تولید کاغذ چاپ و تحریر در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از سر گرفته شد

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۴/بهمن/۱۴۰۰

خط تولید کاغذ چاپ و تحریر شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که به دلیل کمبود مواد اولیه چوب به مدت حدود یک سال تعطیل شده بوده است ، امروز پنجشنبه با حضور معاون استاندار مازندران از سر گرفته شد.

مدیر عامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در آئین راه اندازی مجدد این خط تولید گفت که طبق برنامه از امروز  تا پایان سال حدود هشت هزار تن کاغذ تحریر و ۵۰۰ تن کاغذ روزنامه تولید و روانه بازار می شود.
امید نیک نژاد افزود : شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان اصلی ترین تولید کننده این محصول در کشور تلاش خواهد کرد تا ضمن تامین بخشی از نیاز بازار در سال جاری برنامه تولید در سال آینده را نیز در دستور کار قرار دهد .
وی با اظهار این که شرکت چوب و کاغذ مازندران قادر به تامین ۲۵ درصد نیاز کاغذ تحریر کشور است ، گفت که تولید در این شرکت به خاطر مشکلات تهیه مواد اولیه در چند سال اخیر با چالش های جدی مواجه شد و آن را به مرز ورشکستگی کشاند.
نیک نژاد با اظهار این که مواد اولیه شرکت شامل ۳۰ درصد چوب های باغی و ۷۰ درصد ضایعات کارتن و کاغذ است ، افزود : پس از حدود پنج سال تحمل رکود در این کارخانه ، از سه ماه پیش صادرات کاغذ صنعتی به کشور ترکیه آغاز شد و اکنون ماهانه صادرات کاغذ را انجام می دهیم.
وی از کمبود مواد اولیه ، نقدینگی و تامین قطعات اصلی ماشین آلات به عنوان مشکلات اساسی تولید کنندگان یاد کرد و گفت که در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه های شرکت چوب و کاغذ مازندران را واردات چوب خارجی ، الیاف و خمیر و قطعات اصلی تشکیل می دهد.
نیک نژاد در عین حال استفاده از چوب خارجی را اولویت فعالیت این شرکت برشمرد و خواستار کاهش عوارض گمرگی  واردات چوب خارجی برای تولید کاغذ چاپ ، تحریر و روزنامه و همچنین کم کردن عوارض خمیر وارداتی شد.
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران از افزایش هزینه مصرف انرژی هم به عنوان مشکل دیگر بخش تولید یاد کرد و گفت : پارسال هزینه آب ، برق و گاز این شرکت حدود ۱۵میلیار تومان معادل حدود سه درصد هزینه تولید بود ، اما امسال در ۹ ماهه ۳۰ میلیارد تومان هزنیه انرژی پرداخت شد که به معنای افزایش نقش آن به ۶ درصد هزینه تولید است.
شرکت چوب و کاغذ مازندران پس از اجرای قانون تنفس جنگل چندین بار مورد حمایت دولت قرار گرفت که از جمله آن تامین ۱۰ میلیون دلار ارز به نرخ نیمایی برای تامین مواد اولیه در سال ۹۸ بود.
این شرکت سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و هم اکنون طبق گفته مسئولان آن ، حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی دارد.
شرکت چوب و کاغذ مازندران در حال حاضر سهامی خاص است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا ، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۰  درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط