ثبات در بازار فلزات گرانبها / همزمانی عوامل بازدارنده پیش روی قیمت طلا

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۵/مهر/۱۴۰۰

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده اگرچه در ابتدای روز اندکی روند کاهشی در پیش گرفته بود اما در نهایت با افزایش قیمت اندکی همراه شد.

به گفته کارشناسان ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها ناشی از آن بوده که بازارهای کلیدی خارجی با افزایش شاخص دلار و بازده اوراق قرضه در کنار کاهش قیمت نفت، شرایط را برای این بازار تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۶۲.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۱۸ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۴۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بر اساس داده‌های گزارش ملی اشتغال ایالات متحده ADP در حالی که پیش بینی می‌شد در ماه سپتامبر ۴۲۵ هزار شغل به مشاغل افزوده شود، میزان مشاغل افزوده شده بالاتر از سطح پیش‌بینی‌ها قرار گرفت و به ۵۶۸ هزار شغل رسید. این در حالی است که مشاغل افزوده شده در ماه آگوست به ۳۷۴ هزار شغل می‌رسید. گزارش ADP همواره پیش از گزارش وزارت کار منتشر می‌شود و قرار است گزارش وزارت کار در رابطه با مشاغل ماه سپتامبر روز جمعه منتشر شود. تعداد مشاغل غیرکشاورزی در گزارش وزارت کار، پس از رقم ناامید کننده ۲۳۵ هزار شغل ماه آگوست، برای ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار شغل پیش بینی شده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند، در ایالات متحده هم اگرچه در ابتدای معاملات روز، روند کاهشی قابل مشاهده بود اما در نهایت هر سه شاخص اصلی، معاملات را صعودی به پایان بردند. این در حالی است که همچنان قانون‌گذاران آمریکایی برای توافق بر لایحه مخارج بزرگ دولت و لایحه محدودیت بدهی تلاش می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن مایل به کاهش حجم لایحه هزینه است تا بتواند موافقت جمهوری‌خواهان را در این زمینه کسب کند.

در دیگر گزارش‌ها از افزایش واردات طلای هند به میزان ۶۵۸ درصد نسبت به سپتامبر سال ۲۰۲۰ خبر داده شده است. هند در حالی در ماه سپتامبر سال جاری ۹۱ متریک تن طلا واردات داشته که این میزان در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۲ متریک تن بوده است. سازندگان طلا و جواهر با افزایش ارزش روپیه پول هند همزمان با کاهش قیمت طلا توانستند از این مسیر سود بیشتری کسب کنند.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا به روند افزایشی خود ادامه داد و به بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته نزدیک‌تر شد. همچنین معاملات آتی نفت خام نیمکس پس از دستیابی به بالاترین سطح  ۷ سال گذشته، اندکی کاهش یافت و به قیمت ۷۷.۳۵ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری به محدوده ۱.۵۱۷ درصدی رسید.

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند نزولی چهار هفته‌ای همچنان در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی کمتر از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۱.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۵.۴۰ دلار در  هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۳۷.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه همچنان برای چهار هفته آینده نزولی است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت کامل ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط