند.در واقع معاملات سفته بازانه یا با هدف کسب سود به این بخش نیز نفوذ کرده است.واحد معامله در بازار سفته بازی طلای آب شده کیلو گرم است.

قطب طلا در ایران

به لحاظ تولید صنعتی قطب تولید طلا اصفهان است اما مرکز مصارف سنتی و صنعتی کماکان تهران است.پس از این دو نقطه آذربایجان شرقی و غربی به همراه یزد قطب های تولید طلای ایران به حساب می آیند.

ویژگی های طلا

در بازار های بین المللی و جهانی دو محصول در حکم کالای استراتژیک هستند نفت و طلا.طلا بواسطه ویژگی های ذاتی که دارد مشمول چنین صفتی شده است.مهم ترین این ویژگی های عبارتند از:

فساد ناپذیری: جنس طلا به گونه ای که هرگز فاسد نمی شود حتی اگر سالیان سال زیر خاک بماند بازهم فساد به این محصول نفوذ نمی کند در واقع زنگ نمی زند و در مقابل رطوبت،تغییرات اقلیمی و محیط های اسیدی مقاوم است.از همین رو به طلا فلز نجیب نیز می گویند.تنها اسیدی که می تواند طلا را حل کند نیترو-هیدروکلریک اسید است به همین دلیل نیز به آن تیزاب سلطانی می گویند.اگر در داستان می ببیند بسیاری از گنج ها در قالب طلا پنهان می شوند به واسطه این صفت است.

برخـورداری از مقبو لیـت عامـه:در اقتصاد کالاها هر چه کمیاب تر باشد ارزش بیشتری دارد.طلا در جهان حجم محدودی دارد تاکنون(پایان سال ۲۰۱۷ میلادی) در طول تاریخ ۱۹۰ هزار تن در طول تاریخ استخراج شده است.قابلیت های زیئنی،پزشکی،ذخیره ارزش و.. این فلز موجب شده بدلیل کاربردی که در جواهرات تزئینی دارد با تقاضای زیادی روبرو باشد.

قـدرت نقدشوندگی: طلا در کنار ویژگی های فنی و کاربردی بواسطه رویکرد فرهنگی بسیاری از کشورها در طول تاریخ دارای محبوبیت بوده است.این عوامل موجب شده همواره برای خرید طلا مشتری باشد و این ویژگی سبب شده طلا یک امتیاز اقتصادی به دست بیاورد.کالایی باشد که سریع تبدیل به پول نقد شود.

هزینه نگهداری پایین: اگر ترس از سرقت نباشد نگهداری طلا نیاز به هیچ هزینه ای ندارد و می توان طلا ها را سالها در کمد،صندوق ها و.. نگهداری کرد. 

پول کالایی در جوامع مختلف بوده و یکـی از پشـتوانه هـای اصـلی همـه ارزهاسـت .

عوامل موثر بر قیمت طلا

در زمان حاکم شدن رکود بر اقتصاد کشورها دولت تلاش می کنند از طریق برخی سیاست ها با رکود مقابله کنند.این اقدام که از کانال بانک مرکزی یا بودجه دولت انجام می شود در قالب سیاست های پولی و مالی شناخته می شود.هدف این اقدامات تثبیت اقتصادی است.اثر گذاری این سیاست ها علاوه بر بخش واقعی اقتصاد که بخش تولیدی است ارزش پول کشورها را نیز در بر می گیرد.برای مثال با افزایش تورم کاهش قدرت خرید پول ملی قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن تغییر می کند.اگر این کشور در اقتصاد جهان سهم بالایی داشته باشد تورم آن اقتصاد جهانی را نیز متاثر می کند.در مجموع عوامل موثر بر قیمت طلا را می توان ذیل این عناوین دسته بندی کرد:

ارزش دلار در بازارهای جهانی

در بازار های جهانی و بورس های کالایی قیمت طلا بر مبنای دلار انجام می شود به همین دلیل تغییرات ارزش دلار  یکی از متغیرهای کلیدی و تاثیر گذار بر قیمت طلا در بازار جهانی است. با توجه به سهم و اثر گذاری اقتصاد آمریکا بر اقتصاد و بازار های جهانی کـاهش ارزش دلار به معنی تضعیف اقتصاد جهان است.در این حالت با توجه به مقبولیت طلا که یک پناهگاه در تلاطمات اقتصادی به حساب می اید و می تواند ارزش دارایی ها را حفظ کند توجه ها به سوی این فلز گران بها جذب می شود.نکته دیگر آنکه کاهش ارزش دلار باعـث کـاهش ارزش دارایـی هـای دلاری می شود به همین خاطر سرمایه گذاران با هدف حفظ ارزش دارایی های خود به دنبال یک کالای مطمئن می گردند.قالبیت ها طلا موجب شده در کنار چند کالای دیگر یک دارایی امن به حساب اید. تنزل ارزش دلار به کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی کشورهای مختلف منجر می شود و آنها نیز می توانند جزء مشتریان بالقوه طلا باشند.

نرخ بهره در اقتصاد جهان

در اقتصاد نرخ بهره قیمت پول است.اما در اقتصاد جهان کشورهایی بزرگی مانند امریکا با تغییر نرخ بهره به سرمایه گذاری در اقتصاد خود جهت می دهند.برای نونه وقتی نرخ بهره در اقتصاد آمریکا بالا می رود نشانه رونق است در این وضعیت به واسطه آنکه طلا به عنوان یک دارایی بدون بهره است و به ارزش خود متکی است با کاهش جذابیت روبرو می شود.زیرا در رونق اقتصادی بازدهی سایر بخش ها مانند بازار سرمایه و تولید افزایش می یابد.سرمایه گذاران در شرایط رونق ترجیح می دهند  برای کسب سود بیشتر به سمت اوراق قرضه شوند زیرا علاوه بر ارزش اسمی دارای سود مازاد نیز است. وقتی تمایل برای خرید طلا به عنوان یک دارایی بدون پرداخت بهره کمتر شود همین موضوع تقاضای طلا را کمتر می کند و باعث افت قیمت طلا خواهد شد.این وضعیت در شرایط کاهش نرخ بهره معکوس می شود.کاهش نرخ بهره به معنی کسادی و در ادامه رکود اقتصادی است.در این حالت سرمایه گذاران می دانند با کاهش نرخ بهره و احتمالا افزایش تورم ممکن است ارزش دارایی های نقدی آنان کم شود و تورم جدید سود مورد انتظار آنان در اوراق قرضه محقق نکند.بنابراین با هدف مصون نگه داشتن دارایی های خود از تورم به سوی طلا هجوم می اورند و در این بازار پناه می گیرند.

تورم

مقایسه روند تاریخی قیمت طلا و تورم جهانی (شامل قیمت نفت) نشان، دهنده وجود ارتبـاط مسـتقیم میـان ایـن دو اسـت. بایـد گفـت کـه نفـت و طـلا هـر دو از کالاهـای کمیـاب و استراتژیک محسوب میشوند و رابطه نزدیکی با تورم جهانی دارند.اگر تورم در اقتصاد جهان بالا رود قیمت طلا نیز بالا خواهد رفت و در زمان کاهش نرخ تورم قیمت طلا نیز کاهش می یابد.

قیمت جهانی نفت

ارتبـاط تنگـاتنگی میـان نفـت و طـلا وجـود دارد؛ زیـرا هم طلا و نفت استراتژیکی هستند از تحولات اقتصادی اثر می پذیرند.نکته دیگر انکه طـلا و نفـت جزء کالاهایی محسوب می شوند که تجدید ناپـذیر هسـتند کـه در واقـع عرضـه آنها محـدود بـه مقـدار موجودی آنها در طبیعت است، در مقابل طلا همچون پول دارای ویژگی ذخیـره ارزش اسـت و از نقدپـذیری بالایی برخوردار است و افراد به عنوان ذخیره یا سرمایه از آن بهره می جویند.زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی صعودی می شود برای چرخش جریان نفت نیاز به دلار بیشتری است.معمولا آمریکا این افزایش قیمت را با چاپ دلار تامین مالی می کند. افـزایش حجـم دلار و عرضه آن در بازار بین المللی موجب کاهش ارزش و قدرت خرید دلار می شود.تمامی این تحولات موجب می شود گرایش دولت های دیگر به طلا افزایش یابد.

ذخایر طلا چقدر است؟

برآورد می شود ذخایر کشف طلا در طول تاریخ ۲۴۴ هزار تن باشد که از این رقم ۱۹۴ هزار تن استخراج شده است و ۵۴ هزار تن هنوز در زیر زمین قرار دارد.با توجه به توان تکنولوژی کنونی پیش بینی می شود مقدار باقی مانده تا ۲۰ سال آینده استخراج شود.البته ذخایر طلا دو دسته هستند:ذخایر (طلای معدن اقتصادی با قیمت غالب طلا). و منابع طلایی که به طور بالقوه برای معدن اقتصادی خواهد بود اما بهره برداری نیازمند بررسی بیشتر و در نظر گرفتن سطوح قیمت های مختلف است.

رابطه قیمت طلا و دلار

قیمت دلار در بازار جهانی دو نقش دارد؛نقش عملیاتی و نقش مبنایی.در حالت اول بسیاری از کالاها و داد ستدها بر مبنای دلار انجام می شود. در حالت دوم ممکن است کالا یا خدمت داد و ستد شده با ارزهای دیگر انجام شود؛ اما مبنای قیمت گذاری دلار باشد.بنابراین دلار به واسطه این دو نقش در اقتصاد جهان یکی از ارزهای مسلط به حساب می‌آید.به همین واسطه نیز تقویت و تضعیف دلار می‌تواند با برخی کالاها رابطه عکس داشته باشد.

یکی از کالاهایی که دلار با آن رابطه معکوس دارد اونس طلا است.به این حالت که هر گاه دلار تقویت می شود اونس تضعیف می شود و عکس آن هر گاه دلار تضعیف می شود قیمت اونس تقویت می‌شود.برای اینکه این رابطه به صورت ملموس‌تری درک شود؛ فرض کنید در اقتصاد جهان فقط دو ارز دلار و یورو وجود دارد.در فرض دوم قیمت یک اونس طلا ۱۵۹۴ دلار و ۱۲۲۳ یورو در نظر گرفته می‌شود و بالاخره در فرض سوم نرخ تبدیل یا نرخ برای  یورو به دلار ۳۰۳/۱ (۱۱/۱) در نظر گرفته شود.

در این حالت خریداران آمریکایی برای خرید هر اونس طلا  ۱۵۹۴ دلار می بپردازند در مقابل اروپایی‌ها نیز ۱۲۲۳ (۱۴۳۴) یورو بابت خرید و فروش هر اونس طلا رد و بدل می کنند.حال به هر دلیل ارزش برابری یورو به دلار از ۳۰۳/۱ دلار به ۴/۱  افزایش یابد.یعنی برای هر یک یورو یک دلار و چهار سنت پرداخت شود.

در این حالت اگر قیمت طلا در سطح۱۵۹۴ دلار تثبیت شود، قیمت طلا برای دارندگان یورو که با دارندگان دلار معامله می‌کنند به ۱۱۳۸ یورو تنزل پیدا خواهد کرد. برای امتحان می توانید نرخ دلاری طلا را بر نرخ برابری یورو به دلار تقسیم کنید تا تفاوت ها را به صورت ملموس تری دریابید. در این حالت، تعادل خرید و فروش میان صاحبان یورو و دلار از بین می رود زیرا فروشندگان طلا در حوزه یورو علاقه کمتری به فروش طلای خود  به قیمت ۱۵۹۴ دلار خواهند داشت زیرا یورو کمتری از این فروش عاید آنها خواهد شد در مقابل خریداران طلا در حوزه یورو علاقه بیشتری دارند که طلای با قیمت ۱۵۹۴ دلار را بر مبنای یورو خریداری کنند زیرا می توانند یورو کمتری بپردازند اما طلای بیشتری صاحب شوند.

در این وضعیت بنابراین با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، باید قیمت طلا به یورو بیشتر از ۱۱۳۸ یورو بشود. اگر قرار باشد که قیمت طلا به یورو بیشتر از ۱۱۳۸ بشود، اجبارا با توجه به نرخ برابری ۴/۱، قیمت طلا به دلار باید بیشتر از ۱۵۹۴ باشد. تضعیف دلار نسبت به یورو به دلیل وجود دلار‌های بیشتر نسبت به یورو اتفاق می‌افتد و چون دلار بیشتری برای خرید طلا وجود دارد، می‌توان گفت که تحت شرایط این مثال، تعادل قیمتی برای طلا در قیمت ۱۷۱۲ دلار اتفاق خواهد افتاد.

گواهی سپرده طلا چیست 

اول باید گواهی سپرده را تعریف شود. گواهی سپرده یک نوع ابزار مالی است که دارنده این گواهی بر روی دارایی سپرده‌گذاری شده مالکیت دارد. گواهی سپرده انوع مختلفی دارد. برای مثال گواهی سپرده طلا، حکم مالکیت سکه فیزیکی طلا برای صاحب اوراق را دارد. برخی اوراق گواهی سپرده قابلیت انتقال به غیر دارند، یعنی در صورت تمایل صاحب این اوراق می‌تواند به قمیت توافقی به طرف دیگری بفروشد. اوراق گواهی سکه قابلیت انتقال به غیر را ندارند و در صورت گم شدن یا سرقت این اوراق، مشکلی پیش نمی‌آید؛ چراکه سکه تنها به صاحب مشخصات اوراق تحویل داده می‌شود. بنابراین هیچ دغدغه و نگرانی برای نگه‌داری این اوراق در منزل وجود ندارد.

از اسفند سال ۹۴ ابزاری با نام گواهی سکه در بازار مالی ایران راه‌اندازی شد. صاحبان سکه طلا می‌توانستند با تحویل سکه‌های خود به بانک‌ها، گواهی سپرده دریافت کنند و با باز کردن حساب بورسی این اوراق را در بازار به جای سکه فیزیکی معامله کنند.

فرض کنید به جای تحمل ریسک نگه‌داری سکه در منزل و ریسک تقلبی سکه فیزیکی، به راحتی در خانه بشینید و روزی چندین بار به هر تعداد که خواستید به صورت آنلاین اوراق سکه را معامله کنید. اوراق سکه منتشر شده در بورس قابلیت تحویل یک روزه را دارند و در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به انبار بانک‌ها سکه فیزیکی معادل را تحویل بگیرید.

سکه قابل قبول سکه تمام بهار آزادی سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ و وزن ۱۳۳/۸ هست. در واقع به جای معامله فیزیکی سکه می‌توانید برای تحویل سکه به انبار یا دریافت سکه از انبار، حضور شخص خریدار یا نماینده قانونی وی (با مدارک شناسایی و وکالت‌نامه) الزامی است.

استاندارد پایه پولی  طلا

تاریخ طلا مدتهاست که با پول در ارتباط است ، اما طلا پس از وقوع جنگ جهانی دوم ، این نقش را در اقتصادهای توسعه یافته منصرف کرد. در پایان جنگ ، سیستم پولی برتون وودز ، رژیمی با نرخ ارز ثابت ایجاد شد. این سیستم در سال ۱۹۷۱ شکسته شد هنگامی که ایالات متحده به طور یک جانبه به استاندارد طلا خود پایان داد ، که تبدیل طلا و دلار را به ۳۵ دلار در هر اونس تعیین کرد.

ارجاع به استاندارد طلا اغلب به دو دوره مهم در تاریخ اشاره دارد: آن مربوط به استاندارد کلاسیک طلای و سیستم تعویض طلای برتون وودز پس از برتون وودز .در واقع اصطلاح استاندارد طلا به سیستم پولی اطلاق می شود که در آن ارزش پول بر پایه طلا است.این استاندارد در مقابل سیستم فیات قرار دارد که بر اساس آن ارزش ارز مبتنی بر کالاهای فیزیکی نیست بلکه در عوض مجاز به نوسان پویا در برابر سایر ارزها در بازارهای ارز است.ارزش پولهای فیات درنهایت مبتنی بر این واقعیت است که از طریق مصوبه دولت به عنوان مناقصه قانونی تعریف می شوند.

در دهه های قبل از جنگ جهانی اول ، تجارت بین المللی بر اساس آنچه که به عنوان استاندارد طلای کلاسیک شناخته می شود انجام شد. در این سیستم ، تجارت با استفاده از طلا فیزیکی تسویه می شد.در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد ، طلا برای اولین بار به سکه تبدیل شد و قابلیت استفاده آن به عنوان یک واحد پولی را افزایش داد. قبل از این ، طلا را هنگام تسویه حساب معاملات می بایست وزن کرد و از نظر خلوص آن را بررسی کرد.سکه های طلا یک راه حل کامل نبودند. 

معرفی پول های کاغذی اروپا در قرن شانزدهم میلادی و با استفاده از ابزار بدهی صادر شده توسط اشخاص خصوصی صورت گرفت. در حالی که سکه های طلا و شمش همچنان بر سیستم پولی اروپا تسلط داشتند ، تا قرن ۱۸ میلادی شروع به تسلط پول کاغذی نکرد. درگیری بین پول کاغذ و طلا سرانجام منجر به معرفی استاندارد طلا خواهد شد.

ظهور استاندارد طلا

استاندارد طلا یک سیستم پولی است که در آن پولهای کاغذی آزادانه به یک مقدار ثابت از طلا تبدیل می شوند. به عبارت دیگر ، در چنین سیستم پولی ، طلا ارزش پول را پس می گیرد. بین سالهای ۱۶۹۶ و ۱۸۱۲ ، توسعه و رسمیت استاندارد طلا با شروع پول های کاغذ مشکلات ایجاد کرد.

انگلستان اولین کشوری شد که رسماً استاندارد طلا را تصویب کرد. تا سال ۱۹۰۰ ، اکثر کشورهای توسعه یافته با استاندارد طلا پیوند داشتند. جالب اینجاست که ایالات متحده یکی از آخرین کشورهایی بود که به آن پیوست. در حقیقت ، یک لابی نقره ای قدرتمند مانع از آن شد که طلای جهان تنها استاندارد پولی در طول قرن نوزدهم باشد.

از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۴ ، استاندارد طلا در اوج خود قرار داشت. در این دوره ، شرایط سیاسی تقریباً ایده آل در جهان وجود داشته است. دولت ها خیلی خوب با هم کار کردند تا سیستم کار کند ، اما با شروع جنگ جهانی همه چیز به یکباره تغییر کرد.

سقوط استاندارد طلا

با جنگ جهانی اول ، اتحادهای سیاسی تغییر یافت ، بدهی بین المللی افزایش یافت و وضعیت بودجه دولت ها بدتر شد. اگرچه استاندارد طلا به حالت تعلیق در نیامده بود ، در طول جنگ اوضاع ناخوشایند بود و ناتوانی خود را برای حفظ شرایط خوب و بد نشان می داد. این باعث عدم اعتماد به نفس در استاندارد طلا شد که فقط مشکلات اقتصادی را تشدید می کرد.از آنجا که عرضه طلا همچنان از رشد اقتصاد جهانی عقب می ماند ، پوند استرلینگ انگلیس و دلار آمریکا به ارزهای ذخیره جهانی تبدیل شدند. کشورهای کوچکتر به جای طلا نگهداری بیشتر این ارزها را آغاز کردند. 

با پایان یافتن جنگ جهانی دوم ، قدرتهای پیشرو غربی برای تدوین توافقنامه برتون وودز ، که چارچوبی برای بازارهای جهانی ارز تا سال ۱۹۷۱ بود ، ملاقات کردند. در سیستم برتون وودز ، تمام ارزهای ملی در رابطه با دلار آمریکا که تبدیل به ارز ذخیره غالب شد. دلار نیز به نوبه خود با نرخ ثابت ۳۵ دلار در هر اونس به طلا تبدیل شد. سیستم مالی جهانی با وجود روشی غیرمستقیم همچنان براساس استاندارد طلا عمل کرد.این توافق منجر به ایجاد رابطه جالبی بین طلا و دلار آمریکا در طول زمان شده است. در دراز مدت ، کاهش قیمت دلار به معنای افزایش قیمت طلا است. 

طلا پشتوانه پولی کشورها

پول معمولاً به عنوان ارز گفته می شود. از نظر اقتصادی ، هر دولت سیستم پول خود را دارد.کشورهای برای انتشار پول بر مبنای واحد پول خود سبدی درست می کنند که این سبد برگرفته از کالاهای مختلف است.یکی از خاصیت مهم این سبد قدرتمند بودن کالاهای انتخابی است که در همه شرایط اعتبار و مشروعیت دارند.طلا یکی از این کالاها است.

با وجود برچیده شدن نظام پایه پولی طلا اما هنوز بسیاری از کشور ها هستند که سهمی از ذخایر خود را به طلا می دهند.۷۴ درصد از ذخایر آمریکا به طلا است.ارزش این ۷۴ درصد تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۸۱۰۰ تن برآورد می شود.پس از آمریکا،رتبه دوم ذخایر از ان آلمان است که حدود ۳۳۶۶ تن ارزیابی می شود.در بین کشورها به لحاط تناژ پایین ترین رقم از آن گینه است.سهم طلا از پشتوانه پولی گینه در حدود یک و نیم تن است اما به لحاظ درصد این رتبه از ان جمهوری چک است.به نظر این کشور ترجیح داده برای ذخایر پولی خود بجای طلا از سایر ابزارها استفاده کند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط