از رسیدهای خرید تا اسناد و دفاتر؛ کاغذ باطله‌هایی که سبز می‌شوند

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۲۷/مهر/۱۴۰۰

رسیدهای خرید، اسناد، دفاتر، کتاب، مقوا، کارتون و امثال این موارد همگی کاغذهای باطله‌ای هستند که زباله نیستند و می‌توان با انجام بازیافت، بار دیگر از آن‌ها استفاده کرد.

تولید کاغذ، فرایندی است که منجر به قطع بیشتر درختان می‌شود. اهمیت این امر نیز به طول تاریخ بشر و ثبت مهمترین وقایع در کاغذها باز می‌گردد که بیانگر جایگاه مهم کاغذ در زندگی انسان است.
امروز اگر بخواهیم در قتل‌عام درختان جنگل‌های سرسبزمان سهیم نباشیم و حتی از آن جلوگیری کنیم، حداقل می‌توانیم به بازیافت کاغذها و صرفه جویی‌ در استفاده از آن دست بزنیم.
اگر این امر در کنار، توجه به پرورش گل و گیاهان و افزایش هر چه بیشتر محیط‌های سبز در خانه باشد، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.
غزاله افشار، دختر جوان متولد ۷۴ است که پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد نرم افزار شروع به کار کرده و در کنار آن نیز اکنون به فرهنگسازی در بازیافت کاغذهای باطله در شهر تبریز کمک می‌کند.
او در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عملی کردن ایده تعویض گل با کاغذهای باطله در سال ۹۸، می‌گوید: در ابتدا گلدان‌ها را به صورت دستساز و با سیمان درست می‌کردم و پس از تحویل کاغذهای باطله در درب منزل افراد، گل‌ها را به همراه گلدان تحویل می‌دادم.
او می‌افزاید: این کار به صورت خانگی شروع شد و فکر نمی‌کردم‌ که چندان رشدی داشته باشد اما با استقبال مردم تبریز، بسیار سریع پیشرفت کردیم، به طوری که دیگر فرصت نمی‌کردم به تنهایی گلدان‌ها را درست کرده و درب منازل تحویل دهم و در نهایت همکار دیگری را برای کمک به این کار اضافه کردم.
افشار با بیان این‌که در طول روز نمی‌توانستیم تمامی سفارشات را آماده کنیم، می‌گوید: در این راستا یک محل ثابت برای کارمان تعریف کردیم  که در این حالت مردم به مغازه ما مراجعه کرده و کاغذهایشان را تحویل داده و گل‌های درخواستی خود را تحویل می‌گیرند. در ابتدا فقط گل کاکتوس ارائه می‌دادیم اما امروز تنوع گل‌ها بیشتر شده و همه نوع گل برای مراجعه کنندگان تهیه می‌کنیم.
او ادامه می‌دهد: به مراجعه کنندگان توصیه می‌کنیم تا کتاب‌هایی را که به درد می‌خورند، به اشخاصی که نیاز دارند بدهند اما اگر کسی را پیدا نکردند می‌توانند به ما تحویل دهند تا ما آن‌ها را به دست افراد نیازمند برسانیم زیرا معتقدیم که بازیافت چنین کتاب‌هایی صحیح نیست. در مقابل، تمامی کتاب‌ها، کاغذها، دفاتر و … که به درد نمی‌خورند مثل کتاب‌هایی که تاریخشان گذشته، قابل بازیافت هستند.
او اظهار می‌کند: بهای گل‌ها، حداقل از دو کیلوگرم شروع می‌شوند و نسبت به قیمت، اندازه گل‌ها حتی به ۲۰۰ کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد. البته اینگونه نیست که هر کسی کمتر از دو کیلوگرم کاغذ باطله آورد، گل نمی‌گیرد بلکه ما حتی به کسانی که هیچ کاغذی نمی‌آورند، گل می‌دهیم تا هم یادگاری برایشان باشد و هم در جهت بازیافت کاغذهای باطله تشویق شوند.
این بانوی کارآفرین که در مغازه خود برای هشت بانوی دیگر اشتغال ایجاد کرده است، می‌افزاید: ما قبلا کاغذها را وزن نمی‌کردیم و بر اساس اعتماد به گفته‌ی مشتریان، وزن کاغذ باطله را حساب می‌کردیم اما بعدا با اصرار مراجعه کنندگان، ترازو را نیز به کارمان اضافه کردیم.
او با بیان این‌که تمامی کاغذهای دریافت شده بازیافت می‌شوند، می‌گوید: مردم به ما اعتماد می‌کنند و حتی کاغذهای اسناد خود را تحویل ما می‌دهند به همین دلیل این کاغذها بدون واسطه، مستقیم به کارخانه‌های پوشال سازی، کارتون سازی و … می‌روند.
او با بیان این‌که اکنون تمامی گل‌های آپارتمانی را برای تعویض با کاغذهای باطله تهیه می‌کنیم، ادامه می‌دهد: هر مراجعه کننده، هر گلی را که بخواهد حتی اگر به اندازه کاغذهای تحویل داده‌اش نباشد، تهیه می‌کنیم و در قبال میزان بدهی، هیچ چیزی درخواست نمی‌کنیم بلکه بر اساس اعتماد، خود  این اشخاص بعدا کاغذهای باطله را جمع کرده و تحویل ما می‌دهند.
افشار می‌افزاید: از شهرهای بسیاری هم‌چون اسکو، ارومیه، اردبیل، سراب، آستارا و … کاغذ باطله دریافت می‌کنیم. در ابتدا به تنهایی و با حمایت خانواده‌، خودم کاغذها را جمع می‌کردم اما تاکنون دختران زیادی با ما همکاری داشتند و الان هشت نفر به صورت مستقیم و ۱۳ نفر به صورت غیرمستقیم با ما کار می‌کنند.
او در خصوص هدف از اجرایی کردن ایده تعویض کاغذ باطله با گل، اظهار می‌کند: هدف ما این است که مردم یاد بگیرند، در بطن شعار “کاغذ باطله زباله نیست” حرف‌های بسیاری وجود دارد. ما تاکنون برای تولید کاغذ، بیشتر از نصف جنگل‌هایمان را نابود کردیم در حالی که می‌توانیم به جای قطع درختان، بار دیگر از کاغذهایمان استفاده کنیم‌.
او اضافه می‌کند: کشور ما کاغذ باطله از خارج وارد می‌کند در حالی که کاغذ باطله در داخل کشور ما فراوان است و حتی ما می‌توانیم شهر خودمان را به تنهایی با کاغذ باطله‌های موجود در خانه‌ها اداره کنیم. کاغذ باطله‌های وارداتی بار دیگر تبدیل به زباله شده و انبار می‌شوند و در نهایت، نابودی محیط زیستمان همچنان تداوم می‌یابد.
این بانوی جوان می‌گوید: ما همچنان امیدوار  هستیم که جمعیت افرادی که به محیط زیست خود اهمیت داده و به دنبال بازیافت کاغذهای باطله خود هستند افزایش یابد. افرادی که برای تعویض کاغذ باطله به ما رجوع می‌کنند، عضو ثابت ما می‌شوند و آنقدر به جمع آوری کاغذهای باطله و بازیافت آن اهمیت می‌دهند که حتی رسیدهای خرید و فیش‌های کارتخوان‌ها را جمع کرده و تحویل ما می‌دهند.
او در خاتمه با اشاره به درآمد حاصل از این کار، می‌افزاید: درآمد بنده در ازای زمان زیادی که برای این کار می‌گذارم، چندان بالا نیست چرا که با توجه به نوسانات قیمت گل و کاغذ، گاه با افزایش قیمت مواجه می‌شویم اما همین که تعدادی از دختران شهرمان می‌توانند از این راه روزی کسب کنند و شاغل باشند، خوشحال هستیم.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط