علت افزایش قیمت کاغذ در سال ۱۴۰۱ چیست؟

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۰/مرداد/۱۴۰۱

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در خصوص گرانی کاغذ گفت: نوسان قیمت ارز در ماه‌های گذشته و همچنین درگیری میان روسیه و اوکراین در افزایش قیمت کاغذ به شدت موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کاربران خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» با عنوان «علت افزایش قیمت کاغذ در سال ۱۴۰۱ چیست؟ » عنوان کرده‌اند، متأسفانه در سال جدید قیمت انواع کاغذ در بازار با افزایش قیمت ۴۰ درصدی مواجه شده است. هیچ‌کس هم در این ارتباط توضیح یا دلیلی ارائه نمی‌دهد.
افزایش قیمت کتاب‌های تازه منتشر شده در چهار ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ نسبت به میانگین سال‌های گذشته بیشتر بوده که یکی از دلایل این گرانی افزایش قیمت کاغذ است. روند افزایش قیمت کاغذ در بازار همچنان ادامه دارد و قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گِرَماژ ۷۰ گرمی به بندی حدود  ۹۳۰ تا ۹۴۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت در بازار مشمول انواع دیگر نیز شده است. برای نمونه کاغذ گلاسه از کیلویی ۳۸ هزار تومان به کیلویی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است و قیمت هر بسته کاغذ A۴ نیز از کیلویی ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان به  حدود ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.
۲ دلیل اصلی برای گرانی کاغذ وجود دارد
احمد شریفان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درخصوص افزایش قیمت کاغذ در چهار ماه گذشته اظهارداشت: در چهار ماه گذشته، تورم را نه تنها در کاغذ بلکه در سایر اقلام نیز داشتیم و این مشکل در سطح کشور در ابعاد مختلف وجود دارد.
وی افزود: دو دلیل اصلی گرانی در بحث کاغذ وجود دارد؛ اول نوسان قیمت ارز؛ چون بازار کاغذ، بازاری کاملاً وارداتی است و درصد کمی تولید داخل داریم و تا زمانی که شرکت‌های داخلی پویا شوند، فرآیند بازار وارداتی است.
شریفان گفت: دومین دلیل دیگر جنگ میان اوکراین و روسیه است که این مسئله به شدت تاثیرگذار بوده، چرا که اوکراین یکی از شاه‌راه‌های توزیع کاغذ است. پیش از این کشورهای فروشنده کاغذ را تنی با ۸۰۰ دلار می‌فروختند که الان با ۱۲۵۰ یا ۱۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد. قطعاً قیمت کاغذ و به تبع آن مشتقاتش همچون کتاب و … افزایش پیدا می‌کند و اگر تاجر از داخل، کاغذ خود را تهیه کند، ارزان‌تر درمی‌آید و بازار متعادل می‌شود.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط