افت شاخص های بورس های جهانی

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۸/آبان/۱۴۰۰

روشن نبودن چشم انداز اقتصادی جهان باعث ثبت عملکردهای مختلف در بین شاخص های مهم بورسی شد.

با تداوم بازگشت زندگی به سطح عادی در نقاط مختلف جهان، رشد اقتصادی در شماری از کشورها رو به بهبود است: مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه سوم سال جاری، متوسط رشد اقتصادی این کشور ۳.۰ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۹ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۲.۱ درصد بیشتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به سپتامبر مثبت ۱.۷ درصد اندازه گیری شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه رشد اقتصادی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۲.۰ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۴.۷ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۷ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که چهارمین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش سرمایه گذاری ثابت قرار گرفته که رشد آن ۴.۱ درصد اندازه گیری شده است.

شاخص های کلان اقتصادی در بسیاری از نقاط بار دیگر رو به وخامت رفته اند و این بدان معناست که احتمال تداوم شرایط اضطراری کرونایی حتی تا سال آینده چندان دور از ذهن نخواهد بود. صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی با ابراز نگرانی شدید از روند صعودی تورم از کشورهای عضو گروه ۲۰ خواسته است تا با همکاری یکدیگر یک پاسخ متحد و فوری به این قضیه بدهند چرا که چشم انداز رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده به طور کامل تحت تاثیر قرار گرفته است.

معامله‌گران در بورس‌های جهانی نگران هستند که افزایش ادامه‌دار قیمت نفت به یک مشکل جدید در مقابله با تورم شود. بهای هر بشکه نفت در حالی از ۸۰ دلار عبور کرده است که چندماه پیش رسیدن قیمت نفت به زیر صفر جنجال زیادی به پا کرده بود. برخی از کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار در صورت ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست و بازار به جریان عرضه نیرومندی برای بازگشت تعادل به قیمت ها نیاز دارد.

همزمان با افزایش قابل توجه نرخ تورم در اروپا به ویژه در بخش انرژی و حمل و نقل که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی در زنجیره تامین است، فشارها بر روی بانک مرکزی اروپا برای اعمال نفوذ در بازارهای مالی بالا گرفته است. تورم بالا و حل نشدن اختلافات اتحادیه با انگلیس بر سر مساله برگزیت در روزهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های معامله گران بورسی اروپایی تبدیل شده و کاهش تمایل به سرمایه گذاری روی سهام پرریسک مشهود است.

در سومین هفته ماه اکتبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۶۰۰۰ نفری به ۲۹۰ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی بود که انتظار می رفت این رقم، ۲۹۵ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت. نرخ بیکاری آمریکا در حال بازگشت به چهار درصد است.

نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان در سطح بالایی باقی مانده و چشم‌انداز اقتصادی را تا حدی تیره کرده است. برای نمونه در انگلیس با وجود کاهش نسبی سرعت بالا رفتن قیمت‌ها، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۱ درصد رسیده که باز هم یکی از بالاترین نرخ های تورم ۹ سال اخیر محسوب می‌شود. بانک مرکزی انگلیس دستیابی به تورم دو درصدی را تا پایان سال هدف گذاری کرده است.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان به ۸۵۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزایش یافته است. کشورهای توسعه یافته با جذب ۴۲۴ میلیارد دلار از این سرمایه بیشترین سرمایه خارجی را جذب کرده اند. طی بازه زمانی فوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا نسبت به نیمه نخست سال قبل به میزان قابل توجه ۹۰ درصد بیشتر شده است.

تاکنون بیش از ۲۴۶ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۱۸۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و هزار و ۲۵۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر، برزیل با ۶۰۷ هزار و ۱۲۵ نفر، هند با ۴۵۷ هزار و ۷۷۲ نفر، مکزیک با ۲۸۷ هزار و ۶۳۱ نفر و روسیه با ۲۳۶ هزار و ۲۲۰ نفر بوده است.

دن اسپایسر – تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه ای ان زد – گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه های مثبت و جنبه های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت های بزرگ شاخص اس اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده اند بلکه بیشتر هم شده اند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۷۲۸.۵۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۶ درصد ریزش تا سطح ۴۵۹۳.۶۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۴۴۶.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۱۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۳۷.۵۷ واحد بسته شد.

شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۸۸.۷۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۸ درصدی در سطح ۶۸۳۰.۳۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۳۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۵۷.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۲۵ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۹۲.۶۹ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۷۷.۲۴ واحد بسته شد.

در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” افزایش ۰.۹۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۰۸.۷۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۱.۴۴ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۲۳.۷۴ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۷۴ درصد افزایش به ۸۳.۴۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۵۶ درصدی به ازای ۸۴.۳۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۸۲.۷۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۳۴ درصدی به ازای ۲۳.۹۶ دلار مبادله شد.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط