اشتغالزایی با چاپ کتاب‌های درسی و کاغذ ملی

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۸/دی/۱۴۰۱

کاغذ ملی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر قرارداد مهم و همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ ریزی آموزشی برای تولید و تامین کاغذ ملی گفت : تامین حدود ۳۸ هزار تُن کاغذ داخلی، اقدام مهمی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برای سال تحصیلی آینده ۱۵۲ میلیون جلد کتاب در یک هزار عنوان چاپ می شود که برای این امر حدود ۴۵ میلیون تُن کاغذ و بین ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا نیاز است. در سال‌های گذشته، مقوا صددرصد وارداتی بود، کاغذ هم یا به‌طور کامل از خارج وارد می‌شد یا حدود ۵ هزار تُن از تولیدکنندگان داخلی کمک گرفته می‌شد ، اما امسال در قراردادی که سازمان پژوهش امضا کرد، مقرر شد صددرصد مقوا و حدود ۷۰ درصد کاغذ از سوی شرکت‌های داخلی تأمین شود.
 در بخش کاغذ ، نیاز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ۴۵ هزار تُن است که ۳۰ هزار تُن آن از طریق داخل تأمین می‌شود. دلیل اینکه ۱۰۰ درصد کاغذ هم از داخل تأمین نمی‌شود، به‌خاطر نداشتن توان شرکت‌های داخلی در تأمین این حجم از کاغذ است.
 محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اقدام سازمان برای چاپ کتب درسی با استفاده از کاغذ تولید داخل اضافه کرد: «با توجه به قرارداد امسال وزارت آموزش و پرورش تمام کتاب‌های درسی یا به صورت دقیق‌تر ، ۸۰ درصد کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی چاپ می‌شوند.»
 وی افزود: «در حوزه مطبوعات نیز به همین ترتیب عمل می‌کنیم و در حال حاضر ماهیانه بیش از هزار تُن کاغذ ملی دریافت و به نشر اختصاص می‌دهیم.»
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد شعار تولید کاغذ ملی تا پایان سال محقق می‌شود، گفت: «سال آینده نیز دو مجموعه در این زمینه راه‌اندازی خواهد شد و ان شاءالله به صادرات کاغذ ملی هم خواهیم رسید.»
همچنین «این اتفاق موجب اشتغال‌زایی خوبی هم شده است و حتی یکی از بزرگترین مجموعه‌های ما ، اصلا نیاز به چوب هم ندارد و با کاغذ باطله ، کاغذ مورد نیاز را تولید می‌کند.»
 اسماعیلی درباره کیفیت این کاغذ‌ها نیز گفت : «در بسیاری از موارد با اینکه می‌گفتند این کاغذ‌ها در چاپ جواب نمی‌دهد ، اما بهترین کار انجام شد و کیفیت خوبی هم دارد و حتی به بهترین‌ها نیز جایزه اعطا شد.»

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط