خریداران بورس بازی آخر را بُردند/شرایط شکننده بازار

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۳/آبان/۱۴۰۰

معاملات بازار سهام روز آخر هفته را با بهبود نسبی موقعیت خریداران نسبت به فروشندگان به پایان رسید.

معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه درحالی با شیب صعودی ادامه دار دنبال شد که بازار از روز شنبه خود را آماده ورود به کانال ۱.۴ میلیون واحد می کند.

شاخص کل بورس در هفته ای که سپری شد از محدوده پایین ۱.۳۹۳ میلیون واحد در روز چهارشنبه هفته گذشته تا ۱.۳۴۰ میلیون واحد هم سقوط کرد اما در پایان هفته، این روند برعکس شد و عدد شاخص در نقطه ۱.۳۹۸ میلیون واحد ایستاد. روند معاملات در این روز با تحرکات سمت تقاضا و بهبود اندک شرایط دنبال شد.

اگرچه ارزش صفوف خرید صف های خرید و سرانه خرید حقیقی ها در روز پایانی با شرایط بهتری دنبال شدند اما شرایط فعلی شکننده و ناپایدار است. چالش بازار هم در همین نکته خلاصه می شود که شرایط ممکن است تغییر کند و البته به تناسب این وضعیت دوباره مسیر حرکت شاخص تغییر کند. البته ارزش معاملات خُرد هم فعلا پایین است و نقدینگی در بازار به قدری نیست که بخواهد ارزش معاملات خُرد را متاثر کند.

با توجه به اعلام رسمی از سرگیری مذاکرات برجامی وین از ۸ آذر، فعالان بورس در سبد تحلیلی خود عامل مذاکرات برجامی را هم اضافه و به تناسب تحولات و پیشرفت ها تاثیرات اخبار و رخدادهای مذاکرات برجامی را با حساسیت بیشتری دنبال میکنند.

شرایط شکننده و ناپایدار

در تحلیل روند بررسی شاخص ها مشخص شد خریداران با از کار افتادن دو موتور رشد بازار یعنی تغییرات مثبت دلار و کامودیتی ها در موقعیت های معاملاتی با تردید و ترس بیشتری دادوستدها را پی گرفتند. ریزش شاخص و افت قیمت ها در نقطه ارزندگی سهام، تحلیلگران را برآن داشت که دوباره برگشت و ورود پول حقیقی ها را تایید کنند. رشد دوباره شاخص البته بعد از جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی های بورسی (از روز دوشنبه) تا پایان روز چهارشنبه استمرار داشت اما ورودی پول حقیقی ها به بازار سهام از روز آخر دوباره شروع شد و در این مدت شاهد خروجی پول حقیقی ها در بازار بودیم.

شرایط فعلی اگرچه امیدوارکننده به نظر می آید اما به دلیل توان سمت عرضه ناشی از تردید سمت تقاضا، شکننده و ناپایدار ارزیابی می شود. مولفه و اهرم های رشدی بازار فعلا غیرفعالند و از این رهگذر به نظر می آید بازار با تمام این رویدادها، شنبه ۱۵ آبان را با همان الگوی رفتار روز چهارشنبه ۱۲ آبان پی بگیرد.

سهام ها در یک نقطه ارزندگی مناسبی به سر می برند و همین عامل از نگاه فعالان بورسی کافی بود تا بخشی از خریداران در روز پایانی هفته تصمیم به تحریک تقاضا بگیرند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط