احمدوند: ارز واردات کاغذ در دسترس قرار گرفت

نویسنده: محمد

در تاریخ: ۱۲/خرداد/۱۴۰۱

به گفته معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیگیری رئیس جمهور، ارز واردات کاغذ در دسترس قرار گرفت و فرآیند واردات آن انجام شد. همچنین با پیگیری یکی از پرونده‌ها در دادگستری، کاغذ انبار شده در دسترس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، یاسر احمدوند درباره وضعیت کاغذ و اقداماتی که در این حوزه انجام شده‌است، گفت: با پیگیری رئیس جمهور ارز واردات کاغذ در دسترس قرار گرفت و فرآیند واردات کاغذ انجام شد. همچنین با پیگیری یکی از پرونده‌ها در دادگستری، توانستیم کاغذ را دریافت کنیم.

به گفته او تخصیص صورت گرفته به ناشران، اینکه چرا به برخی ناشران کاغذ داده شده و چرا به برخی داده نشده، به صورت شفاف اعلام خواهدشد.

او ادامه داد: همه مسائل در درگاه ناشران کاملا مشخص است، آن‌ها با مراجعه به درگاه خود می‌توانند درباره میزان کاغذی که به آن‌ها اختصاص داده شده‌است و چرایی فقدان آن اطلاعات کسب کنند. میزان کاغذ مصرف شده در دوره‌های قبل هم اعلام خواهد شد.

احمدوند با اعلام اینکه اعضای کمیته اعطای کاغذ به ناشران تغییر کرده‌است، ادامه داد: موضوع‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن‌ها حمایت خواهدکرد و قوانین دراین حوزه کاملا مشخص است. وظیفه داریم از ناشرانی که فعالیت قانونمند انجام می‌دهند حمایت کنیم. در دوره قبل جدولی اعلام شد که قطعی و نهایی نیست و رسیدن به آمار واقعی دچار ابهام است، مشغول رسیدگی ابعاد واقعی آن هستیم، مجموعه بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام می‌دهد. اگر تخلفاتی شده باشد، از راه قانونی پیگیری خواهدشد.
به گفته او تخصیص کاغذ فقط بر اساس تولید کتاب اتفاق نمی‌افتد. بلکه کیفیت کتاب، اینکه برای نخستین بار منتشر می‌شود و … در این مساله تاثیرگذار است.

سابقه ناشر در تخصیص کاغذ در نظر گرفته می‌شود

علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره موضوع‌هایی که در تخصیص کاغذ در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: در جلسه تخصیص کاغذ موضوع و عنوان کتاب، حجم کار ناشر، اینکه تیراژی که اعلام کرده چقدر واقعیت دارد، تعداد مخاطب‌های او، قیمت کتابی که عرضه می‌شود و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او ناشرانی را که کتاب را در بازار جهانی پیدا و آن را ترجمه می‌کنند به عنوان ناشر تولید اولیه نامگذاری کرد و ادامه‌داد: این در حالی است که برخی از ناشران تولید ثانویه دارند و پرفروش‌های دیگر ناشران را باز تولید می‌کنند. این موارد در سابقه ناشران در گرفتن کاغذ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه ناشران باید اقدامات خود با کاغذ یارانه‌ای را شرح دهند، ادامه‌داد: برای این منظور شاخص عددی در نظر گرفتیم. ناشران باید بیش از ۸۰ درصد از کاغذ را در تولید کتاب شمارش داشته‌باشند تا کاغذ را در بازار آزاد نفروشند.

زیرساخت‌های سامانه توزیع کاغذ تقویت می‌شود

سامانه توزیع کاغذ به منظور ارتقاء نرم افزاری مجددا از هفته آینده (هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱) در دسترس خواهدبود.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، سامانه توزیع کاغذ به منظور تقویت و ارتقاء نرم‌افزاری از هفته آینده (هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱) در دسترس متقاضیان قرار خواهدگرفت.

ناشران متقاضی دریافت کاغذ می‌توانند از هفته آینده با مراجعه به سامانه توزیع کاغذ به نشانی paperds.ir درخواست خود را ثبت کنند و از همان طریق نیز پیگیری کنند.

نظرات

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

پست های مرتبط